FreeCinema

Follow us
29.1211:00

Ελληνικό box-office: Η «Δύναμη»… ήθελε τα Χριστούγεννα!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το νέο επεισόδιο του «Star Wars» έδειξε πως ένωσε τις… families των οπαδών του franchise στην Ελλάδα, κυρίως γιατί το φιλμ το άξιζε. Όσο για τον όλο ντόρο της ημερομηνίας εξόδου, μάλλον υπέρ της ταινίας λειτούργησε…

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα για ανάλυση η περίπτωση της εξόδου του νέου επεισοδίου του «Star Wars» στην Ελλάδα, και μεμονωμένα αλλά και εξαιτίας της (πανηλίθιας) υστερίας των (όποιων) fans του franchise που προκάλεσαν κάτι σαν… πραγματική διαφημιστική εκστρατεία (και μάλιστα τζάμπα!) βρίζοντας το σύμπαν όλο (και κυρίως το γραφείο διανομής της εταιρείας Feelgood) για την καθυστέρηση… έξι ημερών σε σχέση με το release Αμερικής, με αντίπαλο (στη φαντασία τους) το «Ένας Άλλος Κόσμος» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Μέχρι στιγμής, κερδισμένοι είναι… όλοι! Λίγο περισσότερο ωφελημένο, όμως, είναι το «Η Δύναμη Ξυπνάει».

Ας εξηγηθούμε. Ως μέτρο σύγκρισης σε επιτυχία του «Star Wars» στην Ελλάδα είχαμε το «Episode I – The Phantom Menace» (1999), το οποίο είχε κόψει συνολικά 191.275 εισιτήρια. Τα υπόλοιπα φιλμ εκείνης της τριλογίας είχαν πάει ακόμη χειρότερα σε εισπράξεις, ίσως επειδή οι ταινίες ήταν… χάλια! Άρα, η αγορά του 2015 περίμενε ένα σύνολο (καριέρας) της τάξης των 250.000 εισιτηρίων, με δεδομένη την απήχηση των προηγούμενων κεφαλαίων και την εμπειρία της κίνησης των sci-fi τίτλων στα ντόπια ταμεία. Προσωπικά, από τη στιγμή που είδα το καινούργιο «Star Wars»… ανέβασα τον πήχη. Στο πιο δειλό, είπα πως θα ξεπεράσει τα 300.000 εισιτήρια. Για περισσότερα, θα περιμένω να δω την πτώση του δεύτερου weekend.

Star Wars - Force Awakens 1

Το «Η Δύναμη Ξυπνάει», λοιπόν, άνοιξε με 137.128 εισιτήρια (από 167 οθόνες), ελέγχοντας το 48% της αγοραστικής δύναμης ολόκληρου του τετραημέρου. Γιατί και πώς τα κατάφερε; Πρώτον: το άξιζε ως ταινία. Πέραν του hype (που ήρθε καραμπινάτο από το άνοιγμα της Αμερικής και το παγκόσμιο word of mouth των θεατών οι οποίοι είδαν το φιλμ… έξι μέρες νωρίτερα από εμάς), μαθεύτηκε γρήγορα πως το νέο «Star Wars» δεν είναι… «σαν τα άλλα» κεφάλαια που προηγήθηκαν και αυτό ενεργοποίησε τους παλιούς fans της σειράς. Δεύτερον: αυτοί ακριβώς οι fans σήμερα, σε μεγάλο ποσοστό είναι και… γονείς! Άρα, θεώρησαν καλό να περάσουν την «κληρονομιά» και στα παιδιά τους. Και πήγαν όλοι μαζί οικογενειακώς διότι… ήταν Χριστούγεννα! Η ταινία λειτούργησε πιο δυναμικά στα ταμεία ως θέαμα για… όλη την οικογένεια που θα ήθελε να πάει ένα σινεμά στις γιορτές. Άρα… συγχαρητήρια στη Feelgood που έβγαλε το φιλμ στις 24 Δεκεμβρίου! Έχοντας την… «κωλοφαρδία» (αυτό δεν μπορούσε να το ξέρει κανείς από πολύ νωρίτερα…) του ότι της «έκατσε» καλό το τελικό προϊόν και όχι «δράκος» τύπου προηγούμενη τριλογία, «εγκλώβισε» μέσα σε αυτό το εορταστικό τετραήμερο και τους πιο οργισμένους fans που δεν έβλεπαν την ώρα αλλά και ένα περισσότερο general κοινό που πήγε για το παραμύθι της υπόθεσης… λόγω εορτών.

Ας το δούμε σε κυριολεκτικά νούμερα. Την παραμονή των Χριστουγέννων… δεν δούλεψε σχεδόν τίποτα εκεί έξω! Εκτός από το «Star Wars», βέβαια. Γιατί την πρώτη μέρα θα σκοτωνόντουσαν να πάνε οι φανατικοί (κανόνας σε τέτοιες περιπτώσεις, συχνά η Πέμπτη είναι πιο δυνατή κι από το Σάββατο ακόμη!) Το φιλμ έκοψε 36.928 εισιτήρια την Πέμπτη (με δεύτερο σε απόδοση το «Ένας Άλλος Κόσμος», με 7.074 εισιτήρια στην όγδοη μέρα διανομής του)! Την Παρασκευή… οι εορτάζοντες και η έλευση των πιο βιαστικών έριξαν τα εισιτήρια στις 27.174, αλλά το Σάββατο η κατάσταση στα ταμεία τονώθηκε εξαιρετικά από το timing γιορτές / οικογενειακή έξοδος για σινεμά φτάνοντας τα 39.666, με μια πολύ δυνατή Κυριακή, επίσης, στα 33.360. Έχει πολύ μεγάλη σημασία η απόδοση των οικογενειακών – παιδικών τίτλων στο box-office κατά τη διάρκεια του weekend, αφού είδαμε αυξήσεις εισιτηρίων μεγέθους 29% – 81%!

Enas Allos Kosmos023

Εκτός από την (αποτελεσματικά) γενναία απόφαση της Feelgood για τις 24 Δεκεμβρίου, πάντως, να πούμε και ένα μπράβο στους fans που προκάλεσαν όλο αυτό το γνωστό «boycottage», απειλώντας θεούς και δαίμονες για την ημερομηνία εξόδου του «Star Wars» στην Ελλάδα, διότι προέκυψε να κάνουν την καλύτερη… τζάμπα διαφήμιση που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια για ταινία σε τούτη τη χώρα! Τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη, από την άλλη, δεν τον ακούμπησαν καθόλου, αφού το «Ένας Άλλος Κόσμος» τρέχει υγιέστατα από μόνο του, στο επιτυχημένο πλαίσιο του ονόματος που φέρει και ο ίδιος, με ένα εξαιρετικά καλό και δυνατό word of mouth ικανοποιημένων θεατών. Να θυμίσω πως το φιλμ είχε ανοίξει με 95.343 εισιτήρια (από 158 οθόνες), εισπράξεις που αντιπροσώπευαν το 58% της συνολικής αγοράς του προπερασμένου τετραημέρου (ρίξτε ξανά μια ματιά στο αντίστοιχο ποσοστό του «Star Wars»…). Το δεύτερο weekend του Παπακαλιάτη, λοιπόν, έφερε 79.415 εισιτήρια (από 117 οθόνες), με σύνολο στα 243.015 εισιτήρια. Αν και έχασε κάμποσες αίθουσες, η πτώση περιορίστηκε μόλις στο 16%! Το δεύτερο τετραήμερο του «Αν…» βρισκόταν στα 66.316 εισιτήρια (από 110 οθόνες), άρα ο κόσμος στηρίζει δυνατά το φιλμ και οι γιορτές βοήθησαν λίγο (παρά την ολέθρια Πέμπτη, η οποία ήταν λογική αφού μιλάμε κατά βάση για adult κοινό που έχει και άλλες βραδινές συνήθειες ή υποχρεώσεις τούτες τις μέρες). Αν διατηρήσει τα σινεμά του, οι πτώσεις του θα παραμείνουν χαμηλές και στις επόμενες εβδομάδες, αφού το «Ένας Άλλος Κόσμος» συζητιέται θετικά ακόμη και από θεατές που δεν δήλωναν fans του Παπακαλιάτη στο παρελθόν. Προσωπικά, βλέπω να ξεπερνά τα εισιτήρια του «Αν…».

Το ευτύχημα σε σχέση με τις δύο προαναφερθείσες ταινίες του box-office είναι ότι πρόκειται για φιλμ αξιώσεων, που έχουν το κοινό τους ή αξίζει να το βρουν και με το παραπάνω. Το έχω ξαναπεί. Το καλό σινεμά είναι εκείνο που πείθει τον κόσμο και (θα) τον κάνει να επιστρέψει στην μεγάλη οθόνη. Οι κακές ταινίες δεν ξαναφέρνουν τον κόσμο στις αίθουσες. Ας το καταλάβει κάποτε η αγορά αυτό, γαμώτο!

Joy

Στην τρίτη θέση του box-office, ο «Καλόσαυρος» ευνοήθηκε από το οικογενειακό ρεύμα του weekend και είδε μια σοβαρή αύξηση της τάξης του 29% σε σχέση με το πρώτο τετραήμερο του animated φιλμ της Pixar. 35.876 εισιτήρια (από 143 οθόνες) και σύνολο στα 75.634. Όχι τρομερά πράγματα για το είδος, εδώ που τα λέμε. Αλλά θα κλείσει ως επιτυχία, σιγά σιγά… Άλλα φιλμ, πάλι, πατώνουν με το «καλημέρα σας»! Βλέπε «Joy» (φωτό) στην τέταρτη θέση. Πρεμιέρα με 11.312 εισιτήρια (από 24 οθόνες). Βλέπε και «Point Break» στην πέμπτη θέση. Πρεμιέρα με 8.843 εισιτήρια (από 35 οθόνες). Δεν φταίει ο κόσμος, οι ταινίες το είχαν το πρόβλημα.

Κάπως έτσι συνέβη και με το «Ουζερί Τσιτσάνης», που στο τέταρτο weekend του (-55%) κόβει μόλις 3.385 εισιτήρια (από 15 οθόνες) και φτάνει αισίως τα 102.828 στο σύνολο. Δεν φτούρησε. Όχι επειδή καταθάφτηκε από το σύνολο της ελληνικής κριτικής, αλλά επειδή ο κόσμος δεν το έκανε επιτυχία. Να τα λέμε κι αυτά, ξανά και ξανά. Διότι αν κάτι αρέσει στο μαζικό κοινό, η γνώμη της κριτικής… δεν πα’ να κάνει τούμπες; Αλλά αν το έργο δεν κάνει γκελ στο κοινό… ξέχνα το και πάμε γι’ άλλα!

Bridge of Spies

Ακολουθούν βαρβάτες πτώσεις ταινιών που συνεχίζονται, όπως η «Γέφυρα των Κατασκόπων» (-62%) με 2.936 εισιτήρια (από 8 οθόνες) με σύνολο στα 133.180, «Carol» (-52%) με 2.762 εισιτήρια (από 11 οθόνες) με σύνολο στα 37.746 και «Spectre» (-56%) με 2.391 εισιτήρια (από 8 οθόνες) με 481.556. Κοινό χαρακτηριστικό που δικαιολογεί το φαινόμενο είναι πρώτα η καθίζηση του αριθμού των αιθουσών που τα έπαιζαν σε σχέση με το περασμένο τετραήμερο (βλέπε σχετική σελίδα), μαζί με το adult κοινό που ήταν απασχολημένο και με άλλου είδους εξόδους αυτές τις μέρες. Εκεί φαίνεται ξανά η μεγάλη επιτυχία της ταινίας του Παπακαλιάτη, η οποία «χτυπήθηκε» μόνο την Πέμπτη και την Παρασκευή.

Την πρώτη δεκάδα κλείνει το animated «Ξενοδοχείο για Τέρατα 2», το οποίο σημείωσε άνοδο της τάξης του 64% (!) στο δέκατο weekend του και έκοψε 2.344 εισιτήρια (από 20 οθόνες) για να φτάσει το σύνολο των 168.146. Καθόλου άσχημα για… «δρακουλιάρικο» παιδικό! Εκτός δεκάδας, στην εντέκατη θέση, έκανε ντεμπούτο το «Η Μητέρα Μου» του Νάνι Μορέτι, το οποίο έκοψε 2.306 εισιτήρια (από 6 οθόνες). Ήρωες οι θεατές που γιόρτασαν τα Χριστούγεννα με κινηματογραφικό… καρκίνο!

Για να ολοκληρώσουμε με το «περίφημο» ζήτημα της σημασίας στις ημερομηνίες, στο weekend της 17ης Δεκεμβρίου κόπηκαν συνολικά 166.861 εισιτήρια (από τα οποία τα 95.343 προέρχονταν από έναν και μοναδικό τίτλο!) ενώ στο weekend της 24ης Δεκεμβρίου κόπηκαν συνολικά 296.160 εισιτήρια. Γι’ αυτό κάποιοι προτιμούν… Χριστούγεννα!

Το ερχόμενο τετραήμερο αγωνιώ για την αληθινή μονομαχία «Star Wars» με Παπακαλιάτη για την κορυφή του box-office. Πόσο θα πέσει το πρώτο; Θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα ο δεύτερος; Διότι στα ταμεία… το κράτημα κάνει τη «Δύναμη»!