FreeCinema

Follow us
19.1222:00

Ελληνικό box-office: Death Star μου λαμπρό…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Rogue One» φυσικά και βρίσκεται στην κορυφή, όμως, ουδείς θέλει να συγκρίνει το σήμερα με το περσινό (και τόσο controversial) άνοιγμα του «Η Δύναμη Ξυπνάει».

Ξυπνούν αναμνήσεις από πέρσι και βγαίνουν διαπιστώσεις ενδιαφέρουσες σε σχέση με την απήχηση του «Rogue One» στο ελληνικό box-office, καθώς μελετά κανείς και την ημερομηνία εξόδου του φετινού spin-off, και την απουσία… Παπακαλιάτη, αλλά και την παρουσία μιας καινούργιας ελληνικής ταινίας αξιώσεων, ικανής να φέρει τον κόσμο στους κινηματογράφους. Αρχικά, αν και η αγορά γκρινιάζει έντονα για πτώση των εισιτηρίων, να πούμε ότι το περασμένο τετραήμερο οι αίθουσες είδαν προσέλευση 154.327 θεατών, ενώ το αντίστοιχο προ Χριστουγέννων weekend πέρσι είχαν κοπεί 166.861 εισιτήρια, εκ των οποίων τα 95.343 προέρχονταν από έναν και μοναδικό τίτλο. Το «Ένας Άλλος Κόσμος» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Κατά κάποιον τρόπο, αυτός είναι που γελάει τελευταίος και φέτος!

ROGUE ONE - 2016

Το «Rogue One», λοιπόν, συνοδευόμενο από τη φήμη τού ονόματος «Star Wars» ως τεράστιου trademark και franchise μαζί, έκοψε 60.213 εισιτήρια (από 172 οθόνες). Είναι περίπου το 45% του ανοίγματος του «Η Δύναμη Ξυπνάει» στην Ελλάδα! Αυτά για εκείνους που ωρύονταν πολεμοχαρώς για την περσινή καθυστέρηση της πολυαναμενόμενης ταινίας του Τζέι Τζέι Έιμπραμς. Ξυδάκι; 137.128 εισιτήρια (από 167 οθόνες) είχε κόψει εκείνο το φιλμ, ελέγχοντας το 48% της αγοραστικής δύναμης ολόκληρου του τετραημέρου. Αλλά… ακριβώς επάνω στο χριστουγεννιάτικο τετραήμερο! Το καταλάβαμε αυτό; Πάμε παρακάτω…

ROGUE ONE

Αναλυτικά, τα εισιτήρια του «Rogue One» ανά ημέρα αποτελούν λαμπερό παράδειγμα αντίδρασης του κοινού ταινιών του συγκεκριμένου είδους (πόσω μάλλον εκείνων με φανατισμένους θεατές) και δηλώνουν ξεκάθαρα τις συνήθεις τάσεις, χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις. Πριν δούμε τους αριθμούς, να θυμίσω τι έλεγα πέρσι και γιατί η «Δύναμη» έκανε αυτά που έκανε. Πέρσι είχαμε ένα «προϊόν» που πουλούσε συγκίνηση και επιστροφή στο κλασικό ύφος του original «Star Wars», άρα κινητοποιούσε περισσότερο μαζικά τους θεατές κάθε ηλικίας. Το έργο πήρε και καλές κριτικές, άρα έβγαζε αμέσως τη φήμη ενός φιλμ που άξιζε να πας να δεις στο σινεμά. Και επειδή ήταν και Χριστούγεννα, το όλο «πακέτο» έπιασε τρελά (και δίκαια). Φέτος είχαμε ένα «προϊόν» που πουλούσε ως «υπότιτλο» το όνομα «Star Wars», άρα έβρισκε τον μύθο… «πλαγίως». Κοινώς, δεν προκαλούσε μια ουσιαστική υποχρέωση παρακολούθησης σε σχέση με την ιστορία της saga. Οι κριτικές ήταν ΟΚ, χωρίς τονισμένες «κορώνες». Και… εντάξει, δεν θα το ξαναπώ αυτό για τα Χριστούγεννα! Την πρώτη του μέρα, λοιπόν, το «Rogue» έκοψε 17.696 εισιτήρια, ενώ η «Δύναμη» είχε πιάσει 36.928 εισιτήρια. Από αυτά τα 17.696 δεν γνωρίζουμε το ποσοστό συμμετοχής των μεταμεσονύκτιων προβολών της Τετάρτης (μου μεταφέρθηκε ο αριθμός των 4.500 εισιτηρίων), όμως το σύνολο είναι αρκετά κατώτερο όπως και αν το κοιτάξεις. Η Παρασκευή του «Rogue» (σταματούν οι αναφορές στη «Δύναμη» εδώ, γιατί οι αργίες στο weekend των Χριστουγέννων επηρεάζουν και τον αριθμό προβολών) έπεσε στα 10.790 εισιτήρια, ενώ το Σάββατο κόπηκαν 18.716 εισιτήρια. Ελάχιστα περισσότερα από την Πέμπτη. Καταλαβαίνουμε το point που δηλώνουν από μόνα τους τα νούμερα; Ο φανατισμός της πρώτης μέρας ήταν σχεδόν ίδιος με τη μαζική έξοδο του Σαββάτου! Και η Κυριακή (13.011) ήταν σχετικά αδύναμη διότι, απλά, το «Rogue» δεν λειτούργησε ως οικογενειακή ταινία. Τα 11.896 του 3D (συνολικά, από 45 οθόνες) δεν ήταν σπουδαία, αλλά το ATMOS δούλεψε καλά για τους πιο απαιτητικούς fans, και σε αυτές τις προβολές κόπηκαν 4.125 εισιτήρια (από 4 οθόνες!). Στην τελική, η καλύτερη μέρα τού «Rogue» για κάθε είδος προβολής ήταν η Πέμπτη, με εξαίρεση τις 3D που πέρασαν μπροστά με διαφορά το Σάββατο. Το «Rogue One» πήρε μερίδιο της τάξης του 40% επί του συνόλου της αγοράς (η «Δύναμη» είχε το 48% στο άνοιγμά της). Με τα δεδομένα του πρώτου τετραημέρου και αν οι πτώσεις κινηθούν στο πλαίσιο του τυπικού για το είδος (-51% ήταν το δεύτερο τετραήμερο της «Δύναμης»), το «Rogue» θα βρεθεί με συνολικές εισπράξεις της τάξης των 200.000 εισιτηρίων, με τα στοιχήματα να παίζουν στις όποιες δεκάδες χιλιάδες παραπάνω.

Teleioi Xenoi - 2016 movie

Περισσότερο χαρούμενος πρέπει να είναι σήμερα ο Θοδωρής Αθερίδης. Το «Τέλειοι Ξένοι» βρέθηκε στη δεύτερη θέση, με άνοιγμα 31.280 εισιτηρίων (από 53 οθόνες). Η προηγούμενη ταινία που είχε σκηνοθετήσει, το «Από Έρωτα», είχε κάνει «ποδαρικό» στις αρχές του Δεκέμβρη με 23.469 εισιτήρια (από 75 οθόνες). Τα νούμερα (και το word of mouth) δηλώνουν ότι το φιλμ αρέσει στον κόσμο (εδώ άρεσε σε εμένα ελληνική παραγωγή, τι να λέμε τώρα!). Προσέξτε αντίδραση θεατών: δειλό ξεκίνημα Πέμπτης με 5.915, πιο δυνατή Παρασκευή (σπάνια συμβαίνει αυτό) με 6.690, απογείωση Σαββάτου με 10.621 και ισχυρό κράτημα Κυριακής με 8.054 εισιτήρια. Πόσο θα επηρεάσει ο ερχομός της «Ρόζας της Σμύρνης» εκείνους που θέλουν να δουν ελληνικό σινεμά την ερχόμενη Πέμπτη; Αντικειμενικά, τα δύο φιλμ «μιλούν» σε άκρως διαφορετικά target group και η αναμενόμενη (ή μήπως γίνομαι υπερβολικά αισιόδοξος;) εισπρακτική άνοδος του χριστουγεννιάτικου τετραημέρου ίσως δεν ρίξει δραστικά τα εισιτήρια των «Ξένων», οι οποίοι πρέπει να ανησυχούν περισσότερο για το πιο upscale κοινό που, πλέον, θα έχει και την επιλογή τού να παρακολουθήσει το οσκαρικό «La La Land». Πάντως, είναι και ευχάριστο και θετικό το να δουλεύουν καλά τα με σωστές εμπορικές προδιαγραφές ελληνικά φιλμ.

sing movie 2016

Στο #3 έκανε πρεμιέρα το animated «Τραγούδα!» με 21.027 εισιτήρια (από 175 οθόνες). Είναι ένα κατώτερο των προσδοκιών άνοιγμα, ακόμη και συγκρίνοντάς το με τον περσινό «Καλόσαυρο» της Disney, ο οποίος είχε ξεκινήσει στο αντίστοιχο τετραήμερο και είχε μαζέψει 27.160 εισιτήρια (από 162 οθόνες). Δράμα το μεταγλωττισμένο 3D (1.797 εισιτήρια, από 28 οθόνες), όλεθρος οι ATMOS προβολές (255 εισιτήρια, από 4 οθόνες) και για σφαλιάρες όσοι γκρινιάζουν ακόμα για τις original κόπιες στην αγγλική, αφού μόλις 634 θεατές (από 15 οθόνες) έδωσαν το «παρών» εκεί. Προφανώς, οι γιορταστικές μέρες θα τονώσουν τις εισπράξεις εδώ, με τα πιτσιρίκια να κινούνται πιο ελεύθερα για σινεμά και πέραν του weekend, αλλά προστίθενται στο παιχνίδι και η ντισνεϊκή «Βαϊάνα» και «Η Μπαλαρίνα και ο Μικρός Εφευρέτης» και (προορισμένη ως ελαφρώς πιο adult) «Η Κόκκινη Χελώνα». Γονείς, ξηλωθείτε!

ARRIVAL movie 2016

Στο #4 έπεσε… βαρέως (-58%!) «Η Άφιξη» (φωτό), κόβοντας 8.749 εισιτήρια (από 35 οθόνες). Ήταν 53 τα σινεμά που έπαιζαν αυτό το συγκλονιστικό φιλμ του Ντενί Βιλνέβ στο άνοιγμά του, άρα κάποια χασούρα προκύπτει και από εδώ. Αλλά, κυρίως, από τον ερχομό του «Rogue One», που μονοπώλησε το ενδιαφέρον των sci-fi fanboys, τα οποία άκουσαν ότι τούτο εδώ είναι περισσότερο δράμα και ουχί το τυπικό εργάκι μιας εξωγήινης εισβολής. Οι θεατές που «κλωτσάνε» με το φανταστικό δεν τόλμησαν να κάνουν την υπέρβαση και… έχασαν όλοι μαζί. Σύνολο στα 40.252. Θα ξανακούσουμε γι’ αυτή την ταινία στα Όσκαρ και κάποιοι θα αναρωτιούνται πότε θα έρθει και στις ελληνικές αίθουσες… Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το ελληνικό «The Bachelor» με γερή πτώση (-52%) και 7.192 εισιτήρια (από 23 οθόνες). Οι «Τέλειοι Ξένοι» έκαναν «ζημιά» εδώ, ευκόλως εννοούμενο. Το σύνολο, πάντως, διόλου αμελητέο (76.368 εισιτήρια) για τέτοιο επίπεδο ταινίας.

ALLIED

Το -70% της πτώσης των «Συμμάχων» (φωτό) δεν είναι η μεγαλύτερη που συναντάμε στο top 10! 3.618 εισιτήρια (από 16… εξανεμισμένες οθόνες, μόλις στο τέταρτο τετραήμερο προβολής του φιλμ!) και σύνολο στα 119.232. Τέτοιο έργο κάποτε θα χτυπούσε τρακοσάρα με το καλημέρα σας! Αλλά με τη «νέα τάξη πραγμάτων» που έχει διαμορφώσει η αγορά (και ουχί μονάχα η ελληνική…), ο χρόνος ζωής ενός «blockbuster» έχει ξεφτιλίσει την αξία μιας ταινίας στη μεγάλη οθόνη, έτσι ώστε σε τρεις με τέσσερις μήνες το ίδιο φιλμ να πλασάρεται στο home entertainment. Μέχρι να καταλήξουμε να διερωτώμαστε γιατί υπάρχει η κινηματογραφική αίθουσα… Στο #7, το «Office Christmas Party» ψοφάει πριν καν φτάσουν τα Χριστούγεννα, με 3.320 εισιτήρια (από 20 οθόνες) και σύνολο μεγάλης ήττας στα 19.107. Η μόνη πτώση με αξιοπρέπεια (-27%) στην πρώτη δεκάδα, διόλου τυχαία, σχετίζεται με παιδικό animation. Το «Κυνήγι των Χαμένων Βελανιδιών» έκοψε 2.366 εισιτήρια (από 21 οθόνες), επιστρέφοντας… μυστηριωδώς στις πρώτες θέσεις του box-office, με σύνολο στα 15.108. Στο #9, από την άλλη, οι «Ευχούληδες» πέφτουν πιο δραστικά (-60%) και ανεξήγητα, κόβοντας 1.856 εισιτήρια (από 22 οθόνες), με το σύνολο στα (πιο υγιή) 94.717. Τελευταίο και με κραδασμό στο #10, το sequel του «Underworld» βουλιάζει κατά 82% (!) στο τρίτο του τετραήμερο, με 1.538 εισιτήρια (από 9 οθόνες!). Να πω ότι φταίει λίγο και η εξαφάνιση των σινεμά (από 45 την περασμένη εβδομάδα!) εδώ; Χρειαζόντουσαν στο «Rogue One», πρωτίστως. Το σύνολο, πάντως, βρίσκεται στα 46.697.

Τα ανοίγματα των υπόλοιπων νέων ταινιών της εβδομάδας κινήθηκαν στα 1.300 εισιτήρια πάνω-κάτω και συμπληρώνουν μια γενικότερη εικόνα χάους της διανομής, με το κοινό να μην προλαβαίνει να έχει χωνέψει τα φιλμ των τελευταίων εβδομάδων και τα σινεμά να τα αλλάζουν διαρκώς, προτείνοντας την κάθε επόμενη πρεμιέρα που, συνήθως, δεν αποτελεί ισχυρό δέλεαρ για να ξεκολλήσει κανείς από το σπίτι του. Ή τις εορταστικές υποχρεώσεις. Ή μια άλλου είδους μορφή διασκέδασης και χαλάρωσης. Με έμφαση στη διασκέδαση, φυσικά. Διότι είναι κυριολεκτικά αναγκαία σήμερα!