FreeCinema

Follow us

ΤΣΑΡΛΙ (2019)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θανάσης Τσαλταμπάσης
  • ΚΑΣΤ: Θανάσης Τσαλταμπάσης, Γιώργος Κοψιδάς, Στέλιος Ιακωβίδης, Αγοραστή Αρβανίτη, Δημήτρης Παπανικολάου, Σπύρος Παππάς, Μαριάννα Τουντασάκη, Νίκος Φιλημέγκας, Φοίβος Παπακώστας, Γιώργος Λαμπριανός, Βίκυ Κυριακοπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 91'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

«Ο Τσάρλι ξεπηδά από το παρελθόν και προσγειώνεται στο σύγχρονο παρόν. Ένας ρομαντικός περιπλανώμενος ονειροπόλος, μια ύπαρξη ευαίσθητη και τρυφερή που βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση», μας λέει το δελτίο Τύπου της ταινίας. Έζησα για να περιγράψω τη συνέχεια!

[ΠΡΟΣΟΧΗ: Η παρακάτω κριτική περιέχει spoilers για την πλοκή του φιλμ τα οποία ενδέχεται να σας αποτρέψουν από το να μπείτε σε κινηματογραφική αίθουσα που το προβάλλει, χαρίζοντάς σας τη ζωή ταυτόχρονα!]

Πολλοί άνθρωποι παραγνωρίζουν τους κινδύνους που ενέχει το επάγγελμα και έχει να αντιμετωπίσει ένας κριτικός κινηματογράφου, μέχρι να βρεθεί στο (ασφαλές) σημείο της σύνταξης ενός κειμένου το οποίο θα προτείνει, θα καθοδηγεί ή… θα απαγορεύει στον υποψήφιο θεατή να πλησιάσει το ταμείο ενός κινηματογράφου! Εδώ απέχουμε κατά πολύ από οποιαδήποτε «safe zone»…

Σε πρώτο επίπεδο, το κλασικό, θεμελιώδες και απεγνωσμένο «Γιατί;» έρχεται να σκεπάσει το σύμπαν ολάκερο, ύστερα από τα 91 λεπτά της διάρκειας του «Τσάρλι». Γιατί οκτώ χρόνια μετά την εμφάνιση του «The Artist», ένας Έλληνας (δεν τολμώ καν να χρησιμοποιήσω τη λέξη «σκηνοθέτης») σκέφτηκε πως το ντόπιο κοινό (και η υπόλοιπη ανθρωπότητα κατόπιν) έχει την ανάγκη ενός (ακόμη) έργου αναφοράς στον βωβό κινηματογράφο; Γιατί υπήρξαν παραγωγοί που διάβασαν τούτο το σενάριο και… δεν λυπήθηκαν κανέναν από εμάς; Γιατί δεν υπήρξαν συγγενείς της οικογένειας του Τσάρλι Τσάπλιν (το γνωρίζουν, άραγε;) που δεν εμπόδισαν να πραγματοποιηθεί αυτή η γενοκτονία; Γιατί πρέπει να δημιουργηθούν τραύματα σε ανήλικα παιδιά (πεντάχρονα και κάτω, αυτό είναι το μοναδικό ηλικιακό target group που θα μπορούσε να καταναλώσει το φιλμ), ακόμη και διόλου ανεπτυγμένης διανοητικής ικανότητας;

Προφανέστατα, το φιλμ είναι βωβό, αποκλειστικά και μόνο διότι ο Θανάσης Τσαλταμπάσης βρίσκεται ακόμη στο «σύννεφο» του θεατρικού του ρόλου ως Τσάρλι Τσάπλιν και σκέφτηκε να «δημιουργήσει» κι ένα έργο το οποίο θα μείνει για πάντα στη μνήμη μας (αφού οι ταινίες μένουν παντοτινές…), αυθαιρετώντας στην «οικειοποίηση» της φιγούρας του κωμικού μύθου από το παρελθόν. Ο ήρωας του «Τσάρλι» είναι ένα «ανεπίσημο» κακέκτυπο του καλοκάγαθου αλητάκου, ο οποίος βολοδέρνει στους δρόμους της Αθήνας… δίχως σενάριο, μέχρι να πέσει στα χέρια του μία εφημερίδα που του μεταφέρει το μήνυμα συμμετοχής σ’ ένα «κυνήγι θησαυρού», αρκεί να ακολουθήσει και να φέρει εις πέρας πέντε αινιγματικές αποστολές, τα ίχνη των οποίων ανακαλύπτει σταδιακά στην πορεία του φιλμ.

Η αφήγηση κυλά βασανιστικά αργά ουχί διότι πάσχει από ρυθμό, αλλά επειδή το σενάριο δεν κάνει καμία επαφή με ευρήματα, πόσω μάλλον οπτικά, καθώς μονάχα σε αυτά μπορεί να βασιστεί, ενώ η «σκηνοθεσία» του Τσαλταμπάση χαρακτηρίζεται καλύτερα σαν copy / paste από «ευκολάκια» του βωβού κινηματογράφου που πατάνε πρωτίστως στην διδασκαλία κίνησης του σώματος του ηθοποιού ο οποίος… απλά αντιγράφει τις πιο στοιχειώδεις γκάφες του Τσάπλιν (αν πήγαινε προς Μπάστερ Κίτον ή Χάρολντ Λόιντ μεριά, θα πιάναμε πυρσούς στα χέρια…). Στην καλύτερη περίπτωση, κάτι «κλεμμένα» καρέ για να δώσουν μία «σπασμωδική», παλαιομοδίτικη κίνηση στο έργο ή κάμποσα «αστεία» fast forward, σε συνδυασμό με ένα πτωχό sound design, αποτελούν τα πιο μαεστρικά επιτεύγματα (βάλτε εισαγωγικά σε κάθε λέξη…) του «Τσάρλι».

Όταν, δε, αποκαλύπτεται πως η εγκληματική υποπλοκή που δικαιολογεί τις σκηνές καταδίωξης του φιλμ σχετίζεται με συμμορία που απάγει (κυρίως) μικρά παιδιά για εμπόριο ανθρώπινων οργάνων (ναι, αλήθεια!), το σοκ είναι αξεπέραστο! Προσοχή, το «Τσάρλι» πουλιέται σαν «οικογενειακή ταινία», εντάξει; Δεν περιγράφω άλλο, ειλικρινά. Λυπάμαι τους συντελεστές που βίωσαν πριν από εμάς αυτό το φιλμικό αξιοπερίεργο (για κομπλιμέντο το λέω), το οποίο επιφυλάσσει για το φινάλε δύο ακόμη πιο σοκαριστικές «εκπλήξεις». Πρώτα, οι «χαρακτήρες» της ταινίας στέκουν σε ένα δωμάτιο και παρακολουθούν (μαζί μας) ένα ολιγόλεπτο edit ολόκληρου του «Τσάρλι», σαν κανονικό βωβό έργο (και ασπρόμαυρο εδώ), που θα μπορούσε κάλλιστα να αντικαταστήσει όλη την προηγούμενη διάρκεια του φιλμ ώστε η 7η Τέχνη να μην σοδομιστεί κατά τέτοιο τρόπο. Για το τέλος, ο Τσαλταμπάσης μας σερβίρει μία απαράδεκτη σεκάνς «μεταλαμπάδευσης» του ταλέντου του Τσάπλιν στον ίδιον (!), με την κλασική φιγούρα του αλητάκου να εμφανίζεται για να ζητήσει από τον Έλληνα «δημιουργό» ένα αυτόγραφο κι ύστερα να χαθεί μέσα σε μία λάμψη φωτός! Εάν σας ιντρίγκαραν όλα αυτά και τώρα σκέφτεστε να δείτε το «Τσάπλιν» (για τους λάθος λόγους…), αφήστε και μία διαθήκη πίσω σας. Εγώ έχω σκληραγωγηθεί μετά από δεκαετίες κακού σινεμά.

Υ.Γ. Στην προβολή που παρακολούθησα, οι θεατές είχαν μείνει πιο βουβοί και από το έργο. Ακούστηκαν γέλια μετρημένα στα δάχτυλα ενός χεριού, σε σκηνές που δεν τα δικαιολογούσαν. Υποθέτω ότι ένας άνθρωπος υπό συνθήκες φρικτού βασανισμού μπορεί να εκφραστεί κι έτσι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω και πιο περίπλοκα ερωτήματα εδώ. «Θέλεις να κλειστείς σε μοναστήρι καλύτερα;» ή «Ποια είναι η πλέον ενδεδειγμένη περίπτωση αυτοχειρίας δίχως πόνο;» ή «Μπορεί άνδρας να έρθει τόσο ρεαλιστικά κοντά στις διαταραχές της δυσμηνόρροιας;» και άλλα πολλά πιο εφιαλτικά και οδυνηρά, τόσο για το κορμί όσο και για το μυαλό.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.