FreeCinema

Follow us

ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΣ (2020)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαχαρίας Μαυροειδής
  • ΚΑΣΤ: Μιχάλης Σαράντης, Γιώτα Φέστα, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Γιάννης Νιάρρος, Άκης Σακελλαρίου, Ξένια Καλογεροπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Τριαντάρης «entrepreneur» και… φαλιμέντο μετακομίζει από τη ζωάρα της Γλυφάδας στη μονοκατοικία τού μακαρίτη στρατιωτικού παππού του στου Παπάγου. Θα σμίξει με παιδικούς φίλους που είχε χάσει, θα αγωνιστεί να πουλήσει κάτι μηχανές espresso για τις οποίες έχει πάρει δικαιώματα αντιπροσώπου για την Ελλάδα και θ’ αρχίσει να σκαλίζει το παρελθόν τού παππού, το οποίο κρύβει ουκ ολίγα μυστικά, πολιτικά και μη.

Παλαιομοδίτικης αφήγησης τίμιο σινεμά, που κάπου θυμίζει με ωραίο τρόπο τον αποκαλούμενο «παλιό ελληνικό κινηματογράφο» και τις εμπορικές προοπτικές του, ο «Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή είναι μία λαϊκή επιτυχία (το εύχομαι από καρδιάς και στα ταμεία) που ενώνει διαφορετικές γενιές θεατών, μιλώντας για το χθες και το σήμερα με γλώσσα καλοδουλεμένη, ρεαλιστικά στρωτή, έτοιμη να σου επιτρέψει την ταύτιση μαζί της. Είναι καλό σινεμά, αλλά είναι και τόσο κοντά στη ζωή την ίδια. Σπάνιο «ζευγάρωμα» τούτο για ελληνική παραγωγή.

Λίγο πριν από την πρωτοχρονιά του 2012, ο Άρης, με κομμένα τα φτερά από την έλευση της μη κατονομαζόμενης ακόμη κρίσης, ανίκανος να στηρίξει οικονομικά το lifestyle τού εργένη και σίγουρα αρνητικός στην ιδέα να επιστρέψει στο πατρικό του, χρησιμοποιεί την «καβάτζα» της μονοκατοικίας τού μακαρίτη απόστρατου παππού του που ρημάζει στου Παπάγου. Πληγωμένος από πρόσφατο χωρισμό, με το άγχος μπας και πουλήσει καμία μηχανή του espresso που είχε τη φαεινή ιδέα να αντιπροσωπεύσει για χονδρική στην Ελλάδα, θα ανακαλύψει στην περιοχή παιδικούς φίλους και γνωστούς που είχε αφήσει για πάντα πίσω του και θα εφησυχάσει σε μία βαρετή καθημερινότητα, με όνειρα φυγής για το εξωτερικό (brain drain, hello?). Ώσπου να βρεθεί στον δρόμο του ο κύριος Βάσος, αδελφικός φίλος τού παππού Αριστείδη, ελαφρώς ανεπιθύμητος στη γειτονιά λόγω αντιστασιακού παρελθόντος και διαστήματος «διακοπών» σε νήσο… της εξορίας.

Το σενάριο του Μαυροειδή κινείται σχεδόν ισομερώς πάνω σε αυτά τα δύο μέτωπα, με το παρόν του Άρη να εγκλωβίζεται στην ένταξη αυτής της αδιέξοδης παρέας, που δεν ταυτίζεται με κανένα σχέδιο ή όραμα, δίπλα στα «μυστικά» από το παρελθόν του Αριστείδη, το οποίο κρύβει ίντριγκες πολιτικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Μοιραία, οι ιδεολογικές συγκρούσεις εισχωρούν έντονα στην ιστορία, θίγοντας το άσκοπο της όλης διαμάχης στο πέρασμα του χρόνου, με τον Μαυροειδή να εστιάζει στην ανθρωπιά των σχέσεων, στην πραγματική ουσία της ζωής, χωρίς να αποφεύγει να κρίνει με δηκτικό χιούμορ τον ιστορικό διχασμό άλλων δεκαετιών («Δεξιά και ενοχές πάνε πακέτο. Δεξιός χωρίς ενοχές είναι φασίστας», λέει ο πατέρας του Άρη σε μία σκηνή του έργου, με την ατάκα να καταγράφεται στις all-time classic του ελληνικού σινεμά, κάνοντας την αίθουσα του Ολύμπιον να σείεται από τα γέλια στην πρεμιέρα του φιλμ στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).

Υπάρχουν χαμένες ευκαιρίες, βέβαια (αδικείται σε σεναριακό χρόνο η μάνα της Γιώτας Φέστα, που θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο ρόλο, ώστε να δώσει επιπλέον βαρύτητα συναισθημάτων στο twist του φινάλε – όπως είναι τώρα, βγαίνει κάπως άδικα βεβιασμένο, έστω κι αν καταφέρνει να λειτουργήσει), ενώ η ανάπτυξη της υποπλοκής με τις μηχανές του καφέ και το δέσιμο της αγοροπαρέας κάνει κάπου κοιλιά (η «εξαφάνιση» του Άγγελου είναι αδικαιολόγητη), με το ενδιαφέρον του θεατή να στέκει εκκρεμές λίγο πριν από την κατακλείδα του τελευταίου μέρους του φιλμ. Το έργο, όμως, κλείνει με μία διάθεση ανθρώπινης ζεστασιάς που εγκαταλείπει σταδιακά τις πολιτικές κόντρες και επενδύει με ειλικρίνεια επάνω στις έννοιες της συγχώρεσης και της λύτρωσης. Ο Μιχάλης Σαράντης υποδύεται τον νεαρό ήρωα με μία κάπως… ναρκισσιστική άνεση (και γύμνια που δείχνει λίγο συντηρητική αν και παράδοξα επιδεικτική, με τα τόσο κολλητά μποξεράκια), η Φέστα και ο Θανάσης Παπαγεωργίου βγάζουν μία υπέροχη ωρίμανση με φυσικότητα, ενώ η εμφάνιση της Ξένιας Καλογεροπούλου γεμίζει την οθόνη τόσο απλόχερα με ψυχή και καρδιά. Από τους υπόλοιπους βασικούς συντελεστές, ο Αντώνης Δαγκλίδης αξίζει ξεχωριστή αναφορά για την αξιόλογη και λεπτομερέστατα προσεγμένη δουλειά του στα σκηνικά, με τους εσωτερικούς χώρους των σπιτιών του Αριστείδη και του κυρίου Βάσου να έχουν βαρύτητα πρωταγωνιστή στο έργο.

Ο «Απόστρατος» δεν ανήκει σε αυτό το «είδος» των ελληνικών ταινιών όπου ο σκηνοθέτης πλασάρεται ως μεγάλος «auteur» και μάγκας. Ευτυχώς, εδώ δεν υπάρχει κανένα «ψώνισμα» γύρω από το στυλ της κινηματογράφησης που λες και σου κάνει σεμινάριο σπουδαιότητας. Ο Μαυροειδής μοιάζει να είναι άνθρωπος που σέβεται την ιστορία που υπογράφει, την απλοϊκότητα (με την καλύτερη έννοια της λέξης) στην αφήγησή του και μία καθαρότητα που έρχεται σε άμεση επαφή με τον εσωτερικό κόσμο του θεατή. Τούτη η ταινία θα θυμίσει πράγματα που είχαμε ξεχάσει να ζητάμε από το ελληνικό σινεμά εδώ και κάμποσα χρόνια (αν όχι και δεκαετίες…). Γι’ αυτό και αξίζει να την αγκαλιάσουμε με θέρμη. Γιατί αξίζει ένα restart η δόλια η ντόπια παραγωγή. Θα το νιώσετε στο βούρκωμα του φινάλε, αλλά και στην αγαλλίαση που θα σας συνοδεύει καθώς θα βγαίνετε από την κινηματογραφική αίθουσα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καθαρό mainstream και feelgood σινεμά, από αυτό που σπάνια μας χαρίζει ο ελληνικός κινηματογράφος. Με διαχρονικότητα, χιούμορ, χαρακτήρες, ιστορία που σε νοιάζει να παρακολουθήσεις, μνήμες και παρόν βγαλμένα από κάτι το συναισθηματικά γνώριμο και αληθινό. Κατόρθωμα το ότι μπορεί να μιλά το ίδιο σωστά σε νεανικό κοινό όσο και σε… παππούδες, καταλήγοντας σε κάτι πρωτότυπα και γνήσια συναισθηματικό. Τμηματικά, διακρίνει κανείς μία ακαμψία ή μία αμηχανία στον ρυθμό, όμως το τελικό αποτέλεσμα προσφέρει ψυχαγωγία που ξεπερνά την «ταμπέλα» του εγχώριου προϊόντος. Ειλικρινά, μπείτε άφοβα!


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.