FreeCinema

Follow us
04.099:00

Ελληνικό box-office: Η κατάσταση είναι… «Επικίνδυνη»!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, ο Τομ Κρουζ και οι «Επικίνδυνες Αποστολές» του βρέθηκαν στην κορυφή, όχι όμως με νούμερα που δικαιολογούν την ψυχαγωγική φήμη και παγκόσμια επιτυχία της ταινίας. Έχουμε πρόβλημα!

Απογοητεύτηκα από το άνοιγμα της καινούργιας «Επικίνδυνης Αποστολής». Και είναι πολύ επίφοβο το τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε στη νέα κινηματογραφική σεζόν, αν μια ταινία που δικαιώνει απόλυτα το ψυχαγωγικό σινεμά ξεκινά μονάχα με ένα ποσοστό ανόδου της τάξης του 22% σε σχέση με το προηγούμενο (πέμπτο) φιλμ της σειράς. Ας δούμε πρώτα την πορεία της καριέρας τούτου του franchise στην Ελλάδα. Η πρώτη «Επικίνδυνη Αποστολή» διανεμήθηκε στα μέσα του Νοέμβρη του 1996 και έκοψε (συνολικά) στη χώρα μας 228.832 εισιτήρια. Το sequel του 2000 (διανομή στα τέλη του Οκτώβρη), αν και μάλλον το κατώτερο της σειράς, ανέβασε τον πήχη στα 368.464 εισιτήρια. Ακολουθεί μια πτωτική πορεία, στο πλαίσιο μιας παράξενης αντιπάθειας (!) που αποκτά το ελληνικό κοινό για τον Τομ Κρουζ. Στα τέλη Απριλίου του 2006 ανοίγει το τρίτο φιλμ, το οποίο συγκεντρώνει 209.927 εισιτήρια, ενώ το τέταρτο (στα μέσα Δεκεμβρίου του 2011) πέφτει ακόμη περισσότερο, στα 185.264 εισιτήρια.

Το πέμπτο «Mission: Impossible» άνοιξε σε παρόμοια περίοδο, στις 27 Αυγούστου του 2015. Ξεκίνησε με πρώτο τετραήμερο στα 41.847 εισιτήρια (από 126 οθόνες). Έκλεισε καριέρα… μόλις στα 139.695 εισιτήρια! Είναι το χειρότερο σύνολο στην ιστορία του franchise στη χώρα μας. Ποιοτικά, το έκτο μέρος μάλλον ηγείται της σειράς και αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα mainstream παραγωγής για κοινό κάθε τύπου. Βέβαια, η (μεγαλύτερη από ποτέ) διάρκεια του «Επικίνδυνη Αποστολή: Η Πτώση» (φωτό) σίγουρα επηρέασε (κόβοντας προβολές) το τελικό σύνολο του ανοίγματος, όμως τα 52.700 εισιτήρια (από 167 οθόνες) δεν είναι και για πανηγυρισμούς (προσωπικά, γνωρίζοντας τα εισιτήρια της Πέμπτης, περίμενα κάτι λίγο μεγαλύτερο από 60.000). Αναζητώντας κάτι συγκρίσιμο και πιο πρόσφατο, με βάση τούτη την περίοδο, κοντά στα τέλη του περσινού Αυγούστου (μια εβδομάδα νωρίτερα, ουσιαστικά), η «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν έφερνε στα ταμεία 53.457 θεατές (μοιρασμένους μπροστά από 129 οθόνες). Με διάρκεια μικρότερη του δίωρου (περισσότερες προβολές), καθόλου stars (πλην του σκηνοθέτη…) και θέμα σίγουρα λιγότερο αβανταδόρικο (ειδικά για το γυναικείο κοινό). Γι’ αυτό και πίστευα στην εξηντάρα…

Αναλυτικά, η «Πτώση» συγκέντρωσε το 51% του συνόλου των εισιτηρίων που κόπηκαν στην Ελλάδα το περασμένο τετραήμερο, με τη συντριπτική πλειοψηφία να προέρχεται από τα σινεμά της Αττικής (39.107 εισιτήρια, από 87 οθόνες). Το μερίδιο της υπόλοιπης Ελλάδας ήταν δραματικό (13.593 εισιτήρια, από 80 οθόνες) και σίγουρα φέρει ευθύνη για το (μαζικά) κατώτερο των προσδοκιών άνοιγμα της ταινίας. Η Πέμπτη (12.088) έδινε το σήμα ότι το φιλμ θα ξεπεράσει το πρώτο τετραήμερο του φιλμ του 2015 (είχε ξεκινήσει με 10.771 την Πέμπτη), η Παρασκευή κρατήθηκε εντυπωσιακά (11.955), αλλά το Σάββατο δεν εκτινάχτηκε με τάσεις διπλασιασμού (17.006), ενώ η Κυριακή ήταν προφανώς η πιο «ασθενική» μέρα (11.651). Ο ερχομός οκτώ νέων ταινιών στην αγορά από την Πέμπτη, με σημαντικότερο «εχθρό» την «Καλόγρια» (spin-off του franchise τρόμου «Το Κάλεσμα»), θα ανακόψει την πορεία των «Αποστολών» του Ίθαν Χαντ (ελπίζω όχι σε επίπεδα της τάξης του -50%) κι έτσι αυτός ο τίτλος μάλλον θα αγκομαχήσει για να πλησιάσει τα 200.000 εισιτήρια. Αν ρωτάς κι εμένα, αυτό δεν είναι καθόλου καλό σημάδι για τη νέα σεζόν, συνολικά.

Στο #2, η περιπέτεια φαντασίας «Meg: Ο Κυρίαρχος του Βυθού» (-53%) πρόσθεσε ακόμη 12.649 εισιτήρια (από 80 οθόνες), φέρνοντας το σύνολο των εισιτηρίων της στα 60.068, μονάχα μετά από έντεκα μέρες προβολής. Είναι μια ευπρόσωπη επιτυχία που κέρδισε τις εντυπώσεις των θεατών οι οποίοι αναζητούν έργα συγγενή στην τυπολογία των disaster movies με ανίκητα (όχι μέχρι τέλους…) τέρατα. Το δεύτερο sequel του animated franchise «Ξενοδοχείο για Τέρατα» σημείωσε μια σχετική άνοδο (+18%), καθώς κάποια παιδάκια επέστρεψαν από τις διακοπές τους και ήθελαν σινεμά. Έκοψε 5.409 εισιτήρια (από 52 οθόνες) και έχει φτάσει τα 175.002. Στο #4, συναντάμε το ντεμπούτο – έκπληξη της δραματικής ταινίας «Νόμος Περί Τέκνων» (φωτό), που έκοψε 4.171 εισιτήρια (από 7 οθόνες). Πρόκειται για αθηναϊκή επιτυχία (3.375 εισιτήρια), η οποία βασίστηκε στα νούμερα του σαββατοκύριακου (1.491 και 1.106, πανελλαδικά). Το γραφείο διανομής «φρέναρε» έναν καινούργιο τίτλο που θα έβγαζε την Πέμπτη, προφανώς για να στηρίξει τη διάρκεια του καλού word of mouth. Το animated παιδικό «Μια Πάπια Μα Ποια Πάπια» (-54%) συμπληρώνει την πρώτη πεντάδα με 3.553 εισιτήρια (από 55 οθόνες), με χλιαρό σύνολο στα 16.332.

Στο #6 έπεσε (-49%) το θρίλερ τρόμου «Slender Man», με 2.513 εισιτήρια (από 23 οθόνες). Έχει φτάσει τα 13.228 (αναλογικά με την αξία του, πολλά είναι…). Ακολουθεί το πρωτοεμφανιζόμενο «Ονειρεύομαι σε Άλλη Γλώσσα» που έπιασε μια αρκετά καλή αναλογία προσέλευσης και κινηματογράφων, κόβοντας 2.123 εισιτήρια (από 3 αθηναϊκές οθόνες). Στο #8 έπεσε τρανταχτά (-75%!) το remake του «Πεταλούδα», κόβοντας 2.010 εισιτήρια (από 11 οθόνες), συγκεντρώνοντας ένα πολύ πτωχό σύνολο 14.625 εισιτηρίων. Άσχημο το opening του αγαπημένου μου «Upgrade» (φωτό) στο #9, με 1.922 εισιτήρια (από 28 οθόνες, σχεδόν αποκλειστικά σε multiplex). Καλές κριτικές, διθύραμβοι από την πλειοψηφία εκείνων που το παρακολούθησαν και το συζήτησαν έντονα στα social, αλλά… δεν πήγαν σινεμά! Λυπάμαι, αλλά τις καλές ταινίες αξίζει να τις ανακαλύπτουμε και να τις βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη, όχι στα torrents. Με τέτοια συμπεριφορά, μην περιμένετε να ξαναδείτε τέτοιο έργο σε κινηματογραφική αίθουσα στην Ελλάδα. Το top 10 κλείνει με το παιδικό «Ο Μαγεμένος Πρίγκιπας» που ανέκαμψε (+27%) κι έκοψε 1.799 εισιτήρια (από 30 οθόνες), φτάνοντας τα 30.101.

Αστοχίες τα ντεμπούτα των φιλμ «Κοίτα ποιος Γύρισε» (1.396 εισιτήρια, από 7 οθόνες), «Τσε: Ο Αργεντίνος» (1.356 εισιτήρια, από 4 οθόνες), ενώ άκλαυτα πήγανε τα επίσης πρωτοεμφανιζόμενα «Η Εξομολόγηση της Δασκάλας του Πιάνου» (431 εισιτήρια, από 4 οθόνες) και «Ένα Φανταστικό Σπίτι» (234 εισιτήρια, από 7 οθόνες). Κι όλα αυτά για να πάνε σινεμά μόλις 103.918 θεατές σε ολόκληρη την Ελλάδα. Το λες και… επικίνδυνο. Ακούει κανείς για ν’ αλλάξει κάτι στην αγορά, όμως; Όχι. Τα λουκέτα περιμένουν ν’ ακούσουν.