FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (2017)

(UNA QUESTIONE PRIVATA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Λούκα Μαρινέλι, Λορέντζο Ρικέλμι, Βαλεντίνα Μπελέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Κατά τη διάρκεια του ιταλικού εμφυλίου, ένας παρτιζάνος, ο Μίλτον, μαθαίνει ότι ο καλύτερός του φίλος, ο Τζόρτζο, ίσως είχε ερωτική σχέση με το κορίτσι που άρεσε και σ’ εκείνον. Μέσα στον πόλεμο και την αντιπαλότητα, ψάχνει να βρει τον αιχμάλωτο πια φίλο του.

Η τελευταία ταινία των αδελφών Ταβιάνι υπογράφεται με δύο διαφορετικούς τρόπους. Στους τίτλους αρχής μόνο από τον Πάολο, που ουσιαστικά γύρισε μόνος του την ταινία, καθώς ο Βιτόριο ήταν ήδη σοβαρά ασθενής στα γυρίσματα και έφυγε από τη ζωή λίγο μετά την ολοκλήρωσή τους. Οι τίτλοι τέλους έχουν την υπογραφή και των δύο. Ίσως είναι μια συναισθηματική επιλογή, δείχνει όμως και μια σύγχυση στη διαχείριση του περιεχομένου, μπορεί και μια ανασφάλεια του Πάολο στην πρώτη του solo σκηνοθεσία. Άλλωστε, από το 1954 που γύρισαν το πρώτο τους μικρού μήκους φιλμ, οι Ταβιάνι δούλευαν πάντα μαζί.

Το δεύτερο βασικό πρόβλημα της ταινίας προκύπτει από το γεγονός ότι το μυθιστόρημα του Μπέπε Φενόλιο, στο οποίο βασίζεται το σενάριο, έχει μεταφερθεί τρεις ακόμη φορές στην οθόνη, μία σε κινηματογραφική εκδοχή και άλλες δύο σε τηλεταινίες. Δεν έχω δει καμία από τις τρεις, όμως αναφέρεται ότι αξιοποιούν πληρέστερα τις διαφορετικές πτυχές της ιστορίας. Στην περίπτωση αυτής της πρόσφατης εκδοχής, η περίοδος του εμφυλίου χρησιμοποιείται περισσότερο ως φόντο για μια ρομαντική ιστορία ανικανοποίητου έρωτα.

Στην αρχή της ταινίας παρακολουθούμε τον Μίλτον, ψευδώνυμο που παίρνει εξαιτίας της αγάπης του για την αγγλική ποίηση, να είναι ένας διστακτικός φοιτητής που λατρεύει τη λογοτεχνία, αλλά και την όμορφη Φούλβια. Ο έρωτας μένει στις προθέσεις και όταν ο πόλεμος ξεσπά (και στη συνέχεια χωρίσει την Ιταλία στα δύο), η Φούλβια θα φύγει με την οικογένειά της για το Τορίνο. Από τη γυναίκα που φροντίζει το εξοχικό σπίτι της οικογένειάς της, ο Μίλτον θα μάθει ότι ενώ εκείνος έλειπε, η Φούλβια συναντιόταν με τον καλύτερό του φίλο, τον περισσότερο εμφανίσιμο Τζόρτζο. Συχνά και αργά. Όπως είναι αναμενόμενο, θα κάνει τις χειρότερες σκέψεις και θα τον κυριεύσει η ζήλεια. Θα μάθει, όμως, ότι ο Τζόρτζο έχει πια συλληφθεί και είναι αιχμάλωτος από τους φασίστες.

Θέλοντας είτε να πάρει μια σαφή απάντηση για τη σχέση, είτε να σώσει τον φίλο του, είτε και τα δύο, θα αρχίσει να περιπλανιέται στα στρατόπεδα που έχουν στήσει οι μελανοχίτωνες, προσπαθώντας να εντοπίσει τον Τζόρτζο και να αιχμαλωτίσει έναν φασίστα για να τον ανταλλάξει. Οι προσπάθειές του θα είναι άτυχες, αφού θα βρει κάποιον που ούτε οι δικοί του δεν θέλουν να πάρουν πίσω, ενώ μια ακόμη αιχμαλωσία δεν θα έχει θετική κατάληξη. Το αποτέλεσμα για τον Μίλτον θα είναι να αφεθεί σε μια διαρκή περιπλάνηση που δεν οδηγεί πουθενά.

Κάτι σαν την ταινία, δηλαδή, που στα μόλις 84 λεπτά της διάρκειάς της δίνει την εντύπωση ότι είναι αρκετά μεγαλύτερη, χαλαρή και χωρίς συγκεκριμένο πυρήνα. Η ιστορική περίοδος περνά σε δεύτερο πλάνο, με μερικές «ταβιανικές» σκηνές (όπως η σφαγή μιας οικογένειας) να παρεμβάλλονται, χωρίς στην πραγματικότητα να εντάσσονται στο φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχει ερωτική ιστορία, έχει ιστορική περίοδο, έχει την υπογραφή (του/των) Ταβιάνι. Ένα κοινό υπάρχει για την ταινία. Υπάρχει, όμως, και η σημαντική αβεβαιότητα γι’ αυτούς τους ίδιους θεατές, αν θα τους ικανοποιήσει τούτη η «μισερή» δουλειά των πάλαι ποτέ αδελφών που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα στις δεκαετίες του ’70 και του ’80.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ας είμαστε πολιτισμένοι και διακριτικοί κι ας μην ανακατευόμαστε με προσωπικές ιστορίες.