FreeCinema

Follow us

ΠΡΟΣΕΥΧΗΣΟΥ ΠΡΙΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ (2018)

(A PRAYER BEFORE DAWN)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Στεφάν Σοβέρ
  • ΚΑΣΤ: Τζο Κόουλ, Βιθάια Πανσρινγκάρμ, Πάνια Γιμουμπάι, Πόρντσανοκ Μαμπκλάνγκ, Σόμλκουκ Κάμσινγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Η πραγματική ιστορία του Άγγλου boxer Μπίλι Μουρ, από τα χρόνια του εγκλεισμού του σε μια από τις πιο διαβόητες φυλακές της Ταϊλάνδης, του εθισμού του στα ναρκωτικά και της ύστατης προσπάθειάς του για επιβίωση μέσα από τη συμμετοχή του σε tournée Muay Thai.

Δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία για τον Γάλλο Ζαν-Στεφάν Σοβέρ, που μετά το καθηλωτικά ωμό ντεμπούτο του «Johnny Mad Dog» (2008) επιστρέφει με μια εξίσου δυνατή εμπειρία για γερά στομάχια, αυτή τη φορά με το «Προσευχήσου Πριν Πεθάνεις», ένα σκληρό biopic βασισμένο στα απομνημονεύματα του ίδιου του Μουρ με τίτλο «A Prayer Before Dawn: A Nightmare in Thailand», μια σοκαριστική καταγραφή της εφιαλτικής εμπειρίας που έζησε στην επονομαζόμενη και «Bangkok Hilton» φυλακή της επαρχίας Νοντάμπουρι, στα βορειοδυτικά της Ταϊλάνδης. Χωρίς να καταπιάνεται με τους λόγους που οδήγησαν τον ήρωα σε αυτά τα – συνήθως δίχως επιστροφή – μονοπάτια, μια υποθεσιακή επιλογή που έτσι κι αλλιώς δεν θα πρόσθετε τίποτα στην εξέλιξη της μετέπειτα πλοκής, ο Σοβέρ επικεντρώνεται στο παρόν του χαρακτήρα του με θράσος και ακραία βία, καταγράφοντας την πραγματικότητα της φυλακής σε συνθήκες απόλυτου ρεαλισμού, με εικόνες που σίγουρα θα ενοχλήσουν, αν και αποτελούν την ουσιαστική δύναμη της ταινίας.

Μετά τη σύλληψή του για χρήση ναρκωτικών, κλοπή και παράνομη οπλοκατοχή, ο Μπίλι (Κόουλ) οδηγείται στην ταϊλανδέζικη φυλακή Ναχόν Πατόμ, ξακουστή για τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων, τις καθημερινές σεξουαλικές επιθέσεις και τις συχνές αυτοκτονίες. Ξεχωρίζοντας σαν τη μύγα μες στο γάλα ανάμεσα στους εκατοντάδες ντόπιους φυλακόβιους με τα συμμορίτικα tattoo, ο Μπίλι μετρά ήδη ανάποδα μέχρι τη στιγμή που θα έρθει η σειρά του να υποστεί τις άγριες συνέπειες μιας νυχτερινής βόλτας μέχρι τις διπλανές τουαλέτες. Απελπισμένος και μόνος, θα αναζητήσει διέξοδο στους αγώνες Muay Thai που πραγματοποιούνται εντός της φυλακής, σε μια προσπάθειά του να απασχολήσει το μυαλό και να απεξαρτηθεί από τις ουσίες. Αυτό που δεν θα αργήσει να συνειδητοποιήσει είναι πως στην πραγματικότητα η συμμετοχή του στην ομάδα πυγμαχίας θα είναι αυτή που θα τον κρατήσει (για λίγο ακόμη) ζωντανό.

Υιοθετώντας μια σκηνοθεσία που παραπέμπει τεχνικά στο κινηματογραφικό ρεύμα του βρετανικού κοινωνικού ρεαλισμού με (ανά σκηνές) κάμερες στο χέρι, γυρίσματα on location (το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας έχει γυριστεί σε πραγματικές ταϊλανδέζικες φυλακές) και τη χρήση πολυάριθμων ερασιτεχνών ηθοποιών (όλοι τους πρώην φυλακισμένοι), ο Σοβέρ επαναπροσεγγίζει το είδος της ταινίας πυγμαχίας, μεταβιβάζοντας την προσοχή του θεατή από τους πρωταγωνιστές / star στην ανθρώπινη, ιδρωμένη μάζα, εκεί που κανείς δεν ξεχωρίζει και κανείς δεν έχει περισσότερες ευκαιρίες από τον διπλανό του. Το σενάριο των Τζόναθαν Χίρσμπιν και Νικ Σαλτρίζ έρχεται και «κουμπώνει» με τη σκηνοθεσία του Σοβέρ ουσιαστικά καθιστώντας τον πρωταγωνιστή έρμαιο των προσωπικών του επιλογών, άρα μια ακόμη ξεχασμένη ψυχή σε ένα κολαστήριο κάπου στη Ταϊλάνδη. Η απόφαση για τη μη «ηρωοποίηση» του Μουρ προκύπτει μέσα από το συνολικό συμπεριφορικό μοτίβο των χαρακτήρων της φυλακής (ο Βρετανός λευκός τελικά αφομοιώνεται, «χτυπάει» tattoo και προσεύχεται μαζί με τους υπόλοιπους). Τώρα, πια, δεν υπάρχει ζωή έξω από τη φυλακή, αγωνίζεσαι για να επιβιώσεις μέσα πολύ απλά γιατί… έξω είσαι ήδη χαμένος.

O Άγγλος Τζο Κόουλ (σίγουρα τον έχει πάρει το μάτι σου στο φανταστικό «Peaky Blinders») αποδεικνύεται αξιόλογη και ικανότατη ερμηνευτική δύναμη σε τρελή φόρμα (#diplhs), μοιάζοντας έτοιμος να διεκδικήσει περισσότερους πρώτους ρόλους, ξεκινώντας εδώ με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μεγάλο avantage η ορμητική σκηνοθετική προσέγγιση του Σοβέρ και η αυθάδης φωτογραφία του Νταβίντ Ουνγκαρό που δεν υποκρύπτει τίποτα, αντιθέτως αφήνει τα πάντα, ακόμη και τα πιο δυσάρεστα (κυρίως αυτά…) σε κοινή θέα. Ενδιαφέρουσα επιλογή και η εσκεμμένη απουσία απόδοσης πολλών εκ των ταϊλανδέζικων διαλόγων, γεγονός που εντείνει περισσότερο την αίσθηση του πανικού και του αγνώστου που βιώνει ο ήρωας κατά την παραμονή του στις φυλακές. Βραδυφλεγές στην εξέλιξή του αλλά εντυπωσιακό στο συναισθηματικό του αντίκτυπο, το «Προσευχήσου Πριν Πεθάνεις» είναι το σκληρό φιλμ μιας σκληρής αληθινής ιστορίας, αποδοσμένο έτσι ακριβώς όπως της πρέπει: με αφτιασίδωτη πυγμή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχοντας ως αφετηρία το σύνολο και όχι το άτομο, το φιλμ του Σοβέρ καταγράφει το πολυπληθές μωσαϊκό μιας φυλακής σε όλη τη μη ραφιναρισμένη του γοητεία (;), δημιουργώντας έναν μικρόκοσμο που ζει και αναπνέει στο περιθώριο της καθημερινότητας. Εξυπηρετώντας παράλληλα και την εξιστόρηση του προσωπικού βιώματος του πρωταγωνιστή, το «Προσευχήσου Πριν Πεθάνεις» αποτελεί ένα δείγμα ρεαλιστικού σινεμά που ίσως σε σοκάρει, αλλά θα σε αναγκάσει να το κουβαλήσεις μέσα σου για πολύ καιρό μετά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.