FreeCinema

Follow us
06.0317:30

Ελληνικό box-office: Υψηλές πτήσεις… σπουργιτιών!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Κόκκινο Σπουργίτι» κάλυψε τις ανάγκες ενός πιο μαζικού κοινού για mainstream κατασκοπευτική δράση και… Τζένιφερ Λόρενς.

Επειδή, όμως, αυτό ήταν το τετραήμερο των Όσκαρ και της πιο κινηματογραφοφιλικής… ολονυκτίας της χρονιάς (ανάθεμα τις time zones!), ας ξεκινήσουμε με μια μικρή παρένθεση και ας δούμε πώς κινήθηκαν στη χώρα μας τα εννέα έργα που είχαν προταθεί γι’ αυτή την κορυφαία διάκριση. Κάποιες ταινίες συνεχίζονται (και έχουν αρκετόν δρόμο ακόμη) στις αίθουσες, το «Lady Bird» μόλις ξεκίνησε και «Η Μορφή του Νερού» ετοιμάζεται για μια «δεύτερη καριέρα» μετά τα τέσσερα βραβεία που συγκέντρωσε, μεταξύ των οποίων και εκείνα της καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Μέχρι και την Κυριακή που μας πέρασε, λοιπόν, αυτά ήταν τα σύνολα από τα ελληνικά ταμεία (με σειρά εισπρακτικής επιτυχίας):

«Δουνκέρκη» = 200.499
«The Post» = 151.018 (συνεχίζεται)
«Αόρατη Κλωστή» = 121.588 (συνεχίζεται)
«Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» = 112.352 (συνεχίζεται)
«Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» = 88.118 (συνεχίζεται)
«Τρέξε!» = 75.171
«Η Μορφή του Νερού» (φωτό) = 69.737 (συνεχίζεται)
«Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» = 18.958 (συνεχίζεται)
«Lady Bird» = 5.696 (πρώτο τετραήμερο)

Είναι προφανείς οι παρατηρήσεις. Το ντόπιο κοινό βασίστηκε στα ονόματα. Ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι πλέον ένας σκηνοθέτης – εγγύηση για τον Έλληνα θεατή, ακόμη και χωρίς stars στη μαρκίζα. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ ενισχύθηκε από τους πρωταγωνιστές του (Στριπ και Χανκς) κι έτσι ένα θέμα που ενδεχομένως να μην φαινόταν τόσο συναρπαστικό για το mainstream κοινό εδώ, μετατράπηκε σε σουξέ. Ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις είναι σίγουρα μεγαλύτερος μαγνήτης από τον Πολ Τόμας Άντερσον, πόσω μάλλον ο Γκάρι Όλντμαν σε ρόλο ιστορικής φιγούρας με φήμη οσκαρική (που δικαιώθηκε, φυσικά). Με επιτυχία, αλλά ασθμαίνοντας κάπως (σε σύγκριση με τους άνωθεν κυρίους) σε εισιτήρια, στην έβδομη εβδομάδα προβολής τού φιλμ, η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και το δικό της οσκαρικό σιγουράκι έκανε γκελ στο κοινό (ίσως περισσότερο σε γυναίκες / μανάδες). Καμία έκπληξη μέχρι εδώ. Ένα πολιτικό θρίλερ τρόμου με φυλετικές διαστάσεις και μαύρο πρωταγωνιστή, χωρίς stars που πουλάνε, είναι σίγουρα το πιο θετικό ξάφνιασμα της λίστας. Η ταινία του Γκιγέρμο ντελ Τόρο εύκολα θα ξεπεράσει τα 100.000 εισιτήρια, πλέον, πείθοντας σίγουρα και ενήλικες μη fans του φανταστικού να δοκιμάσουν να παρακολουθήσουν τη θριαμβευτικής νίκης ιστορία έρωτος μεταξύ… μιας μουγκής κι ενός «ψαριού» (όπως λένε κάποιοι στο εξωτερικό, υποτιμητικά). Το gay ερωτικό στοιχείο μιας indie παραγωγής δεν άγγιξε ούτε με τις υποψηφιότητες, για να κινηθεί στο πλαίσιο μιας μικρής «art-house» επιτυχίας (αλλά με πολύ μεγαλύτερο budget και αριθμό αιθουσών που αντιστρέφουν τη σημασία του συνόλου των εισιτηρίων), ενώ το άνοιγμα του τελευταίου τίτλου ήταν ακριβώς αυτό που είχα προβλέψει για το πρώτο του τετραήμερο (και εύχομαι να έχει ένα αξιοπρεπές μέλλον, ασχέτως βραβείων).

Πάμε στα των τελευταίων ημερών τώρα, με ένα αναμενόμενα πολύ καλό άνοιγμα του κατασκοπευτικού θρίλερ «Το Κόκκινο Σπουργίτι» στην πρώτη θέση του box-office. Το ελληνικό κοινό συμπαθεί το genre, η Τζένιφερ Λόρενς μπορεί να παρασύρει και ένα πιο νεανικό κοινό που συρρέει στα multiplex, έτσι τα 41.982 εισιτήρια (από 100 οθόνες) θεωρούνται ένα καλό ποδαρικό, το οποίο μάλλον θα έχει και σχετικά καλό κράτημα στη συνέχεια, αν δεν ρίξει δυνατή τρικλοποδιά το επερχόμενο remake του «Death Wish» με τον Μπρους Γουίλις. Το καλό ξεκίνημα της Πέμπτης (8.870 εισιτήρια) και η εκτόξευση του Σαββάτου (16.046) δηλώνουν ξεκάθαρα ότι το φιλμ έγινε η κύρια επιλογή ψυχαγωγίας για εκείνη τη μέρα. Η Αθήνα πήρε τα σκήπτρα με 23.709 εισιτήρια (από 46 οθόνες). Σε συνολικό μερίδιο αγοράς, το «Σπουργίτι» κατείχε ένα 30%.

Στο #2 συναντάμε το animated «Tad: Το Μυστικό του Βασιλιά Μίδα» (φωτό), που… δεν κατάλαβε Χριστό από πτώση (-10%) στο δεύτερο τετραήμερό του, με 14.788 εισιτήρια (από 96 οθόνες, ελαφρώς αυξημένες από τις 86 του ντεμπούτου). Όχι συνηθισμένο το να παρατηρείται καλύτερη κίνηση το Σάββατο (6.722) από την Κυριακή (6.668) για παιδική ταινία. Έχει φτάσει τα 33.039 εισιτήρια και προβλέπεται να βλέπουμε τον τίτλο στο top 10 για αρκετές εβδομάδες ακόμη. Στο #3 έπεσε ο «Black Panther», με ένα έντονο -48%, κόβοντας 13.501 εισιτήρια (από 50 οθόνες – έχασε 30 από την προηγούμενη εβδομάδα…). Η κόπωση είναι χαρακτηριστικό του είδους, με τα drops να γιγαντώνονται όταν περάσουν οι πρώτες μέρες της εισβολής των fanboys. Δημοφιλέστερη μέρα το Σάββατο (5.489), σαφώς καλό το σύνολο στα 124.058, τηρουμένων των αναλογιών του αντιεμπορικού… μαύρου. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, που έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τι άλμα θα κάνει στο ερχόμενο τετραήμερο. «Η Μορφή του Νερού», λοιπόν, έκοψε 10.142 εισιτήρια (από 61 οθόνες), με μια αξιοπρεπή πτώση της τάξης του 37%, με το Σάββατο (4.216) να κυριαρχεί. Έχει φτάσει τα 69.737 και τώρα μπορεί να «φορτσάρει» λίγο καλύτερα με τα τέσσερα χρυσά αγαλματάκια… Η πρώτη πεντάδα ολοκληρώνεται και αυτή την εβδομάδα με το «Μαζί ή Τίποτα» του Φατίχ Ακίν, που έκοψε 8.476 εισιτήρια (από 18 οθόνες). Καλό κράτημα (-29%), πιο… σουξεδιάρικο το Σάββατο (3.778), με την Αθήνα να μονοπωλεί σχεδόν επί του συνόλου (7.616 εισιτήρια, από 15 οθόνες). Έχει φτάσει τα 27.359.

Η «Απελευθέρωση» των «Πενήντα Αποχρώσεων του Γκρι» κινούνται ακριβώς στο ίδιο ποσοστό πτώσης (-54%) με το προηγούμενο τετραήμερο, κόβοντας 6.395 εισιτήρια (από 28 οθόνες), με σύνολο στα 206.575. Ακολουθούν οι «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι», με συναρπαστικά μικρή πτώση (μόλις -5%!) και 6.347 εισιτήρια (από 34 οθόνες). Στις τελευταίες εβδομάδες πήρε φόρα τούτο εδώ, εκμεταλλευόμενο και τη φήμη ότι μπορεί να πάρει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας (δεν προέκυψε…). Έχει φτάσει τα 88.118 εισιτήρια συνολικά. Στο #8 άνοιξε το πρωτοεμφανιζόμενο «Lady Bird» (φωτό), που στις ΗΠΑ έχει κάνει παρόμοιες εισπράξεις με το προαναφερθέν, αλλά… εδώ είναι Ελλάδα! Συντηρητικό το κύκλωμα διανομής (χωρίς multiplex), με 17 οθόνες και 5.696 εισιτήρια. Άργησε πολύ να βγει και σίγουρα έχασε κάμποσα εισιτήρια από τους οσκαρόπληκτους, που προφανέστατα… ξεσκίσανε τα screeners. Πάλι καλά που βγήκε στις αίθουσες να λέτε, διότι τέτοια indie διαμαντάκια από τα States τρώνε και reject ενίοτε…

Το top 10 συμπληρώνουν τα «Μαζί τα Φάγαμε» (-54%) με 4.624 εισιτήρια (από 34 οθόνες) και σύνολο στα 20.559, και «Αναχώρηση για Παρίσι 15:17» (σοκ το -66%!) με 3.919 εισιτήρια (από 28 οθόνες) και σύνολο στα 22.733. Κι αν κάποια (αν όχι τα περισσότερα…) από αυτά τα νούμερα σας φαίνονται τραγικά ως πανελλαδικά, να πω ότι σε όλο το τετραήμερο κόπηκαν 142.106 εισιτήρια, δηλαδή η αγορά κινήθηκε… καλύτερα από το περσινό (130.115) της ίδιας περιόδου!