FreeCinema

Follow us
05.111:30

Ελληνικό box-office: Ο «Joker» και τα «λουκέτα».


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Joker» δείχνει να ξαποσταίνει αρκετά, αλλά παραμένει ατάραχο στη κορυφή, καθώς τα νέα φιλμ κινήθηκαν από μέτρια έως κυριολεκτικά χάλια.

Τελικά, η τεράστια επιτυχία του «Joker» στην Ελλάδα φανερώνει κάτι πολύ πιο τρομακτικό από το ίδιο το περιεχόμενο του φιλμ και την επίδρασή του τόσο στην pop κουλτούρα όσο και στο πολιτικό μέτωπο (δείτε εικόνες από παγκόσμιες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας ή εξεγέρσεις και θα καταλάβετε τι εννοώ): ότι ο κόσμος θα βγει μαζικά όταν εμφανιστεί μία τόσο εξαιρετική δουλειά, το οποίο δηλώνει πως το υπόλοιπο διάστημα δεν υπάρχουν αντίστοιχες ταινίες που ν’ αξίζουν ώστε να σε οδηγήσουν προς την κινηματογραφική αίθουσα. Τα (υποτιθέμενα) μεγάλα σουξέ του ελληνικού box-office πλέον κυμαίνονται μεταξύ διακοσίων ή τετρακοσίων χιλιάδων εισιτηρίων, ενώ το «Joker» μέχρι στιγμής έχει κόψει 815.140 εισιτήρια! Το ξέρω ότι αυτά τα νούμερα δεν ανταποκρίνονται πάντοτε ή απαραίτητα και σε κάτι ποιοτικό, όμως εδώ ποιος τολμά να πει ότι η ταινία δεν καλύπτει τις απαιτήσεις τού σήμερα καλλιτεχνικά και εμπορικά με θαυμαστό τρόπο; Με άλλα λόγια, το φιλμ του Τοντ Φίλιπς έκανε ταυτόχρονα και μία μεγάλη «ζημιά»! Έκανε το κοινό να ζητά να επιστρέψει στις κινηματογραφικές αίθουσες, αλλά στη συνέχεια το ερώτημα «σε ποια (άλλη) ταινία να πάω;» καταντά σαφώς πιο αμείλικτο. Γιατί δεν έχεις απάντηση να δώσεις στον κόσμο! Όταν κάποιος βιώνει κάτι τόσο σημαντικό και ενθουσιάζεται με ένα έργο σε βαθμό υστερίας, τα υπόλοιπα διαθέσιμα φιλμ φαντάζουν ακόμη πιο αδύναμα. Σαν πεταμένα λεφτά (και χρόνος, πόσω μάλλον…). Και αυτό γίνεται μία ιδιαίτερα σκληρή πραγματικότητα. Και συνείδηση. Αρχίζει να λειτουργεί ένα ποιοτικό μέτρο σύγκρισης. Επιτέλους!

Για πρώτη φορά μετά από τέσσερις ολόκληρες εβδομάδες προβολής, το «Joker» πέφτει τόσο έντονα σε ποσοστό προσέλευσης (-45%), όμως παραμένει στην κορυφή κόβοντας 41.342 εισιτήρια (από 119 οθόνες). Όπως έχω ξαναπεί, ο μεγαλύτερος «εχθρός» της ταινίας τούτον τον μήνα δεν είναι το μικρότερο ενδιαφέρον του κόσμου αλλά η απώλεια οθονών. Την προηγούμενη εβδομάδα, το έργο έπαιζε σε 152. Σταδιακά, αρκετοί αιθουσάρχες θα δελεάζονται από τους νέους τίτλους, όμως η πράξη αποδεικνύει πως αυτό δεν σημαίνει ακριβώς και περισσότερα εισιτήρια. Για παράδειγμα, το πρωτοεμφανιζόμενο καινούργιο sequel του «Εξολοθρευτή» (φωτό) ηττήθηκε σκληρά στα ταμεία (όπως συνέβη και στις ΗΠΑ), κόβοντας μόλις 18.174 εισιτήρια (από 91 οθόνες)! Είναι αληθινή τραγωδία να μετράς 16.417 εισιτήρια στο πέμπτο σαββατόβραδο του «Joker» και το αντίστοιχο νούμερο του «Σκοτεινού Πεπρωμένου» στο άνοιγμά του να πιάνει μονάχα 6.647! Εδώ να θυμίσω ότι το προηγούμενο κεφάλαιο του franchise, το «Γένεsys», είχε κάνει επίσης μέτριο ποδαρικό τον Ιούνιο του 2015 με 17.358 εισιτήρια (από 104 οθόνες), καταλήγοντας σε σύνολο κατώτερο των εξήντα χιλιάδων εισιτηρίων. Στο #3, το όμορφο animated παιδικό «Γέτι» δεν πτοήθηκε καθόλου (-2% η πτώση), κόβοντας 17.953 εισιτήρια (από 120 οθόνες), με την Κυριακή να έχει το προβάδισμα (8.363). Σύνολο μέχρι στιγμής στα 44.468 και συνεχίζει δίχως ανταγωνισμό. Δεν ξεκίνησε εντυπωσιακά ο νέος Αλμοδόβαρ, με το «Πόνος και Δόξα» να κόβει 17.578 εισιτήρια (από 58 οθόνες). Οι θεατές δεν βγαίνουν τόσο ενθουσιασμένοι όσο οι ντόπιοι κριτικοί, ενώ ο τίτλος έχει καταπειρατευτεί εδώ και καιρό, γεγονός που σίγουρα θα κοστίσει στην επιτυχία της ταινίας (κακός προγραμματισμός, τυπικά). Φυσικά, το σαββατόβραδο ήταν εκείνο που «εκτοξεύτηκε» (7.873), ενώ η Αθήνα έσκισε επί του συνόλου (13.998 εισιτήρια, από 24 οθόνες). Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το sequel της «Maleficent» (-43%), το οποίο αγκομαχάει με 11.358 εισιτήρια (από 92 οθόνες). Για τόσο πολυδιαφημισμένη παραγωγή, που παίζει και στα ελληνικά, το σύνολο των 88.736 εισιτηρίων δεν είναι για ζητωκραυγές…

Στο #6 συναντάμε τα «Παράσιτα» (φωτό), το art-house hit που διατηρεί το ποσοστό προσέλευσης σε καλά επίπεδα (-4%), κόβοντας 9.403 εισιτήρια (από 22 οθόνες). Έχει φτάσει τα 36.271 σε σύνολο. Το καλό word of mouth και η φήμη του Χρυσού Φοίνικα των Καννών ήταν τα όπλα της ταινίας απέναντι στην εμφάνιση του «εχθρού» Αλμοδόβαρ το περασμένο τετραήμερο και εκ του αποτελέσματος μπορώ να πω ότι δεν έχασε από τον ανταγωνισμό τού έτερου καλλιτεχνικού φιλμ. Χάλια ξεκίνησε στο #7 «Το Κορίτσι και το Λιοντάρι», κόβοντας 2.888 εισιτήρια (από 43 οθόνες). Και να φανταστεί κανείς ότι παίζει και μεταγλωττισμένο στα ελληνικά (μόνο έτσι μάζεψε λίγα εισιτήρια το weekend, 1.289 και 1.304 τα αντίστοιχα νούμερα)… Στο #8, το θρίλερ τρόμου (της συμφοράς) «Αντίστροφη Μέτρηση» (-55%) τσίμπησε 2.677 εισιτήρια (από 13 οθόνες), με σύνολο στα 12.496. Ήταν αρκετά «weird» για να πιάσει το ελληνικό κοινό το animated παιδικό «Καρό Νίντζα», το οποίο έκανε παρθενική εμφάνιση στο #9 με 2.199 εισιτήρια (από 41 οθόνες). Τέλος, στο #10 συναντάμε τις «Επικίνδυνες Κυρίες» (-58%) με 2.085 εισιτήρια (από 18 οθόνες). Μέτριο το σύνολο στα 29.567 μέχρι στιγμής.

Να συμπληρώσουμε τη γενικότερη εικόνα θλίψης με «ανοίγματα» όπως εκείνο του «Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές» (794 εισιτήρια, από 5 οθόνες) ή του ντοκιμαντέρ για τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, «Ορεινές Συμφωνίες», οι οποίες «έκλεισαν κάστρα» σε χειρότερο βαθμό (441 εισιτήρια, από 4 οθόνες). Νούμερο που απέχει έτη φωτός από κάποιες δημοσκοπήσεις του σήμερα…