FreeCinema

Follow us
27.1223:00

Ελληνικό box-office: Τα… σουτζουκάκια των Χριστουγέννων.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το εορταστικό menu μας βγήκε… σμυρναίικο και κυρίως εξαιτίας των Χριστουγέννων πιο «χορταστικό».

Άντε να εξηγήσεις (και) αυτή την εβδομάδα στην ολιγάριθμη στρατιά ηλιθίων (ξέρετε ποιοι είστε) τη σημασία της επιλογής ημερομηνίας εξόδου για την πρεμιέρα ενός νέου φιλμ στην ελληνική αγορά… Ας αρχίσω από τα βασικά. Το περσινό αντίστοιχο διάστημα των Χριστουγέννων, 296.160 θεατές επέλεξαν να πάνε σινεμά, έναντι των 240.264 (συνολικά, 147.736 στο τετραήμερο) εφέτος. Κοινώς, δεν είναι ότι γιορτάσανε και το γλεντήσανε οι αιθουσάρχες, διότι ο φετινός «μποναμάς» έφερε ένα πιο… μισερό «Star Wars» και μια σαφώς κατώτερη ελληνική παραγωγή από… ξανά, γνωρίζετε ποιον! Άρα, αν δεν προσφέρεις το καλύτερο δυνατόν «προϊόν» στις μάζες, εκείνες έχουν πια αναπτύξει ένα κάποιο κριτήριο και μπορούν κάλλιστα να σου γυρίσουν την πλάτη ή να συμπεριφερθούν… ανάλογα. Πάντως, αναγνωρίζω το «χιούμορ» στην απόπειρα της επανάληψης ενός pattern σε σχέση με τα φιλμ που μονοπώλησαν το ενδιαφέρον αυτές τις μέρες στην Ελλάδα, σε σύγκριση με το «πολεμοχαρές» σκηνικό της περσινής χριστουγεννιάτικης αγοράς.

H ROZA THS SMYRNHS 2016

Φυσικά, η πρωτιά ανήκει στη «Ρόζα της Σμύρνης» (φωτό), το ξεπερασμένης τηλεοπτικής αισθητικής δράμα που σαφέστατα ευνοήθηκε από τη συγκεκριμένη ημερομηνία εξόδου και πήρε μια απίστευτη ώθηση στην αργία της Δευτέρας (με τα πάντα εκεί έξω να παραμένουν κλειστά, σαν «ανήμερα» Χριστουγέννων). 37.432 εισιτήρια (από 95 οθόνες) ήταν το άνοιγμα του πρώτου τετραημέρου, αλλά προσθέτοντας το αδιανόητο ποσό των 27.946 της Δευτέρας (!), το σύνολο έπιασε τα 65.378 εισιτήρια. Η αναλογία προσέλευσης θεατών Αθήνας και επαρχίας ήταν πολύ ισορροπημένη, με εξαίρεση το Σαββατοκύριακο που επηρέασε αρνητικά το υπόλοιπο Ελλάδας. Αν πούμε ότι το πλησιέστερο δείγμα ελληνικής ταινίας που απευθυνόταν σε παρόμοιο target group είναι το «Ουζερί Τσιτσάνης», το οποίο είχε ανοίξει με 30.368 εισιτήρια (από 114 οθόνες) στις αρχές του περσινού Δεκέμβρη, βλέπουμε ότι η «Ρόζα», ουσιαστικά, τα πήγε λίγο καλύτερα, έχοντας το πλεονέκτημα – μπαλαντέρ μιας (παν)ισχυρής, extra αργίας (αλλά και το πιο πιασάρικο θέμα της κωνσταντινουπολίτικης νοσταλγίας). Δεν θέλουμε… αλλά ας συγκρίνουμε τα νούμερα και με το πλατύτερης αποδοχής «Ένας Άλλος Κόσμος», το οποίο πέρσι είχε κόψει στο αντίστοιχο διάστημα 79.415 εισιτήρια (από 117 οθόνες). Αλλά ήταν το… δεύτερο weekend της ταινίας στις αίθουσες! Και με αντίπαλο δέος το πιο… οικογενειακό «Star Wars» όλων των εποχών!

ROGUE ONE - A STAR WARS STORY

Πάμε, λοιπόν, να δούμε και το «Rogue One», το οποίο έπεσε κατά 57% στο τετραήμερό του, κόβοντας 27.490 εισιτήρια (από 104 οθόνες) και προσθέτοντας ακόμη 13.272 τη Δευτέρα, για να πιάσει ένα εορταστικό σύνολο 40.762 εισιτηρίων. Ανήμερα Χριστουγέννων έκοψε 8.306, οπότε αντιλαμβάνεστε πόσο ενίσχυσε η επιπλέον αργία. Το «Η Δύναμη Ξυπνάει» είχε ανοίξει με 137.128 εισιτήρια (από 167 οθόνες) στο ίδιο διάστημα πέρσι, κουβαλώντας το μυθικό όνομα του franchise το οποίο επέστρεφε μετά από πολλά χρόνια αναμονής, ενώνοντας κάθε ηλικιακό group που γνώριζε στοιχειωδώς τι σημαίνει η «Δύναμη» του τίτλου. Μέχρι σήμερα, το «Rogue One» έχει κόψει στην Ελλάδα 127.151 εισιτήρια.

TELEIOI XENOI

Στο #3 βρέθηκε η ελληνική version της ταινίας «Τέλειοι Ξένοι», που έπεσε κατά 49% στο τετραήμερό της, κόβοντας 16.203 εισιτήρια (από 50 οθόνες) και προσθέτοντας ακόμη 9.856 τη Δευτέρα, για να πιάσει ένα εορταστικό σύνολο 26.059 εισιτηρίων. Φυσικά και εδώ, αυτή ήταν η καλύτερη μέρα του φιλμ εισπρακτικά. Σύνολο μέχρι σήμερα, στα 77.397 εισιτήρια. Ήθελα να κάνω κι εδώ μια συνολική σύγκριση με τούτο συν τη «Ρόζα» απέναντι στα νούμερα του Παπακαλιάτη… μόνου του, αλλά μέρες που είναι, ας το αφήσουμε…

MOANA

Στο #4 βρέθηκε το animated «Τραγούδα!» με πτώση 41% στο τετραήμερό του (ρημαγμένο το Σαββατοκύριακο ακριβώς πάνω στα Χριστούγεννα, γαρ), κόβοντας 13.149 εισιτήρια (από 115 οθόνες) και προσθέτοντας ακόμη 9.997 τη Δευτέρα, για να πιάσει το εορταστικό σύνολο των 23.149 εισιτηρίων. Συνολικά μέχρι σήμερα έχει κόψει 49.949 εισιτήρια. Η ντισνεϊκή «Βαϊάνα» (φωτό) έκανε ντεμπούτο στο #5, με 12.706 εισιτήρια (από 132 οθόνες). Εδώ προσθέτουμε τα 10.773 της Δευτέρας και αθροίζουμε το opening στα 23.479 εισιτήρια. Έτσι, περνάει μπροστά από το «Τραγούδα!», όχι όμως και από το περσινό γιορταστικό φιλμ του studio, τον «Καλόσαυρο», που στο δεύτερο weekend του είχε κάνει 35.876 εισιτήρια (από 143 οθόνες). Με λίγα λόγια, οι γονείς φέτος τα Χριστούγεννα είχαν άλλες προτεραιότητες για τα παιδιά τους (όχι την πλατεία Συντάγματος – γέλια από το βάθος), όλως περιέργως, καθώς τα νούμερα για την αγορά αυτού του είδους είναι απογοητευτικά. Αν έχουμε παρόμοια συμπεριφορά και στο ερχόμενο weekend, κάτι δεν πάει καλά. Ή μπούχτισαν κι αυτοί από τον όγκο ταινιών!

la-la-land-movie2

Στο #6 συναντάμε για πρώτη φορά το οσκαρικό «La La Land» (φωτό), που συγκέντρωσε εξαιρετικές κριτικές (εγώ δεν δηλώνω ενθουσιασμένος, αλλά… ΟΚ) και αυτό σίγουρα ώθησε μερίδα θεατών από τους 11.107 (από μόλις 14 οθόνες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) οι οποίοι έσπευσαν στο πρώτο τετραήμερο. Προσθέτουμε τους 5.913 της Δευτέρας και το άθροισμα του opening φτάνει τα 17.020 εισιτήρια (2.768 είναι το μερίδιο της συμπρωτεύουσας, από 4 οθόνες). Είναι αρκετά νωρίς για να κάνουμε προβλέψεις εδώ, διότι αν το φιλμ δεν «πειρατευτεί» και αρχίσει να συγκεντρώνει βραβεία επαγγελματικών Σωματείων του Χόλιγουντ, τότε η «μυρωδιά» του Όσκαρ καλύτερης ταινίας θα του δώσει μεγάλη διάρκεια παρουσίας στις αίθουσες. Από την άλλη, η «Κρυφή Ομορφιά», με πρώτη εμφάνιση στο #7, κινήθηκε κάτω του μετρίου, κόβοντας 8.551 εισιτήρια (από 32 οθόνες) στο τετραήμερο, 4.826 τη Δευτέρα, και αθροίζει στα 13.377 εισιτήρια. Η αρνητική φήμη της (παγκόσμιας) κριτικής μάλλον επηρέασε το adult κοινό.

LA TORTUE ROUGE

Ντεμπούτο και στο #8, με το animated «Η Μπαλαρίνα και ο Μικρός Εφευρέτης», που ηττήθηκε αρκετά από τον γερό ανταγωνισμό στο είδος και έκοψε 7.552 εισιτήρια (από 47 οθόνες) στο τετραήμερο. Βάζουμε και τα 3.388 της Δευτέρας και μας βγάζουν 10.940 εισιτήρια για το opening συνολικά. Η πρώτη δεκάδα συμπληρώνεται με τις πιο πρόσφατες… καφροκωμωδίες, «The Bachelor» (3.833 τετραήμερο + 1.779 Δευτέρας = 5.612 εισιτήρια, από 12 οθόνες, με σύνολο στα 87.170) και «Office Christmas Party» (1.706 τετραήμερο + 732 Δευτέρας = 2.438 εισιτήρια, από 13 οθόνες, με σύνολο στα 23.876). Εκτός δεκάδας η αξιόλογη «Κόκκινη Χελώνα» (φωτό), που η κριτική τίμησε δεόντως, όμως, το animation σπάνια δελεάζει ενήλικες θεατές και (προφανώς) δεν έδειχνε και τόσο fun στα μάτια των παιδιών. Άνοιγμα τετραημέρου στα 736 εισιτήρια (από 10 οθόνες), που μαζί με τα 743 της Δευτέρας μας δίνουν το ατυχέστατο σύνολο των 1.479 εισιτηρίων.

Την επόμενη φορά που θα τα ξαναπούμε, θα έχουμε αλλάξει και έτος. Εγώ να ευχηθώ για λίγο καλύτερη τύχη στο ελληνικό box-office για του χρόνου, να ευχαριστήσω τις αρκετές χιλιάδες των αναγνωστών που αναμένουν διακαώς τούτη τη στήλη εβδομαδιαίως (πολλοί από αυτούς είναι και διανομείς και υπάλληλοι εταιρειών κινηματογραφικών και αιθουσάρχες, φυσικά, άρα τούτη η ανάλυση μάλλον έχει μετατραπεί στην πιο επίσημη και αποδεκτή για την ελληνική αγορά) και να επαναλάβω για πολλοστή φορά προς τους ιθύνοντες ότι το μέλλον τους θα εξαρτηθεί από την αλλαγή πολιτικής μαζί με τον προγραμματισμό τους και ουχί από το κυνήγι «μαγισσών», «πειρατών» και… κριτικών που θέλουν το «κακό» τους. Το κακό προϊόν πρέπει να κρίνεται όπως πρέπει, για να προστατεύουμε το μέλλον των θεατών στις κινηματογραφικές αίθουσες. Σε μια περίοδο που έχει καταντήσει να πλασάρει την ίδια ταινία που βλέπεις σήμερα στο σινεμά, εντός μόλις ενός τριμήνου και (νομίμως!) στην οικία σου, το φταίξιμο δεν είναι δικό μου. Για να μην ανοίξω (ακόμη) περισσότερο το στόμα μου. Καλή χρονιά, βρε (#sarcasm)!