FreeCinema

Follow us
18.0712:00

Ελληνικό box-office: Φύγε εσύ, έλα εσύ…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, κάτι η ψυχρούλα, κάτι οι κατά τόπους βροχές, να ‘χαμε να λέγαμε για την γενικότερη ξεφτίλα εικόνας που παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι…

Σχιζοφρένεια. Η διαρκής εναλλαγή τίτλων στα «καλά μαγαζιά» θερινών της Αθήνας, που παίζουν κάθε εβδομάδα κάτι σαν «ρωσική ρουλέτα»… κι αν τους κάτσει, χαρακτηρίζει σε μεγάλο ποσοστό τις εξωφρενικές αυξομειώσεις των εισιτηρίων κάθε τετραημέρου, δίνοντας ζωή που σπάνια ξεπερνά τις τρεις εβδομάδες στις ταινίες που διανέμονται στους κινηματογράφους. Στο top 10 του περασμένου τετραημέρου, για να καταλάβετε, μια πτώση της τάξης του 57% θεωρείται… επιτυχία, αν συγκριθεί με τα υπόλοιπα ποσοστά… ολέθρου που κυριάρχησαν. Κι ας τα ρίχνουν οι περισσότεροι διανομείς στο… δελτίο καιρού. Ο επαρχιωτισμός της διανομής, η συνοδευτική ασχετοσύνη των ιδιοκτητών των σινεμά, οι χάλια ταινίες και η ανάγκη του κόσμου να διασκεδάσει πραγματικά με… κάτι άλλο. Αυτό είναι το ουσιαστικό συμπέρασμα του φετινού καλοκαιριού.

A BRAS OUVERTS

Στο πλαίσιο της γενικότερης ντροπής, έχουμε φτάσει να βρίσκουμε ταινία στην κορυφή με άνοιγμα… 16.193 εισιτηρίων (από 28 οθόνες). Τόσα έπιασε η… γαλλική μπαλαφάρα της εβδομάδας, το «Βρε Καλώς τους!», που μας ήρθε με τη στερεοτυπική φήμη τής… «καλύτερης γαλλικής κωμωδίας» της σεζόν, με τον πρωταγωνιστή του «Θεέ μου, Τι σου Κάναμε;» (θα σου έλεγα τώρα…), η οποία «θριάμβευσε» το Σάββατο με 7.542 εισιτήρια (η καλύτερη μέρα του). Ασχολούμαστε με αυτό το δείγμα απήχησης από τους θεατές αποκλειστικά και μόνο επειδή έτυχε να βρεθεί στο #1 του box-office. Ξαναδείτε, σας παρακαλώ, το συνολικό νούμερο των εισιτηρίων. Φέτος το καλοκαίρι, ο πήχης της «γκράντε επιτυχίας» κυμάνθηκε σε ένα πλαίσιο 30.000 – 40.000 εισιτηρίων γι’ αυτές τις «ευχάριστες» κωμωδίες από Γαλλία και (το νέο φρούτο αναζήτησης του λαϊκού σουξέ) Ιταλία. Που βγαίνουν κάθε εβδομάδα, μπας και μία από όλες αυτές καταφέρει να φτάσει τον… μπλοκμπαστερικό στόχο των 80.000 – 100.000 εισιτηρίων. Μέχρι να εξολοθρευτούν όλοι οι θεατές από την «ευχαρίστηση»…

WAR FOR THE PLANET OF THE APES

Στο #2 άνοιξε το sequel «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Σύγκρουση» με 15.431 εισιτήρια (από 106 οθόνες). Η «Αυγή» του διόλου επιτυχημένου franchise στη χώρα μας είχε ανοίξει με 18.595 εισιτήρια στα μέσα Ιουλίου του 2014 και, πλέον, είναι ολοφάνερο πως τούτοι οι «Πίθηκοι» αφορούν όλο και λιγότερους θεατές. Από το σύνολο, τα 9.291 εισιτήρια κόπηκαν στην Αθήνα, τα πανελλαδικά του 3D ήταν δραματικά (1.202 εισιτήρια, από 21 οθόνες), με καλύτερες μέρες την Πέμπτη (4.183 από τα συνήθη fanboys) και το Σάββατο (4.545). Να παρατηρήσουμε ότι η μεγάλη διάρκεια της ταινίας δεν βοήθησε ιδιαίτερα όσα… τολμηρά θερινά μπήκαν στον κόπο να παίξουν την ταινία, που στηρίχτηκε κυρίως στα multiplex, αντιμετωπίζοντας την αδιαφορία, όπως έδειξαν τα ταμεία.

The Beguiled

Στο #3 έπεσε… τρώγοντας τα μούτρα του (-65%) ο καινούργιος «Spider-Man», κόβοντας 14.944 εισιτήρια (από 106 οθόνες). Για να καταλάβουμε και εδώ την αδιαφορία του κοινού να επιλέξει τούτη την ταινία ως ψυχαγωγία φυγής, η καλύτερη μέρα της ήταν η Πέμπτη (4.434 εισιτήρια)! Σύνολο πτωχό στα 85.441, θα πιάσει μια κατοστάρα και κάτι ψιλά κι άντε γεια… Και εδώ αποχαιρετούμε τα πενταψήφια νούμερα εισιτηρίων από το top 10! Στο #4 βρίσκουμε το άνοιγμα του μετριότατου «Κύκλου», με 8.617 εισιτήρια (από 19 οθόνες), με καλύτερη συμπεριφορά απήχησης το Σάββατο (3.497 εισιτήρια). Το ερχόμενο τετραήμερο θα τον ψάχνουμε… Η πρώτη πεντάδα κλείνει με την «Αποπλάνηση» της Σοφία Κόπολα (φωτό), την πιο ευτυχή κινηματογραφική στιγμή του φετινού καλοκαιριού, με 7.801 εισιτήρια (από 49 οθόνες). Το φιλμ είχε την πιο… αξιοπρεπή πτώση (το -57% που λέγαμε νωρίτερα) της εβδομάδας εντός της πρώτης δεκάδας, γεγονός που ίσως συνδέεται περισσότερο με τη βλακώδη επιλογή αρκετών θερινών να το συνεχίσουν μόνο με μια προβολή και δη… τη δεύτερη, των έντεκα το βράδυ, «ζώνη» θαψίματος πλέον όπως αποδεικνύουν και οι εισπράξεις. Πάντως, με 34.865 σύνολο μέχρι στιγμής, μιλάμε ήδη για επιτυχία που προβλέπω να έχει διάρκεια. Γιατί η ταινία συζητιέται πολύ (κι ας μην αρέσει σε όλους).

Εντάξει, η αλήθεια είναι ότι το -5% των εισιτηρίων του «Αυτοκίνητα 3» ήταν η πιο μικρή χασούρα της εβδομάδας, αλλά οι animated ταινίες ανήκουν σε μια εντελώς δική τους κατηγορία. Το φιλμ βρέθηκε στο #6 με 6.251 εισιτήρια (από 63 οθόνες) και έχει πιάσει ένα καλό σύνολο 146.247 εισιτηρίων, αφού παίζει κάπως… solo στο είδος του. Στο #7, η ιταλική λαϊκουργιά «Τα Παράπονα στο Δήμαρχο» καταποντίστηκε (-68%) κόβοντας 2.852 εισιτήρια (από 12 οθόνες), μόλις στην τρίτη εβδομάδα προβολής της. Κοινώς, δεν τραβάει από word of mouth και ο ανταγωνισμός… υποσχέσεων από την επόμενη «καλύτερη» νέα κωμωδία της κάθε εβδομάδας βάζει επιπλέον τρικλοποδιές. Για να αντιληφθούμε τον σουρεαλισμό του προγραμματισμού, η ταινία ανήκει στο ίδιο γραφείο διανομής που έβγαλε το #1 αυτού του τετραημέρου. Τι άλλο να σχολιάσεις; Α! Το σύνολο! 41.858 εισιτήρια.

EL BAR

Στο #8 έκανε ένα πολύ αδύναμο ντεμπούτο το ισπανικό «Μπαρ» (φωτό), με 2.153 εισιτήρια (από 11 οθόνες). Ενδεχομένως οι θεατές να μην αντιλήφθηκαν τι ακριβώς ήταν αυτή η ταινία ως είδος και να αποφάσισαν να μην το ρισκάρουν. Λάθος. Μια θέση χαμηλότερα, το «Τι Όμορφη Μέρα, Θεέ μου!» με κολοσσιαία πτώση (-79%) στα 1.303 εισιτήρια (από 9 οθόνες), μας έδωσε ένα δείγμα… αισιοδοξίας, ότι ο κόσμος δεν μασάει με μπακαλίστικες αρπαχτές τύπου δεκαετίας ’70 ή ’80. Παρ’ όλα αυτά, τούτο το παλιό φιλμ του Κέκο Τζαλόνε έχει φτάσει τα 10.046 εισιτήρια. Τέλος, στο #10, «Η Οργή Ενός Υπομονετικού Ανθρώπου» έχασε κι αυτή σοβαρά ποσοστά από τη δυναμική της (-69%), κόβοντας 1.273 εισιτήρια (από 8 οθόνες). Αρκετά ησύχως, έχει πιάσει σύνολο 13.377 εισιτηρίων.

Να ολοκληρώσω με μια προσωπική παρατήρηση που απαντά σε κάτι «καλοθελητές»: δεν χαίρομαι με αυτή την εικόνα εισιτηρίων που παρουσιάζει η αγορά, ούτε και επιδιώκω να γίνεται η κατάσταση όλο και χειρότερη μέσω των σχολίων που κάνω από τούτο το site ή τα social. Αλλά το δικό μου καθήκον είναι να αποφεύγει ο κόσμος τις μαλακίες που παίζονται εκεί έξω. Ο καθένας έχει ένα καθήκον. Τα σινεμά να παίζουν όσο το δυνατόν καλύτερα έργα και η διανομή να τα βρίσκει και να τα προμηθεύει στα πρώτα, προσέχοντας και τον προγραμματισμό τους. Ο καθένας ας κάνει καλά τη δουλειά του. Η δική μου είναι αυτή που έχω επιλέξει (εδώ και δεκαετίες). Εάν μερίδα της διανομής διαφωνεί με αυτό, ας κάτσει να παρακολουθήσει ολόκληρα (και όχι ένα τεταρτάκι, όπως συνηθίζει, μονάχα για τα φιλμ της εταιρείας του καθενός…) αυτά τα σκατά που ανεχόμαστε φέτος το καλοκαίρι, στο σύνολό τους. Κι αν επιζήσει ύστερα από μια τέτοια εμπειρία, ας απαιτήσει μια συγγνώμη από εμένα.