FreeCinema

Follow us
05.0212:30

Ελληνικό box-office: Τα «ευνοούμενα» σινεμά και η «αλλαγή» της ημερομηνίας…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, ο τίτλος «Η Ευνοούμενη» της ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου αποκτά μια διττή σημασία, σαρώνοντας σε… δύο αθηναϊκά σινεμά. Κατά τα άλλα, Αστερίξ δίχως αύριο!

Μάντεψε ποια ελληνική εταιρεία έχει τα πιο αργά αντανακλαστικά στον πλανήτη σινεμά! Είχε βουίξει ο κόσμος από Σεπτέμβρη ότι η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου (θα) είναι μια από τις μεγαλύτερες ταινίες του 2018, αλλά το συγκεκριμένο γραφείο διανομής αντί να σεβαστεί τον Έλληνα δημιουργό και να κυκλοφορήσει το φιλμ (έστω) στις 3 Ιανουαρίου (αρχική ημερομηνία προγραμματισμού), το «ξεπέταξε» μυστηριωδώς για τις 7 Φεβρουαρίου, πριμοδοτώντας δικές του, ανεξάρτητες αγορές. Και εντελώς «ξαφνικά» (χιούμορ, όλοι το γνώριζαν), η ταινία εμφανίζεται στις 31 Ιανουαρίου σε «preview screenings», αποκλειστικά σε δύο αθηναϊκές αίθουσες συμφερόντων… του ιδίου γραφείου διανομής! Και να δούμε και πώς θα απλωθεί από τούτη την Πέμπτη (σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη), διότι λαμβάνω σοβαρή ενόχληση και γκρίνια από κινηματογράφους της επαρχίας, οι οποίοι ενημερώνονται ότι θα μπορούν να την προβάλλουν… από 21 Φεβρουαρίου (14 για τις μεγάλες πόλεις που εξαιρούνται, δεν είναι όλοι χωριάτες…))! Και βγαίνει και σε VOD (στο εξωτερικό) στις 12 του μήνα επισήμως το έργο…

Όπως ήταν φυσικό, με τον κόσμο να έχει απαυδήσει ακούγοντας διαρκώς για τα βραβεία, τον τίτλο τού φιλμ και το όνομα του Γιώργου Λάνθιμου σε δελτία ειδήσεων και στα media γενικότερα, «Η Ευνοούμενη» προκάλεσε ένα άγριο στριμωξίδι σε ΟΠΕΡΑ και ΑΒΑΝΑ, κόβοντας 7.890 εισιτήρια το τετραήμερο. Ας δούμε πόσο διαφέρει αυτό από τα προηγούμενα openings του Λάνθιμου, τα οποία τύχαιναν limited release πάντοτε. Στα τέλη Οκτωβρίου του 2015, ο «Αστακός» άνοιγε με 11.005 εισιτήρια από 7 αίθουσες στην Αθήνα και 1 στη Θεσσαλονίκη. Στις αρχές Νοεμβρίου του 2017, ο «Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» έκανε ποδαρικό στο box-office με 9.139 εισιτήρια (από 6 αίθουσες στην Αθήνα και 1 στη Θεσσαλονίκη). Φυσικά, το anticipation για την «Ευνοούμενη» ήταν πολλαπλασιασμένο και όλοι περιμέναμε ένα τεράστιο νούμερο για τα δύο αθηναϊκά σινεμά σήμερα. Εδώ το «Πράσινο Βιβλίο» είχε ανοίξει (με previews…) στις αρχές του φετινού Γενάρη στα ίδια σινεμά (βήχας), δίχως τη φήμη της ταινίας του Λάνθιμου και με αντιρατσιστικό θέμα με ήρωα έναν μαύρο τζαζίστα (πολλά αντιεμπορικά «τζιζ» μαζί!) στην Αμερική του ’60, και μάζεψε 3.185 θεατές, προκαλώντας ουρές στα δύο (ίδια) ταμεία. Το ερώτημα που θέτω εγώ (και εξαιτίας αυτού εκφράστηκα έντονα προ εβδομάδων) είναι το εξής: πιστεύει κανείς ότι δεν θα γινόντουσαν τα ίδια εισιτήρια αν το φιλμ έβγαινε τα Χριστούγεννα ή στις 3 Ιανουαρίου με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, σε «previews»; Δηλαδή, πριν «πειρατευτεί»; Πόσο χαμηλότερα θα μπορούσαν να είναι, με τόση ζήτηση για το έργο; Κι αν κάποιοι εκεί έξω είναι τόσο ηλίθιοι που θεωρούν ότι εγώ κράτησα μια στάση «υστερική»… για το καλό της ταινίας (δικάστε με!), ας περιμένουν να δουν την έρευνα που ετοιμάζω από καιρό και θα δημοσιεύσω όταν το φιλμ κλείσει τη theatrical καριέρα του. Για να καταλάβουν πως η καθυστέρηση δεν ήταν μονάχα προσβλητική απέναντι στον σκηνοθέτη και το κοινό του, αλλά και ζημιογόνα για τα ταμεία. Το έργο θα έκανε πολλά εισιτήρια όποτε και να έβγαινε. Το θέμα είναι… πόσα μπορεί να έχασε λόγω προγραμματισμού. Γιατί αυτό φωνάζω εδώ και χρόνια προς τα ντόπια γραφεία διανομής: φτιάξτε τον προγραμματισμό σας!

Αναλυτικά τώρα, σε σχέση με τα εισιτήρια του τετραημέρου, η «Ευνοούμενη» ξεκίνησε την Πέμπτη με 1.426 εισιτήρια, συνέχισε με 1.741 την Παρασκευή και… ευτυχώς που δεν υπήρξαν θύματα ή τραυματίες στο weekend (2.365 και 2.358 εισιτήρια στις αντίστοιχες μέρες)! Έχοντας τη γνώση ότι οι ταινίες του Λάνθιμου είχαν (μέχρι σήμερα) την εξηντάρα για ταβάνι, είναι προφανές ότι εδώ μιλάμε για κάτι μεγαλύτερο. Τρία πράγματα θα ορίσουν αυτό το μέγεθος, πια: η διαχείριση της ταινίας από το γραφείο διανομής, η εξάπλωση των «πειρατικών» κοπιών (ειδικά αφού εμφανιστεί και σε HD) και το τι θα καταφέρει να κάνει στα Όσκαρ, έχοντας 10 υποψηφιότητες μεν, καμία άλλη ένδειξη για θρίαμβο από τα βραβεία των επαγγελματικών σωματείων των ΗΠΑ δε (πλην εκείνου για το μοντάζ, στον Γιώργο Μαυροψαρίδη). Αναμένουμε με… «πατριωτικό» ενδιαφέρον και, προσωπικά, εύχομαι τα καλύτερα, διότι η «Ευνοούμενη» είναι η καλύτερη ταινία της σεζόν που διανύουμε. Και με και χωρίς βραβεία.

Σε άλλα νέα, το συνολικό box-office έπαθε καθίζηση, υποχωρώντας στα 109.999 εισιτήρια το περασμένο τετραήμερο (από τα χειρότερα της σεζόν), δηλαδή η χρονιά ξεκίνησε με μια χασούρα της τάξης του 20%. Καμία από τις πρεμιέρες της εβδομάδας δεν δούλεψε, επιτρέποντας στο animated «Αστερίξ: Το Μυστικό του Μαγικού Ζωμού» (-39%) να παραμείνει στην κορυφή για τρίτη συνεχόμενη φορά, κόβοντας 19.256 εισιτήρια (από 123 οθόνες). Ελάχιστη η διαφορά μεταξύ Σαββάτου (8.566) και Κυριακής (8.976) και σε τούτο το weekend. Σύνολο στα 102.389 ήδη, μιλάμε για κανονικό σουξέ! Στο #2 σκαρφάλωσε «Το Πράσινο Βιβλίο» (φωτό), διόλου άδικα, if you ask me. Είναι η καλύτερη ψυχαγωγική και mainstream ταινία που παίζεται εκεί έξω σήμερα. Μάλλον το ίδιο αισθάνεται και το κοινό, που συρρέει χωρίς σταματημό. 14.018 εισιτήρια (από 32 οθόνες) έκοψε το προηγούμενο τετραήμερο, 13.848 (από 48 οθόνες) τούτο εδώ, σημειώνοντας μια κυριολεκτικά αμελητέα απώλεια! Καλύτερη μέρα το Σάββατο (5.892), ενώ η Αθήνα σηκώνει κεφάλι συνολικά (9.817 εισιτήρια, από 21 οθόνες). Στα 88.163 το μέχρι στιγμής σύνολο και κατοστάρα εντός της εβδομάδας. Στο #3 έπεσε (-43%) το παγκόσμιο ανέκδοτο που ακούει στον τίτλο «Το Νησί της Αποπλάνησης», κόβοντας 9.061 εισιτήρια (από 57 οθόνες). Μου μεταφέρουν πως κάποιοι θεατές πάνε μόνο και μόνο για να δουν με τα ίδια τους τα μάτια πόσο κακή ταινία είναι, εν γνώσει τους! Top μέρα το Σάββατο (3.680), προφανώς. Στα 37.682 μετά από έντεκα μέρες προβολής. Δεν έχει ιδιαίτερο μέλλον. «Η Ευνοούμενη» βρίσκεται στο #4 και ακολουθείται από το «Glass» (-56%), το οποίο ξεφουσκώνει δραματικά. 6.610 εισιτήρια (από 38 οθόνες) και σύνολο στα 85.695. Όπως είχα γράψει και την περασμένη εβδομάδα, θα ζοριστεί για να πιάσει κατοστάρα (και αν).

Στο #6 έκανε την παρθενική της εμφάνιση η κωμωδία «Σέρλοκ Χολμς & Δρ Γουάτσον» (φωτό), κόβοντας 6.128 εισιτήρια (από 47 οθόνες). Τα 2.454 προήλθαν από το Σάββατο. Dead on arrival το έργο, όπως και το «Η Θετική Πλευρά της Ζωής» που έκανε ποδαρικό στο #7 με 6.120 εισιτήρια (από 45 οθόνες). Τα 2.411 κόπηκαν το Σάββατο. Φανταστείτε τι νούμερα έχουμε να αντιμετωπίσουμε με τίτλους σαν κι αυτόν στην επερχόμενη θερινή σεζόν… Στο #8 συναντάμε «Το Βαποράκι» (-43%) του Κλιντ Ίστγουντ που βαστάει ακόμα στην πέμπτη εβδομάδα προβολής του (άμα είναι καλή η ταινία…). Έκοψε 4.898 εισιτήρια (από 24 οθόνες), με το Σάββατο να πιάνει τα 2.196! Κάντε τις ανατριχιαστικές συγκρίσεις με τις δύο άνωθεν πρεμιέρες. Απλά. Στο #9 έπεσε (-56%) το ελληνικό «Περιμένοντας τη Νονά», κόβοντας 4.610 εισιτήρια (από 28 οθόνες). Αποτυχία συνολικά στα 50.582, αλλά γι’ αυτό που ήταν η ταινία, εγώ θα έκανα και party με τέτοιο νούμερο. Τέλος, το animated «Τοσοδούλικα 2» έκανε… σχεδόν ντεμπούτο στο #10. Τα previews του προηγούμενου weekend δεν τα μάθαμε ποτέ, αλλά δια της απλής μαθηματικής οδού, αφαιρώντας τα 3.257 εισιτήρια του επίσημου ανοίγματος (από 36 οθόνες) από το σύνολο των 3.759, καταλάβαμε πως είχε κόψει μόλις 502 εισιτήρια. Εκτός δεκάδας έμειναν τα «Flashback» (2.323 εισιτήρια, από 25 οθόνες) και «Αποδημητικά Πουλιά» (2.016 εισιτήρια, από 7 οθόνες). Ας το κλείσουμε εδώ, όχι άλλα δράματα…