FreeCinema

Follow us

ΞΑ ΜΟΥ (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κλειώ Φανουράκη
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Χωραφάς, Σοφία Χιλλ, Νίκος Μπουσδούκος, Λευτέρης Ελευθερίου, Γιώργης Σμπώκος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 86'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ο Τζόνι, πενηντάρης διευθυντής ξενοδοχείου, χάνει τη δουλειά του και μένει για μήνες άπραγος και μετέωρος, μέχρι που ανακαλύπτει γύρω του τις δυνατότητες του τόπου όπου ζούσε για χρόνια, τις οποίες δεν είχε προσέξει ποτέ.

Αν θέλεις να δώσεις μια σύντομη περιγραφή για το τι είναι το «Ξα Μου», είναι σαν ένας συνδυασμός του «Ελεύθερος Ωραρίου» (2001) του Λοράν Καντέ με το «Μια Καλή Χρονιά» (2006) του Ρίντλεϊ Σκοτ, μαζί με «εμβόλιμο»… τραπεζικό spot για την εναλλακτική επιχειρηματικότητα, χωρίς ωστόσο να πλησιάζει τη δραματική ένταση ή τη σχετικά ευχάριστη αύρα αμφότερων των προαναφερθέντων φιλμ. Ο Τζόνι, τον οποίο υποδύεται ο Γιώργος Χωραφάς, χάνει τη δουλειά του ως manager πεντάστερου ξενοδοχείου και μένει κλειδωμένος στο σπίτι, φορώντας καθημερινά το κοστούμι του, έστω κι αν το μόνο που κάνει είναι να κλειδώνεται στο ερημικό γραφείο του και να παίζει online poker (χάνοντας διαρκώς λεφτά). Η γυναίκα του και τα τρία του παιδιά έχουν τις δικές τους ανάγκες, στις οποίες ο Τζόνι φαίνεται να ανταποκρίνεται μόνο μερικώς. Μια παρτίδα σκάκι στο λιμάνι και μια ψαριά – δώρο θα είναι η πρώτη του ουσιαστική επαφή με τη φύση της Κρήτης, στην οποία ζει για χρόνια, αλλά φαίνεται να αγνοεί στην πραγματικότητα.

Από εκεί, λοιπόν, που κάθεται με το κοστούμι του σε μια διαρκή απάθεια, αρχίζει να αποκτά επικοινωνία με τον τόπο και τους ανθρώπους του. «Ξα μου» στην κρητική διάλεκτο σημαίνει «κουμάντο μου». Για τον Τζόνι, το κουμάντο που αρχίζει να ξαναπαίρνει στη ζωή του έρχεται μέσα από αυτή την επαφή. Πηγαίνοντας για ψάρεμα, παίρνοντας το λεωφορείο, δουλεύοντας στον τρύγο και βρίσκοντας μια επαγγελματική προοπτική διαφορετική από εκείνη που γνώριζε.

Η ταινία της Κλειώς Φανουράκη έχει ένα θέμα όχι απαραίτητα πρωτότυπο, αλλά πραγματικό: της ξαφνικής ανεργίας, όπως και τη σχέση με τον τόπο. Το πρώτο κομμάτι είναι λιγότερο επιτυχημένο, αφού η απότομη αλλαγή στην επαγγελματική κατάσταση του Τζόνι δείχνει να προκαλεί μικρή αλλαγή στην οικογενειακή ζωή, πέρα από τις σπουδές των παιδιών. Κάποια επεισόδια, μάλιστα, όπως εκείνο με την Άννα Φόνσου, δεν έχουν κανέναν λόγο ύπαρξης και προκαλούν απορία για το αν κόπηκε στο μοντάζ κάποιο υλικό που θα τα συνέδεε με τη βασική ιστορία. Η Φανουράκη, ως Κρητικιά, αποδίδει το δεύτερο κομμάτι σαφώς καλύτερα: τις συναντήσεις του Τζόνι με τους ντόπιους, πίνοντας ρακές, δοκιμάζοντας σταφύλια και τυριά, πράγματα απλά και καθημερινά τα οποία ο ήρωας δείχνει να μην γνώριζε, κι ας ζούσε εκεί. Σημαντική συμβολή στην αυθεντικότητα αυτών των σκηνών έχει η συμμετοχή του ερασιτέχνη Γιώργη Σμπώκου, που παίζει με παντελή έλλειψη επιτήδευσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα προσέξεις την κρητική φύση και τα καλά της και θα εκτιμήσεις το πώς παρουσιάζεται, ειδικά αν έχεις πάει στο νησί. Από την άλλη πλευρά, η ιστορία δεν έχει την ανάπτυξη που θα όφειλε, ειδικά με την επικαιρότητα του θέματος. Εάν, στην τελική, σου φανεί μονάχα σαν ένα μεγάλο διαφημιστικό τραπέζης (όσο σωστά εκτελεσμένη κι αν είναι η παραγωγή ή άρτια η δουλειά των επί μέρους συντελεστών), δεν θα σε αδικήσουμε…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας που χάνει τη θεσάρα του σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και το γυρνάει… στ’ αμπέλια! Στο τέλος σου λέει και σε ποια τράπεζα να πας, να εξάγεις, να φέρεις την ανάπτυξη. Ανατσουτσούριασα!