FreeCinema

Follow us
02.0121:00

Ελληνικό box-office: Κακή χρονιά!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, αποχαιρετήσαμε το 2016 με γεύση «Σμύρνης». Κατά έναν παράδοξο λόγο, το λες και… καταστροφικό!

Με σοβαρές απώλειες έκλεισε ταμειακά το 2016. Το αντίστοιχο τετραήμερο του αποχαιρετισμού του 2015, είχαν κοπεί 240.328 εισιτήρια, ενώ στο τέλος τού… μόλις παρελθόντος έτους η σούμα του ελληνικού box-office προσγειώθηκε στα 174.260 εισιτήρια. Πρωτίστως, αυτό σημαίνει πως ο κόσμος δεν επέλεξε τον κινηματογράφο ως έξοδο γι’ αυτές τις γιορτές, κάτι που είχα επισημάνει και την προηγούμενη εβδομάδα, ειδικά παρατηρώντας την πτώση των εισιτηρίων στο παραδοσιακά αρεστό σε τούτη την περίοδο οικογενειακό θέαμα (ενίοτε ευρύτερο από τις animated ταινίες). Σε δεύτερο επίπεδο προβληματισμού, πρέπει να αναρωτηθούμε: ποιος ευθύνεται; Μια πρώτη απάντηση είναι η ποιότητα του ίδιου του «προϊόντος», το οποίο πλέον καταφθάνει και νομίμως στις οικίες μας εντός τετραμήνου ή και τριμήνου (!) πάνω-κάτω. Σε περίπτωση που αυτό (έχει;) γίνει συνείδηση στο μυαλό του θεατή, ένα μόνο έχω να πω: τη γαμήσατε όλοι μαζί! Μια άλλη άποψη λέει πως το κοινό έχει μπουχτίσει με τις από έξι έως και εννέα πρεμιέρες νέων ταινιών κάθε εβδομάδα και είναι πρακτικώς αδύνατον να τις φέρει βόλτα, πια. Χωρίς ποιότητα σε υψηλά επίπεδα, χωρίς φιλμ που να γίνονται απαραίτητα στη ζωή των ανθρώπων και με μια αγορά που τρώει τις ίδιες της τις σάρκες, «αδειάζοντας» τα «ράφια» κάθε εβδομάδα με, επιπλέον, ελαττωματικό προγραμματισμό και ανταγωνιστικότητα… Άνω Αναγουλίτσας εναντίον Κάτω Κακοτράχαλου, στην τελική, χάνεται η μπάλα, χάνεται και το απλό κοινό, και μένουμε έρμαια των τελευταίων επιζώντων «σινεφίλ», που διαβάζουν κριτικές οι οποίες μονάχα κακό προκαλούν στην υγεία, ή των αγελών των multiplex που θα «δουν» και μια ταινία ανάμεσα στο σκρολάρισμα του Instagram, του Facebook και του κουβά με το popcorn. Ευτυχές το νέον έτος, κατά τα άλλα…

H ROZA THS SMYRNHS

Η παραμονή της «Ρόζας της Σμύρνης» στην κορυφή και για το περασμένο τετραήμερο δεν ήταν ακριβώς έκπληξη, καθώς ένα δράμα τηλεοπτικών προδιαγραφών με extra bonus δόσεις κωνσταντινουπολίτικης νοσταλγίας δελεάζει ευκολότερα απ’ ό,τι το είδος της ξενόφερτης φαντασίας, το οποίο μονοπώλησε τούτη την περίοδο, χαντακώνοντας τα ντόπια σινεμά, στην τελική. Η «Ρόζα» προσέλκυσε 35.388 θεατές (από 97 οθόνες) πάνω στο κλείσιμο του 2016, με την αργία της παραμονής να κουτσουρεύει (1.153 εισιτήρια) το σύνολο, προφανώς. Σε σύγκριση με το περασμένο τετραήμερο (χωρίς την εντυπωσιακή Δευτέρα μαζί, δηλαδή), πέσαμε μονάχα κατά 5%! Ένα εντυπωσιακό κράτημα που πάτησε πρωτίστως στην Πέμπτη (12.753 εισιτήρια), με μια εξίσου δυνατή Κυριακή (11.403 εισιτήρια). Πέμπτη και Παρασκευή, το υπόλοιπο Ελλάδας πήρε κεφάλι, με την Αθήνα να παίρνει τα σκήπτρα στις υπόλοιπες μέρες και να καταλήγουμε σε μια σχετική ισορροπία δυνάμεων. Εάν το φιλμ δεν υποχωρήσει δραστικά το ερχόμενο τετραήμερο, τότε βρισκόμαστε μπροστά σε μια έκπληξη του λαϊκού σινεμά (147.008 εισιτήρια το σύνολο μέχρι σήμερα). Καλλιτεχνικά, διαφωνώ σφόδρα, όμως αν οι θεατές ικανοποιούνται και αυτό τους αρκεί για να βγαίνουν από τα σπίτια τους, ας είναι. Δεν θα πιάσω και χατζάρα!

THE GREAT WALL trl2

Στη δεύτερη θέση έκανε ντεμπούτο το χολιγουντιανοασιατικό πάντρεμα του «Σινικού Τείχους» (φωτό), με 30.414 εισιτήρια (από 78 οθόνες). Είναι ένα αξιοπρεπές opening, τηρουμένων των αναλογιών της αγοράς σήμερα. Ενδεχομένως να έχασε την κορυφή λόγω των υπερβολικά αρνητικών κριτικών, αλλά το κοινό που ήθελε να δει επικό θέαμα δεν δίστασε τόσο. Καλό ξεκίνημα Πέμπτης (10.005 εισιτήρια), γερό κράτημα Παρασκευής (8.578) και σωστή άνοδος Κυριακής (10.588), έφεραν αυτό το αποτέλεσμα, με τα εισιτήρια του 3D να περιορίζονται μόλις στα 2.089 εισιτήρια (από 15 οθόνες). Η ταινία δεν τα πήγε άσχημα και στην επαρχία. Ο ερχομός του «Assassin’s Creed» ίσως του κόψει τα πόδια από την ερχόμενη Πέμπτη, εκτός αν το κάκιστο word of mouth από το εξωτερικό κάνει ακόμη χειρότερη ζημιά.

SING

Στο #3 συναντάμε το δημοφιλέστερο animation των εορτών, το «Τραγούδα!» (φωτό), με 16.492 εισιτήρια (από 78 οθόνες). Είναι το μόνο φιλμ του είδους που τόνωσε κάπως την, όλως περιέργως, πεσμένη κίνηση στο παιδικό εντός των τελευταίων εβδομάδων, με άνοδο της τάξης του 29% σε σχέση με το προηγούμενο τετραήμερο. Οι αργίες των ημερών έφεραν πανομοιότυπα αποτελέσματα σε ολόκληρο το τετραήμερο (με το Σάββατο των 1.950 εισιτηρίων να στέκει ως το πιο αδύναμο, αναμενόμενα). Στα 80.921 εισιτήρια το σύνολο, νωρίς είναι ακόμη, έχει δρόμο μπροστά του. Δεν τσουλάει τόσο καλά (μόνο +9%) η «Βαϊάνα», από την άλλη, κόβοντας 14.199 εισιτήρια (από 106 οθόνες). Το girly και το exotic δεν έπιασαν το σύνολο των ανηλίκων θεατών και τα 52.922 του συνόλου δεν δείχνουν τόσο ελπιδοφόρα εδώ. Θα ζοριστεί…

passengers-2016

Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το «ποδαρικό» του «Passengers» (φωτό), το οποίο μάλλον μπέρδεψε τους πάντες ως περιεχόμενο και τράβηξε κάποιους περίεργους λόγω του ζεύγους των stars. 14.161 εισιτήρια (από 49 οθόνες), πολύ κακή αρχή, όχι ότι και στο εξωτερικό οι επιδόσεις του είναι καλύτερες. Η Κυριακή (5.131) ήταν η καλύτερη μέρα του, κοινώς τα fanboys δεν το επέλεξαν από την Πέμπτη κιόλας. Το «Rogue One» έπεσε στο #6, χάνοντας ακόμη 55% από τις εισπράξεις τού προηγούμενου weekend, για να κόψει τώρα 12.905 εισιτήρια (από 44 οθόνες). Τα σινεμά του ήταν 104 την προηγούμενη εβδομάδα! Η… σφαγή εξηγείται αν ρίξει κανείς μια ματιά στο «Passengers». Το φανταστικό στην Ελλάδα είναι ένα είδος γρήγορης καύσης, οι αίθουσες είναι απαραίτητες για το «φρέσκο πράμα» και όλος αυτός ο εκφυλισμός προγραμματισμού και ζήτησης έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο, πια. Το μέχρι σήμερα σύνολο της ταινίας βρίσκεται στα 163.681 εισιτήρια. Άντε, να πιάσει τη διακοσάρα. Ξαναθυμίζω το opening weekend του «Η Δύναμη Ξυπνάει» στα 137.128 εισιτήρια. Άλλη… δύναμη έχει μια event movie, πώς να το κάνουμε!

TELEIOI XENOI

Στο #7 συναντάμε τους «Τέλειους Ξένους» (φωτό), με μικρή μείωση εισιτηρίων (-27%), στα 11.851 (από 41 οθόνες). Υγιής η πορεία αυτής της ταινίας, που σημαίνει πως άρεσε στον κόσμο και συζητήθηκε. Η Κυριακή (3.908 εισιτήρια) ήταν η καλύτερη μέρα εδώ – φυσιολογικό, μιλάμε για έξοδο ενηλίκων μετά την Πρωτοχρονιά. Η Αθήνα δείχνει να προτιμά το έργο κι αυτό δεν με εκπλήσσει. Έχει έναν πιο «αστικό» χαρακτήρα. Το σύνολο βρίσκεται στα 105.526, άρα μιλάμε για μια σπάνια (στις μέρες μας) επιτυχία για τον ελληνικό κινηματογράφο. Στο #8, το «La La Land» κερδίζει έδαφος (+4%) και κόβει 11.652 εισιτήρια (από 25 οθόνες, σε όλη την Ελλάδα, πλέον). Το έργο δείχνει να πιάνει αρκετά το νεανικό κοινό, δεν έχει «πειρατευτεί» και αυτό είναι υπέρ του για τούτο το target group, που χρειάζεται και το ρομάντζο και το «φευγάτο» που δίνει στο φιλμ το κομμάτι του μιούζικαλ. Και εδώ η Κυριακή διέπρεψε (4.200). Σύνολο στα 37.762 εισιτήρια. Έχει δρόμο μέχρι… τα Όσκαρ. Η animated «Μπαλαρίνα» (+4%, 8.022 εισιτήρια, από 41 οθόνες και σύνολο στα 24.126) και το πρωτοεμφανιζόμενο «Γιατί Αυτόν;» (5.298 εισιτήρια, από 18 οθόνες), συμπληρώνουν με λιγότερο εντυπωσιακό τρόπο το τελευταίο top 10 του 2016.

TONI ERDMANN 2016

Τα ντεμπούτα των «Ποίηση Χωρίς Τέλος» (990 εισιτήρια από μια οθόνη) και «Η Χορεύτρια» (784 εισιτήρια από 8 οθόνες) δείχνουν την αντίθεση της δυναμικής μιας ταινίας του «art-house» κυκλώματος, ενώ να επισημανθεί η διαρκής παρουσία του «Toni Erdmann» (φωτό) με αξιοπρεπείς εισπράξεις εδώ και δέκα (!) εβδομάδες. Το τελευταίο τετραήμερο, σε ένα μόνο σινεμά, έκοψε 266 εισιτήρια και έχει φτάσει, πια, τα 26.844. Ουσιαστικό παράδειγμα καλής ταινίας που αντέχει στη «δεύτερη προβολή» γιατί έχει λόγο ύπαρξης.

Το ερχόμενο τετραήμερο διανέμονται τέσσερα φιλμ που (σχεδόν) απευθύνονται στην ίδια κατηγορία θεατή! Η σχιζοφρένεια του ελληνικού προγραμματισμού. Ο «σώζων εαυτόν…» ή… «τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε»;