FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΙΣΑΡΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙ (2012)

(CESARE DEVE MORIRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι
  • ΚΑΣΤ: Κόζιμο Ρέγκα, Σαλβατόρε Στριάνο, Τζιοβάνι Αρκούρι, Αντόνιο Φράσκα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 76'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Οι κρατούμενοι φυλακής από την πτέρυγα υψίστης ασφαλείας, στα προάστια της Ρώμης, ετοιμάζονται για το ανέβασμα του σαιξπηρικού «Ιουλίου Καίσαρα».

Ακολουθώντας μια αμφιλεγόμενη πορεία μετά το «Χάος» (1984), για να γίνουν σχεδόν άφαντοι – σταδιακά – ως τα zeroes, οι αδελφοί Ταβιάνι προκάλεσαν έναν ξαφνικό ντόρο στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου, κερδίζοντας τη Χρυσή Άρκτο με αυτό εδώ το φιλμ. Η σύνοψη περιγράφει ολόκληρη την ταινία. Τίποτε άλλο δε συμβαίνει εδώ. Για την ακρίβεια, τίποτε κινηματογραφικό δε συμβαίνει εδώ!

Η ιδέα φαντάζει ενδιαφέρουσα και ζουμερή για ένα ντοκιμαντέρ. Ισοβίτες και άλλοι κατάδικοι για διαφόρων τύπων εγκληματικές πράξεις συναντούν την ομορφιά της Τέχνης μέσα από θεατρικές παραστάσεις που στήνουν εντός της φυλακής. Οι Ταβιάνι παρότρυναν τον καλλιτεχνικό διευθυντή του «θιάσου» να δουλέψει μαζί τους το ανέβασμα του σαιξπηρικού «Ιουλίου Καίσαρα» και κινηματογράφησαν… κάτι σαν ντοκιμαντέρ, βάζοντας τους κρατούμενους να «υποδύονται» κάθε στάδιο της διαδικασίας, μπερδεύοντας τα «ρεαλιστικά» αυτά πλάνα με ατόφια αποσπάσματα του θεατρικού κειμένου. Με εξαίρεση τη θαυμάσια σκηνή του κάστινγκ, όπου αποκαλύπτονται οι ταυτότητες και οι ποινές των πρωταγωνιστών, το όλο εγχείρημα βουλιάζει από την απουσία του όποιου σεναρίου (το οποίο υπογράφουν με θράσος οι Ταβιάνι), αφήνοντας τον – ελάχιστο – χρόνο διάρκειας του φιλμ να τρέχει στον αυτόματο πιλότο, με σκηνές όπου, απλά, παρακολουθείς το σαιξπηρικό έργο, φυσικά, διαμελισμένο χειρότερα και από το κουφάρι του δολοφονημένου Καίσαρα…

Τι θέλει να πει ο «ποιητής»; Οι Ταβιάνι δεν υπάρχουν σαν πένα, πέρα από ελάχιστες παρατηρήσεις των φυλακισμένων, οι οποίοι αρθρώνουν μια κάποια άποψη περί των σαιξπηρικών ατακών τους, σε μια τεχνητή (;) απόπειρα των δημιουργών του έργου να συναντηθούν με το σήμερα και τον slang λόγο. Αστοχία και εδώ, όμως. Το δήθεν πολιτικό σχόλιο της χρήσης του συγκεκριμένου έργου σε συνάρτηση με το σκηνικό της σημερινής Ιταλίας δεν αγγίζεται με κανέναν τρόπο σεναριακά και ανήκει στο χώρο του… φανταστικού! Τι άλλη ερμηνεία να δώσει κανείς, όταν το μόνο πράγμα που παρακολουθεί επί της οθόνης είναι οι… ερασιτεχνικές ερμηνείες των φυλακισμένων; Όσο κι αν προσπαθεί να τα καλλωπίσει ο φακός του Σιμόνε Ζαμπάνι, με αδυσώπητα δυνατές σκιάσεις και έντονες αντιθέσεις του… απελευθερωτικού λευκού, σε μαυρόασπρο καθ’ όλη τη διάρκεια προετοιμασίας της παράστασης, τα πλάνα των Ταβιάνι διαδέχονται το ένα μετά το άλλο παρέα με την πλήξη και αναπάντητα ερωτηματικά περί της ουσίας του έργου. Κι αν αυτή βρίσκεται στην εξομολογητική φράση ενός από τους πρωταγωνιστές («Από τότε που ανακάλυψα την Τέχνη, αυτό το κελί έχει γίνει πραγματική φυλακή!»), λίγο πριν από το φινάλε, τότε ο σαρκασμός απέναντι στο όλο εγχείρημα αξίζει να γίνει ακόμη πιο σκληρός.

Εκείνοι που φωνασκούν περί αριστουργήματος, καλό θα ήταν να αναζητήσουν το εξαιρετικό και ως γραφή (από το θεατρικό του Πέτερ Βάις) και ως άποψη σκηνοθετική και μεταφορά στην οθόνη (από τον Πίτερ Μπρουκ), «Marat/Sade» (1967), φτωχός συγγενής του οποίου φαντάζει το «Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει». Αλλά, εντάξει, εκεί το καστ δεν ήταν… αληθινό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι οπαδοί του κινηματογραφικού ντοκιμαντέρ δε θα δουν ένα ντοκιμαντέρ. Οι θεατρόφιλοι δε θα δουν… ολόκληρο τον «Ιούλιο Καίσαρα». Οι θεατές που θα αναζητήσουν μια κάποια νέα κινηματογραφική εμπειρία, θα δουν… το ρολόι τους.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κάτι φυλακισμένοι παίζουν Σαίξπηρ. Έχουν και στο Δημοτικό της ανιψιάς μου μια θεατρική ομάδα, να φωνάξουμε κάποιον να τους κάνει ταινία.