FreeCinema

Follow us
18.0222:30

Μπερλινάλε 67: Χρυσή Αρκούδα με… «Σώμα και Ψυχή».


Kι εκεί που όλοι περιμέναμε να το σηκώσει ο Άκι Καουρισμάκι το αρκούδι με το υπέροχό του «Toivon Tuolla Puolen», o Πολ Φερχούφεν και η εκλεκτή του Κριτική Επιτροπή, με τους Μάγκι Τζίλενχολ, Γιούλια Γεντς και Ντιέγκο Λούνα ανάμεσά τους, επέλεξαν να τιμήσουν με την ανώτατη διάκριση το ουγγρικό «A Teströl és Lélekröl» της Ίλντικο Ένιεντι.

Όσο πλησίαζε το τέλος, άκουγα όλο και περισσότερο ότι υπήρχαν καλές ταινίες και για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, το Φεστιβάλ παρουσίασε, ειδικά στο Πανόραμα, πραμάτεια καλή. Βέβαια, υπήρχαν πάντα αυτοί, κυρίως οι κριτικοί και δευτερευόντως οι διανομείς, που γκρίνιαζαν για το επίπεδο και την ποιότητα. Σε σχέση με όλα όσα έχουμε παρακολουθήσει στο Φεστιβάλ Βερολίνου εσχάτως, φέτος ήταν λίγες οι φορές που είδαμε κακή ταινία – ας το πούμε έτσι. Δεν θα μας μείνει ανεξίτηλο στη μνήμη το πρόγραμμα, αλλά κάποιες ταινίες θα κάνουν μεγάλο δρόμο μετά την αφετηρία τους σε τούτη την Μπερλινάλε.

Una Mujer Fantástica

Η ταινία της Ίλντικο Ένιεντι είναι ένα περίεργο ερωτικό δράμα και, με την παραβολική του αλληγορία με τα ελάφια, ξεχώρισε αμέσως και άρεσε σε όλους. Μέχρι που ήρθε ο Καουρισμάκι με το «Toivon Tuolla Puolen» και ο Λέλιο με τη «Mujer Fantástica» του (φωτό), και πια παίζονταν οι πιθανότητες της Άρκτου με τον πρώτο να δείχνει επικρατέστερος για το μεγάλο βραβείο από κοινό και κριτικές. Περιορίστηκε, όμως, στο βραβείο της σκηνοθεσίας και ο Λέλιο σε αυτό του σεναρίου, αν κι εμείς πρέπει να πούμε ότι η πρωταγωνίστριά του, Ντανιέλα Βέγκα, ήταν συγκλονιστική και σε αυτήν ανήκε (δικαιωματικά) το βραβείο της ερμηνείας.

Pokot

Υπέροχη έκπληξη για εμάς στάθηκε η Αργυρή Άρκτος για το «Félicité», για το οποίο πολλοί είχαν αμφιβολίες και η κριτική του εικόνα ήταν μέτρια. Διαθέτει, όμως, έναν θαυμάσιο γυναικείο χαρακτήρα και ας έχει συνολικά αδυναμίες στον μυθοπλαστικό του ρυθμό. Είναι ένα φιλμ γεμάτο ανθρωπιά, που φαίνεται ότι ο Φερχούφεν και οι φίλοι του δεν μπορούσαν να παρακάμψουν. Και η Ανιέσκα Χόλαντ με το «Pokot» (φωτό) αποτελεί έκπληξη, κατά κάποιον τρόπο. Δύσκολα παραβλέπεται, προφανώς, ένα φιλμ με μεγάλη οικολογική ευαισθησία, μεγάλη αγάπη για τα ζώα και έναν ακόμη γυναικείο χαρακτήρα, δυναμικό, παθιασμένο, αστείο. Πολιτική, οικολογία, γυναίκα, πιθανά να είναι τρία λήμματα που πλέκουν τη φετινή Μπερλινάλε, η οποία περνά πλέον στην ιστορία. Και του χρόνου.

A Teströl és Lélekröl 2017

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Χρυσή Άρκτος: «A Teströl és Lélekröl», Ίλντικο Ένιεντι, Ουγγαρία
Αργυρή Άρκτος – Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής: «Félicité», Αλέν Γκομί, Γαλλία – Σενεγάλη
Αργυρή Άρκτος Alfred Bauer Prize: «Pokot», Ανιέσκα Χόλαντ, Πολωνία
Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Σκηνοθεσίας: Άκι Καουρισμάκι, «Toivon Tuolla Puolen», Φινλανδία
Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Ηθοποιού: Κιμ Μινέ, «Bamui Haebyun-eoseo Honja», Κορέα
Αργυρή Άρκτος Καλύτερου Ηθοποιού: Γκέοργκ Φρίντριχ, «Helle Nächte», Γερμανία
Αργυρή Άρκτος Καλύτερου Σεναρίου: Σεμπάστιαν Λέλιο & Γκονσάλο Μάτσα, «Una Mujer Fantástica», Xιλή
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: Ντάνα Μπουνέσκου, «Summer 1993», Iσπανία
Κρυστάλλινη Άρκτος Generation: «Piata Lod», Iβέτα Γκρόφοβα, Τσεχία – Σλοβακία
Grand Prix, Generation Kplus: «Becoming Who I Was», Tσανγκ-Γιονγκ Μουν, Κορέα και «Summer 1993», Κάρλα Σιμόν, Ισπανία
Βραβείο Κοινού Panorama: Μυθοπλασία στο «Insyriated», Φίλιπ Φαν Λέεβ, Βέλγιο – Γαλλία – Λίβανος / Ντοκιμαντέρ στο «I Am Not Your Negro», Ραούλ Πεκ, ΗΠΑ – Γαλλία
Βραβείο FIPRESCI, Διαγωνιστικό: «A Teströl és Lélekröl», Ίλντικο Ένιεντι, Ουγγαρία
Bραβείο FIPRESCI, Panorama: «Pendular», Ζούλια Μουράτ, Βραζιλία – Αργεντινή – Γαλλία
Bραβείο FIPRESCI, Forum: «Shu’our Akbar Min el Hob», Mέρι Τζιρμάνους Σάμπα, Λίβανος

Berlinale 2017