FreeCinema

Follow us

FORTUNATA: Η ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ (2017)

(FORTUNATA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σέρτζιο Καστελίτο
  • ΚΑΣΤ: Τζασμίν Τρίνκα, Στέφανο Ακόρσι, Αλεσάντρο Μπόργκι, Εντοάρντο Πέσε, Χάνα Σιγκούλα, Νικόλ Τσεντάνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Κομμώτρια σε λαϊκό προάστιο της Ρώμης έχει όνειρο ζωής να πάψει τις κατ’ οίκον επισκέψεις ανοίγοντας το δικό της μαγαζί, την ίδια ώρα που πρέπει να αντεπεξέλθει σ’ ένα δύσκολο διαζύγιο αλλά και στην ανατροφή της οκτάχρονης κόρης της. Η ερωτική σχέση που συνάπτει με τον ψυχολόγο τής μικρής περιπλέκει την ήδη σύνθετη κατάστασή της.

Τίποτα δεν μοιάζει να έχει αλλάξει στο κινηματογραφικό σύμπαν του σκηνοθέτη Σέρτζιο Καστελίτο. Ο μελοδραματισμός, η υπερβολή και η έλλειψη σεναριακού μέτρου που χαρακτηρίζουν σε γενικές γραμμές τη φιλμογραφία του επανακάμπτουν, με επιπλέον… άσσο στο μανίκι εδώ μια λανθάνουσα kitsch ατμόσφαιρα που θα ήθελε να θυμίζει το σινεμά του Αλμοδόβαρ, με την περίπτωση του «Γύρνα Πίσω» (2006) να διεκδικεί τη μερίδα του λέοντος στους σχετικούς παραλληλισμούς.

Η Φορτουνάτα (πιάνουμε την ειρωνεία του ονόματος, έτσι;) είναι μια σκληρά εργαζόμενη γυναίκα η οποία έχει περάσει ένα πολύ δύσκολο παιδικό παρελθόν, το δε παρόν της κάθε άλλο παρά στρωμένο με ροδοπέταλα είναι. Ταλαιπωρείται από τον βίαιο πρώην σύζυγό της που διεκδικεί την κηδεμονία του παιδιού τους, έχει μια χαλαρή ερωτική σχέση με εξαρτημένο από ναρκωτικά tattoo artist με τον οποίο σκοπεύει να συνεταιριστεί στο κομμωτήριο που πρόκειται να ανοίξει, πάνω απ’ όλα, όμως, προβληματίζεται από τη συμπεριφορά της κόρης της, που είναι τόσο επιθετική ώστε να χρήζει ψυχολογικής παρακολούθησης. Ατυχώς, ο εξειδικευμένος παιδοψυχολόγος στον οποίο απευθύνεται φαίνεται να έχει κι άλλα ενδιαφέροντα (αισθηματικής φύσεως) πέραν της θεραπείας της μικρής Μπάρμπαρα, γεγονός που θα οδηγήσει τη Φορτουνάτα σε μια αλυσίδα δυσμενών αποφάσεων σχετικά με το μέλλον της.

Η ζωή στα περίχωρα της Ρώμης έχει περιγραφεί με ρεαλισμό (για την εκάστοτε δεδομένη εποχή) σε ταινίες του ιταλικού κινηματογράφου όπως το «Accattone» (1962). Αυτό που παρουσιάζει εδώ ο Καστελίτο (και η σύζυγός του, Μάργκαρετ Ματσαντίνι, η οποία έχει γράψει το σενάριο – όπως συνηθίζει στις ταινίες του), στερείται σημαντικά του στοιχείου της αληθοφάνειας, παρά το γεγονός πως εκείνη η περίοδος του Παζολίνι μνημονεύεται στις επιρροές του. Η λαϊκή γειτονιά της Τορπινιατάρα στην ανατολική πλευρά της ιταλικής πρωτεύουσας είναι ένα μέρος που δύσκολα μπορεί κάποιος να φανταστεί πως έχει κατακλυστεί από κάθε λογής Κινέζους οι οποίοι λύνουν και δένουν στην περιοχή, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί καταφύγιο για δεκάδες μουσουλμάνους μετανάστες που καθημερινά προσεύχονται σε αυτοσχέδιους χώρους λατρείας.

Σε αυτό το πλαίσιο έχει τοποθετήσει το σύγχρονο «μακαρονάδικο» δράμα του το διαπρεπές κινηματογραφικό ανδρόγυνο της γείτονος χώρας, βομβαρδίζοντας τη βασική υπόθεση με ένα σωρό υποπλοκές που κάνουν την αφήγηση να βουλιάζει υπό το βάρος τους. Η πρώην μεγάλη δόξα του θεάτρου που πάσχει από Alzheimer και τριγυρνά στους δρόμους απαγγέλλοντας στίχους της «Αντιγόνης» (!), εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τον σκοπό της παρουσίας της, με το αυτό να συμβαίνει για την εν είδει μοδάτου χορού αρχαίας τραγωδίας γυναικοπαρέα της Φορτουνάτα, που πάει παντού και πάντα μαζί, σχολιάζοντας θέματα καθαρά δικού της προβληματισμού.

Μπροστά σε όλα όσα συμβαίνουν σε δεύτερο πλάνο, ο έρωτας σε ύφος σαπουνόπερας ανάμεσα σε λαϊκή κομμώτρια και παιδοψυχολόγο μοιάζει να είναι το πιο φυσιολογικό που… θα μπορούσε να συμβεί, πόσω μάλλον όταν η άτυχη Φορτουνάτα κουβαλάει ιστορικό συνεχούς κακοποίησης, έχοντας έτσι την ανάγκη να νιώσει επιτέλους μια κάποια ασφάλεια, η οποία μεγεθύνεται από τη γενικότερη συμπεριφορά της και παραπέμπει σε εκείνη ενός (μεγάλου) παιδιού. Είναι συχνά αφελής, μιας κι έχει εναποθέσει μεγάλο μέρος των ελπίδων της στους αριθμούς του Lotto, και κατά κανόνα ευκολόπιστη τούτη η «Ασυμβίβαστη» Ιταλίδα μάνα, παραδομένη στα πάθη της και (ενίοτε) προδομένη από αυτά. Η Τζασμίν Τρίνκα βρίσκεται εντελώς μέσα στο πνεύμα του ρόλου, με τον Καστελίτο να τονίζει την αφτιασίδωτη ομορφιά της, προτάσσοντάς τη σαν το μεγαλύτερο όπλο της ηρωίδας του με έναν α λα «Έριν Μπρόκοβιτς» (2000) τρόπο. Η πρωταγωνίστρια κουβαλάει όλο το φιλμ στις πλάτες της, οι οποίες όμως δείχνουν να λυγίζουν από την αδιάλειπτη σεναριακή πίεση που ασκείται πάνω τους, πλην της πειστικής περιγραφής τής σχέσης με τη μικρή της κόρη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όσοι αρέσκονται σε «λαϊκού» τύπου θεάματα, με έρωτες, πάθη, ίντριγκες και με μια έντονη μελοδραματική χροιά θα μπορέσουν κάπως να συμβιβαστούν με την… «Ασυμβίβαστη» Φορτουνάτα. Εάν το ζητούμενο σε ένα κοινωνικό δράμα δεν είναι μόνον οι βασανισμένες ψυχές, αλλά ένας σχετικός ρεαλισμός πράξεων και χαρακτήρων, τότε τούτη η ιταλική εκδοχή του είδους δύσκολα θα σας γοητεύσει.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.