ΜΙΚΡΑ ΒΗΜΑΤΑ (2017)
(SAGE FEMME)
- ΕΙΔΟΣ: Δράμα
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρτάν Προβό
- ΚΑΣΤ: Κατρίν Φρο, Κατρίν Ντενέβ, Ολιβιέ Γκουρμέ, Καντάν Ντολμέρ
- ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
- ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS
H πενηντάχρονη, προσγειωμένη Κλερ βλέπει τη ζωή της να αναστατώνεται όταν εντελώς ξαφνικά, μετά από τριάντα χρόνια απουσίας, επιστρέφει σε αυτήν η επιπόλαιη Μπεατρίς, πρώην ερωμένη του πατέρα της.
Από τις πρώτες κιόλας σκηνές της ταινίας γίνεται κατανοητό πως η ευρισκόμενη στο κατώφλι των πρώτων -ήντα Κλερ είναι μια σοφή μαία (όπως υποδηλώνει το λογοπαίγνιο του γαλλικού τίτλου, μιας και «sage-femme» σημαίνει μεν μαία, με την παράλειψη όμως της διαχωριστικής παύλας, όπως συμβαίνει στον κινηματογραφικό τίτλο, το νόημα αλλάζει σε «σοφή γυναίκα»). Είναι η πιο έμπειρη και αφοσιωμένη στο επάγγελμά της, από όλους όσοι εργάζονται στο ίδιο με εκείνη μαιευτήριο του Παρισιού, κάτι που φροντίζει να τονίσει με το ξεκίνημα ο σκηνοθέτης Μαρτάν Προβό, καθώς την παρακολουθούμε να αναλαμβάνει, τη μία πίσω από την άλλη, από τις πιο απλές μέχρι και τις πιο δύσκολες γέννες με απόλυτη επιτυχία. Με την προσωπική της ζωή να είναι ανύπαρκτη, μιας και το ενδιαφέρον της μοιράζεται ανάμεσα στην περιποίηση του κήπου της, σε προάστιο της γαλλικής πρωτεύουσας δίπλα στον Σηκουάνα, αλλά και τον έφηβο γιο της, για τον οποίο προσδοκά να ακολουθήσει καριέρα χειρουργού, εύκολα μπορεί να γίνει αντιληπτή η αναστάτωσή της όταν ακούει μια φωνή από το μακρινό, ξεχασμένο παρελθόν στον τηλεφωνητή της.
Αρχικά, η επιστροφή τής Μπεατρίς, ερωμένης του πατέρα της Κλερ για μια περίοδο της δεκαετίας του ’70, καλύπτεται από μυστήριο. Μην έχοντας καμία επαφή όλον αυτόν τον καιρό με την κόρη τού κάποτε αγαπημένου της, αγνοεί πως η φυγή της τον κατέβαλε τόσο πολύ, προκαλώντας τον να δώσει ο ίδιος τέλος στη ζωή του. Παρά την ηλικία της, είναι το ακριβώς αντίθετο από την για ένα μικρό διάστημα – άτυπα έστω – θετή της κόρη. Παρορμητική και επιπόλαιη, με πάθος για τον τζόγο και τις μικρές καθημερινές απολαύσεις (όπως, λόγου χάρη, ένα ποτήρι καλό κρασί), επιμένει να διεκδικεί χώρο στη ζωή τής Κλερ, η οποία ωστόσο, εύλογα, ουδεμία πρόθεση έχει να ενδώσει στις βουλές της. Όλα, όμως, θα αλλάξουν, όταν της εκμυστηρευτεί το σοβαρό πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει, το οποίο αποτελεί τον κύριο λόγο που την οδήγησε να την αναζητήσει.
Ο Προβό καταφέρνει να πάρει δύο εξαιρετικές ερμηνείες από τις σπουδαίες πρωταγωνίστριές του (αν και η Φρο δεν μπορεί να συγκριθεί σαν μέγεθος ονόματος με την παγκόσμια diva Ντενέβ, έχοντας χτίσει τη φήμη της στα στενά όρια της πατρίδας της περισσότερο), προδίδεται όμως από τη συμβατικότητα του σεναρίου του. Είναι βέβαιον πως οι επιφυλάξεις που έχει η μία για την άλλη θα καμφθούν. Η «σφιγμένη» Κλερ θα βρει, παρακινούμενη από την αυθόρμητη Μπετρίς, την ευκαιρία που έψαχνε (;) ώστε να δει τη ζωή με έναν πιο διασκεδαστικό τρόπο, κάτι που μάλλον ουδέποτε είχε τολμήσει, αφού τόσο τα παιδικά της χρόνια όσο και αυτά που ακολούθησαν (με τις πληροφορίες σχετικά με το παρελθόν να λαμβάνονται με το σταγονόμετρο), στιγματίστηκαν βάναυσα από την αυτοκτονία του πατέρα της. Με την ίδια προβλεψιμότητα αντιμετωπίζεται και η ερωτική σχέση που αναπτύσσει η Κλερ με τον συνεσταλμένο και ιδιαίτερα πρόσχαρο οδηγό φορτηγού γείτονά της, η οποία θα περάσει όλες τις φάσεις του αναπάντεχου έρωτα σε… λίγες μόλις εβδομάδες. Όταν σε μια έξοχη σκηνή τού φιλμ η Μπεατρίς δίνει ένα αυθόρμητο φιλί στον γιο τής Κλερ, χάνοντας στιγμιαία το μυαλό της μπροστά στην ομοιότητά του με τον πρώην αγαπημένο της, γίνεται παραπάνω από φανερό πόσο πολύ λείπει από την ταινία μια έκπληξη που θα την οδηγούσε σε δρόμους όχι και τόσο ασφαλείς.