FreeCinema

Follow us

«TRAPPED» IN THE BLOODY ICELANDIC FJORDS.


Στα απομονωμένα και απόκοσμα ισλανδικά φιόρδ, τα μέρη που ξεχνάς ότι υπάρχουν στον κόσμο αυτό, εκτυλίσσεται ένα θαυμάσιο βρετανο-ισλανδικό θρίλερ με τον τίτλο «Trapped». Ισλανδική ομιλούσα με υπότιτλους, τοπική παραγωγή αλλά και με ΒΒC, μετάδοση σε Ισλανδία και Γαλλία, αυτή την εποχή κάνει τη γύρα του σε άλλες χώρες για να πάρει ευφάνταστες κριτικές και να καθηλώσει στον καναπέ τον κόσμο (που δεν βλέπει «GoT» – ναι, υπάρχει κι αυτή η ράτσα!).

Ο Μπάλτασαρ Κορμάκουρ, ο διασημότερος εξαγώγιμος σκηνοθέτης της χώρας του, τρυπώνει για πρώτη φορά στη μικρή οθόνη ως τηλε-creator και δεν τα καταφέρνει καθόλου άσχημα. Γυρισμένη σε μια μικρή απομακρυσμένη πόλη της δυτικής Ισλανδίας, με τους υποβλητικούς ορεινούς όγκους να πνίγουν τα σπίτια και τους ανθρώπους, η σειρά κόβει σε δέκα ωριαία κομμάτια την εξέλιξή της. Η μνήμη μας (και τα διεθνή γραφόμενα από δω κι από κει) ανακαλούν το δανέζικο «The Killing», αλλά κατά τινά τρόπο νομίζω ότι αυτό το σίριαλ κείται εγγύτερα στο «Fortitude» δίχως να είναι τόσο πολυεπίπεδο και ακατανόητο και έχοντας πολύ σαφέστερη πυξίδα για το προς τα πού πάει το καράβι στον γιαλό. Διαθέτει έναν καταπληκτικό πρωταγωνιστή, τον Όλαφουρ Ντάρι Όλαφσον (ως Άντρι), και πριν φτάσουμε στην υπόθεση να πούμε ότι μπορεί να είναι αυτός που κάνει τη διαφορά: παίζει τον ντετέκτιβ του χωριού, έναν βαρύ σωματικά άνδρα, αμβλίθυμο και σιωπηλό, που η γυναίκα του τον παράτησε για άλλον, αλλά φορά τη βέρα του ακόμη και το Ρέικιαβικ, όπου ανήκε υπηρεσιακά, μοιάζει σα μακρινό φάντασμα που τον πονάει.

Trapped 5

Έξοχα τα πέντε πρώτα λεπτά. Αντί για trailer, ακούστε το πανέμορφο τραγούδι που ανοίγει το «Trapped». Η σεκάνς είναι εκπληκτική, ρομαντική, ερωτική, μυστήρια. Ένα ζευγάρι πάνω σε μια μηχανή τρυπώνει σε ένα παλιό εργοστάσιο, για να ρουφήξει αμοιβαία τους χυμούς της νιότης του. Το κομμάτι που συνοδεύει τις εικόνες είναι από τους Kaleo, για τους οποίους διάβασα μετά ότι είναι από τις πολλά υποσχόμενες indie rock μπάντες των τελευταίων χρόνων. Δεν έχω ιδέα τι λένε τα λόγια, ξέρω όμως ότι η αύρα της μουσικής και τούτης της φωνής είναι μαγική.

Trapped 2

Η σκηνή τούτη είναι ένα αμαυρωμένο παρελθόν που συνδέεται και συνέρχεται με τον χρόνο, ο οποίος σε φέρνει στο τώρα, επτά χρόνια μετά. Ένα δανέζικο κρουαζιερόπλοιο μπαίνει στο λιμάνι και παράλληλα ένα αλιευτικό ξεβράζει ένα ακρωτηριασμένο και αποκεφαλισμένο κορμί από τα παγωμένα νερά της θάλασσας. Ο Άντρι διατάζει το πλοίο να δεθεί και να ανακριθούν οι επιβάτες, όμως η απροθυμία τού καπετάνιου δημιουργεί υποψίες εμπλοκής του στην υπόθεση του φόνου και οι καιρικές συνθήκες στο Ρέικιαβικ δεν επιτρέπουν στον κεντρικό ήρωα να μεταβεί στον τόπο του εγκλήματος και να αναλάβει την υπόθεση. Έτσι, ο Άντρι ξεκινά μόνος με τους δύο συνεργάτες του να πηγαίνει βήμα-βήμα για να ξετυλίξει το νήμα μιας υπόθεσης που έχει βάθος χρόνου και χαράσσει με μελανά χρώματα τη ζωή όλης της πόλης. Ο ίδιος βασανίζεται διπλά: αφενός από την παρουσία της πρώην γυναίκας του από το Ρέικιαβικ, την οποία ακόμη καταφανώς αγαπάει, και αφετέρου από την υπόκωφη παρουσία (ή απουσία, δεν έχει τόση σημασία γιατί καταπληκτικά, ως αναμενόμενα, μόνος τα λύνει όλα) των συναδέλφων του από την πρωτεύουσα, εκεί που δραστηριοποιούνταν, εκεί που έχει αφήσει το σημάδι του και μάλλον και την εργασιακή καρδιά του, εκεί που γίνεται «πραγματική δουλειά ντετέκτιβ», όπως λέει θυμωμένα κάποια στιγμή.

Trapped 4

Εδώ δεν υπάρχει καμιά πολύπλοκη ανθρωπογεωγραφία, αλλά είναι οπωσδήποτε ενδιαφέρουσα και σχετικά δεμένη. Απαιτείται κάποιος χρόνος για να τη μάθεις. Έχει ψήγματα του «Fortitude», όμως εδώ, επειδή δεν υπήρχε η πρόθεση να προχωρήσει το δίκτυο σε δεύτερη σεζόν πέραν των δέκα επεισοδίων, δεν βρίθει υπο-υποθέσεων από ξένες αφετηρίες που κουράζουν και εμπλέκουν τον θεατή. Ο χρόνος παιχνιδίζει αλλά με σφήνες λιγοστές. Το σασπένς είναι απροσδόκητο και αιφνίδιο, μερικές φορές δε (για να μην κατηγορηθούμε για «αγιοποίηση») εμφανίζονται και τα προφανή κλισέ: φυσικά υπάρχουν πολιτικά συμφέροντα πίσω από το ακρωτηριασμένο κουφάρι. Φυσικά υπάρχουν οικονομικά κίνητρα πίσω από την πυρκαγιά που έκαψε κυριολεκτικά τον έρωτα των δυο πρωταγωνιστών της εισαγωγής. Φυσικά υπάρχουν εσωτερικές βεντέτες και μίση που υπονομεύουν το δίκαιο και την αλήθεια. Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι παγωμένοι, όμως οι αδυναμίες (δηλαδή ο παρονομαστής που τους διαιρεί) είναι κοινός όσο και η βιολογία τους.

Trapped 8

Ένας τόπος όπου οι πάντες ξέρουν τους πάντες και χαιρετιούνται στον δρόμο αναγκαστικά ή μη, είναι πολύ μικρός για χωρέσει όλα τα παραπάνω αρνητικού προσήμου στοιχεία – όμως τα χωράει άριστα με μια παράλληλη νοσηρότητα, όπως αυτή που συμβολικά φωλιάζει στην ψυχή τού ντετέκτιβ Άντρι. Τα τρία τελευταία επεισόδια είναι εξαιρετικά, γιατί πλησιάζοντας στον φονιά και στη διαλεύκανση της φωτιάς που έκαψε έναν αθώο άνθρωπο, τρυπώνουμε για τα καλά στο σπίτι τού Άντρι, έτσι ώστε να καταλάβουμε ότι δε σώζεται κανείς από τη λαίλαπα, ούτε η ίδια του η οικογένεια. Όχι, δεν υπάρχουν κηρύγματα αδέκαστου αστυνομικού που παραδίδει στο δίκιο τους πάντες υπό τα αυτά μέτρα και σταθμά, όπως πρέπει να συμβαίνει σε μια σπουδαία σειρά. Υπάρχουν τα συμπτώματα της νόσου στον ίδιο και το σπίτι του, αλλά και σε ολόκληρη την πόλη. Δεν είναι πολύ διαφορετικός από τους άλλους, τους συμπολίτες του, που οι αμαρτίες τους αμαυρώνουν τα κλειστοφοβικά φιόρδ. Γιατί και ο ίδιος κλείνει μέσα του μια αλήθεια κλειστοφοβική. Όπως την τελική στιγμή όταν κλείνει το φερμουάρ τού μπουφάν του και, επιτέλους, βγάζει το δαχτυλίδι του. Αποκαλύπτοντάς μας… την αλήθεια του.

Trapped - poster