FreeCinema

Follow us
20.1214:00

And then there were 9…


83 (!) χώρες και τίτλους περιλάμβανε η αρχική λίστα των wannabe οσκαρικών ξενόγλωσσων ταινιών που είχαν υποβληθεί για να διεκδικήσουν μια θέση στην τελική πεντάδα της αντίστοιχης κατηγορίας για το 2015. 9 φιλμ… επέζησαν της πιο ανταγωνιστικής short list του θεσμού, για τα 87α βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Υπήρξαν εκπλήξεις;

Αρχικά, η κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας σταματά να αφορά την Ελλάδα για την επόμενη απονομή των Όσκαρ, αφού η «Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη δεν άντεξε τον απίστευτο ανταγωνισμό για μια θέση στην εννιάδα της τελικής short list, από την οποία θα προκύψει η πεντάδα των πραγματικών υποψηφίων. Και αυτό το τονίζω, διότι ετησίως εμφανίζονται απατεωνιές από γραφεία διανομής που χρίζουν τις ταινίες τους «υποψήφιες» σε τούτη την κατηγορία, μονάχα επειδή η χώρα τους επέλεξε να τις στείλει «στο Χόλιγουντ» (γέλια στο βάθος…). Όχι, αγάπη μου, δεν είναι και οι 83 ταινίες υποψήφιες, οι 5 που θα μείνουν στο τέλος διεκδικούν το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, έλεος, πια!

Παίζει κάποια έκπληξη… απουσίας για του χρόνου, λοιπόν; Δύο υποτίθεται πως είναι αυτές που πολλοί ήθελαν, αλλά η Ακαδημία… δεν είδε ως οσκαρικές. Πρώτος, ο Χρυσός Φοίνικας των φετινών Καννών, η «Χειμερία Νάρκη» του Νούρι Μπιλγκέ Τζεϊλάν από την Τουρκία, αλλιώς γνωστή και ως… ο μεγάλος ύπνος της χρονιάς, διότι όσα και να σου πει η κριτική περί καλλιτεχνικής δημιουργίας, το μάτι ανοιχτό δε μένει και στα 196 λεπτά τού φιλμ! Αποχαιρετούμε και τη φετινή νικήτρια Ιταλία (για την απίστευτα υπερτιμημένη «Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο), αφού το «Ανθρώπινο Κεφάλαιο» του Πάολο Βιρτσί δεν «έψησε» τα μέλη, ενώ ακολουθούν το Βέλγιο των αδελφών Νταρντέν (να τους δω στα Όσκαρ και να με δείτε να σκέφτομαι κάτι κακό από τη γέφυρα της Χαλκίδας…) με το «Δύο Ημέρες, Μια Νύχτα» που η φόρα της πρωταγωνίστριας Μαριόν Κοτιγιάρ δε βοήθησε καθόλου, δίπλα στο απόλυτο outsider του Καναδά με το «Mommy» του Ξαβιέ Ντολάν. Όλοι τους έμειναν εκτός!

Τι άντεξε και έχει, πλέον, υψηλές προσδοκίες; Ας δούμε τα τέσσερα που αισθάνομαι πως θα βρίσκονται και εντός πεντάδας και έχουν απασχολήσει περισσότερο το μηντιακό buzz κατά τη διάρκεια του 2014. Πάνω απ’ όλες, υπάρχει προφανές φαβορί! Η «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι από την Πολωνία. Αν δεν τα έχασα στο μέτρημα, έχει ήδη 34 βραβεία από Φεστιβάλ, Ακαδημίες και παγκόσμιες διοργανώσεις ή Ενώσεις Κριτικών! Πάει καρφωτή για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Αν τη δούμε και σε άλλες κατηγορίες, όπως για καλύτερο σενάριο, δεύτερο γυναικείο ρόλο ή φωτογραφία, δε θα μου κάνει καμία εντύπωση. Και αυτό, προφανώς, θα ενισχύσει την υπεροχή της στην εδώ πεντάδα.

Σκληρός αντίπαλος η Ρωσία με το «Leviathan» του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (βραβείο σεναρίου στις Κάννες), ύπουλο outsider οι «Ιστορίες για Αγρίους» του Νταμιάν Σιφρόν (η κωμωδία για την οποία σκούζω να δεις στους κινηματογράφους από το Σεπτέμβρη…) από την Αργεντινή. Ακολουθεί το «Force Majeure» του Ρούμπεν Έστλουντ από τη Σουηδία, που προσωπικά θεωρώ ότι είναι το μεγαλύτερο ξάφνιασμα στην κατηγορία και όλα δείχνουν πως θα χωρέσει στις πραγματικές υποψηφιότητες (τώρα δεν είναι ακόμα, τα ‘παμε, γέλια στο βάθος…).

Από την επίσημη σελίδα της Ακαδημίας μπορείς να τσεκάρεις την πλήρη λίστα των 9 ταινιών. Το παρελθόν μας έχει πείσει ότι πρόκειται για την πλέον απροσδόκητη σε επιλογές κατηγορία, με βραβεύσεις που ουκ ολίγες φορές έχουν… ακυρώσει φιλμ παγκόσμιας αποδοχής και αναγνώρισης. Για φέτος, θα ήμουν περισσότερο ευτυχής με νίκη της «Ida». Για να δούμε…