FreeCinema

Follow us

ΣΚΙΑ (2018)

(YING)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζανγκ Γιμού
  • ΚΑΣΤ: Ντενγκ Τσάο, Σουν Λι, Ράιαν Τζενγκ, Γουάνγκ Κιανγιουάν, Γουάνγκ Τζινγκτσάν, Χου Τζουν, Γκουάν Σιαοτόνγκ, Γου Λέι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Όπως μας ενημερώνει το δελτίο Τύπου, «ο σκηνοθέτης Ζανγκ Γιμού επανερμηνεύει την ιστορία των Τριών Βασιλείων της Κίνας στην επική περιπέτεια ‘Σκιά’ που περιγράφει την ιστορία ενός ισχυρού Βασιλιά και του λαού του που έχουν εκδιωχθεί από την πατρίδα τους και επιθυμούν να την πάρουν πίσω».

Δεν το είχα παρατηρήσει τόσο έντονα στο παρελθόν, όμως από εδώ και πέρα θα προσέχω αν μια ασιατική ταινία ξεκινά με επεξηγηματικούς τίτλους αρχής. Ήθελα να βάλω και εισαγωγικά στο επεξηγηματικό, μπας και τονιστεί λίγο περισσότερο η ειρωνεία του πράγματος…

Ελάχιστα είναι τα στοιχεία που θα μπορέσει να συγκρατήσει (ή και να κατανοήσει…) ο θεατής από τούτο το έργο, που βρίσκει τον Ζανγκ Γιμού να επιστρέφει στο πλαίσιο της wuxia θεματολογίας, μέσω της οποίας μας έχει δώσει μερικά από τα διασημότερα και πιο λυρικά οπτικά φιλμ του («Ήρωας», «Τα Ιπτάμενα Στιλέτα»). Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια το είδος αυτό έχει παραδοθεί σε ένα αρκετά πιο «φεστιβαλικό» και «καλλιτεχνικό» ύφος, το οποίο βασίζεται κυρίως στην αποδόμηση της επικής αφήγησης και της δραματουργίας, δίνοντας μεγαλύτερο βάρος στο αισθητικό μέρος, ενίοτε με «πειραματισμούς» που επιχειρούν να καταπολεμήσουν τον πιθανό κορεσμό της παραδοσιακής φιλμικής γλώσσας (από τους λιγοστούς παρόμοιους τίτλους που έφτασαν μέχρι τη χώρα μας εσχάτως, μπορώ να κατονομάσω παραδειγματικά τη «Σιωπηλή Δολοφόνο» του Χου Χσιάο-Χσιέν). Η «Σκιά», ατυχώς, ανήκει σε αυτό το είδος, με τον Γιμού να δείχνει να νοιάζεται περισσότερο για τα οπτικά τρικ της σύγκρουσης του λευκού και του μαύρου (πιο προφανής σημειολογία για το yin και το yang… πεθαίνεις!) παρά για την πλοκή, που αν και περιορισμένη σε πρόσωπα και χαρακτήρες, από τα πρώτα λεπτά της «δράσης» (θα πάμε κι εκεί…) δεν σου επιτρέπει να παρακολουθήσεις την ιστορία.

Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στους ανθρώπους «σκιά» που εκείνη την περίοδο χρησιμοποιούσαν οι βασιλιάδες και οι ευγενείς όταν βρίσκονταν σε κίνδυνο. Ένα είδος σωσία, ο οποίος αναλάμβανε να παίξει τον ρόλο ενός αληθινού, σημαντικού προσώπου, είτε σε συμβούλια και συνεδρίες μεγάλων αποφάσεων είτε ακόμη και στο πεδίο της όποιας μάχης. Η «Σκιά» παρακολουθεί τις έριδες μεταξύ ενός βασιλιά και του αρχιστράτηγού του, με τον καθένα εκ των δύο χαρακτήρων να αναπτύσσει ένα δικό του μυστικό σχέδιο ώστε να κρατηθεί στην εξουσία ή να αναλάβει τα ηνία. Δίπλα τους, η αδελφή του πρώτου και σύζυγος του δεύτερου αγωνίζονται να βρουν τη θέση τους μέσα σε ένα ασφυκτικά ανδροκρατούμενο παλάτι, μικρογραφία των κοινωνικών αντιλήψεων στην Κίνα.

Η ιστορία εξελίσσεται σε λιγοστούς εσωτερικούς χώρους (με εντυπωσιακότερο έναν κρυμμένο λαβύρινθο που καταλήγει στο πιο εικαστικά ενδιαφέρον κομμάτι του φιλμ) του παλατιού, με την εικόνα να έχει «αποχρωματιστεί» σχεδόν ολοκληρωτικά, ώστε να απεικονίζει πιο βολικά (για τον Γιμού) την αλληλεπίδραση μεταξύ του φωτός και του σκοταδιού που κάνει το (ξανά προφανές) contract του μαυρόασπρου, με την υπόλοιπη χρωματική παλέτα να επιτρέπει μονάχα στις αποχρώσεις του ανθρώπινου δέρματος (κυρίως του προσώπου) και του κόκκινου (του αίματος) να διακρίνονται στα κάδρα. Στιλιστικά, η ιδέα δεν αναπτύσσεται σε κάτι πραγματικά σπουδαίο, καθώς η «Σκιά» αναλώνεται κυρίως σε σκηνές διαλόγου που ερμηνεύονται με σχεδόν θεατρινίστικο στόμφο, λες και το σενάριο αποτελεί μεταφορά… σαιξπηρικού έργου! Μέσα στην όλη φλυαρία, οι μηχανορραφίες των κεντρικών χαρακτήρων χάνουν σταδιακά το νόημά τους και η διάρκεια του φιλμ αρχίζει να γίνεται κυριολεκτικά επίπονη, καθώς οι σκηνές δράσης που θα φανταζόσουν ότι διαθέτει μια ταινία τούτου του genre περιορίζονται σε… μόλις δύο! Ξεχωρίζει εκείνη της εκπαίδευσης με ομπρέλες για όπλα, η οποία φανερώνει μια διάθεση άκρατου ναρκισσισμού του Γιμού, επιστρατεύοντας κάθε στοιχείο που μπορεί να κάνει πιο «εφετζίδικη» τη στιγμή σε slow motion. Όσο για τους γυναικείους χαρακτήρες, είναι τόσο ισχνά σχεδιασμένοι και παραπεταμένοι, που θα μπορούσαν να έχουν και… άλλο φύλο.

Ειλικρινά, από ένα σημείο κι έπειτα, ούτε καταλάβαινα τι έκαναν, ούτε τι έλεγαν μεταξύ τους, ούτε και γιατί μου συνέβαινε όλο αυτό το πράγμα! Ενδεχομένως στο μέλλον να ασχολούμαστε με κάποια από τις δύο σκηνές δράσης της «Σκιάς», ως κομμάτια ανθολογίας σε σχετικά αφιερώματα στο είδος αυτών των ταινιών. Πέραν αυτής της συνθήκης, δεν βρίσκω τον λόγο ύπαρξης (ή και διανομής) ετούτου του φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άψυχη κατασκευή, που αγκομαχάει για να διαφοροποιηθεί καλλιτεχνικά και να προτείνει κάτι το (εικαστικά και μόνο) καινούργιο στη μυθολογία των wuxia ταινιών. Πολύ δύσκολη η παρακολούθηση της πλοκής για έναν θεατή της Δύσης. Αν σκέφτεστε τις παλιότερες, επικές παραγωγές του Ζανγκ Γιμού, σίγουρα διαγράψτε την από τώρα! Αν πάτε και δεύτερη φορά στο σινεμά, μπας και καταλάβετε τι γίνεται, περάστε μετά από τα παρακάτω σχόλια να μας ξηγήσετε το «ποίημα». Στα multiplex θα γίνεται γλέντι (αν κρατηθούν ξύπνιοι οι θεατές).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.