FreeCinema

Follow us

ΟΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ (2016)

(L’ECONOMIE DU COUPLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Zοακίμ Λαφός
  • ΚΑΣΤ: Μπερενίς Μπεζό, Σεντρίκ Καν, Μάρτε Κέλερ, Κατρίν Σαλέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ζευγάρι με δύο μικρά παιδιά βρίσκεται στα πρόθυρα χωρισμού μετά από δεκαπενταετή συμβίωση. Πόσο εύκολο, όμως, είναι να συμβεί αυτό, όταν έχουν ανοιχτούς οικονομικούς λογαριασμούς, με επίκεντρο το σπίτι στο οποίο διαμένουν;

«Η οικονομία του ζευγαριού», για την οποία μιλάει ο αυθεντικός γαλλικός τίτλος, έχει διπλή ανάγνωση σε τούτο το δράμα του Βέλγου σκηνοθέτη Ζοακίμ Λαφός. Από τη μία αναφέρεται στους καθαρά οικονομικούς όρους, που ενδεχομένως διέπουν τη συμβίωση ενός αντρόγυνου. Τόσα βάζω εγώ, τόσα εσύ, αυτά είναι τα δικαιώματά μου, αυτές οι υποχρεώσεις μου. Από την άλλη, με μια πιο μεταφορική έννοια, έχει να κάνει με τις γενικότερες δομές μια σχέσης, τις προσπάθειες που πρέπει να καταβληθούν για να κρατηθεί όρθιο το οικοδόμημα το οποίο έχει χτίσει ένα ζεύγος, παρά τα πιθανά προβλήματα που μπορούν να προκύψουν στην πορεία. Σε ό,τι έχει να κάνει με τα ψυχρά νούμερα των αριθμών και των χρηματικών συναλλαγών, μαθαίνουμε τα πάντα που αφορούν τη Μαρί και τον Μπορίς. Σε ό,τι έχει να κάνει, όμως, με τον έρωτά τους και το τέλος αυτού, ελάχιστα έχουν να μας πουν. Για δράμα χαρακτήρων και αισθημάτων, δεν το λες και ακριβώς επιτυχημένο αυτό.

Τα πάντα σχεδόν στην υπόθεση της ταινίας περιστρέφονται γύρω από το σπίτι στο οποίο κατοικεί το αντρόγυνο, μαζί με τα δίδυμα κοριτσάκια του. Η Μαρί προέρχεται από εύπορη οικογένεια, με την οικονομική στήριξη της οποίας αγοράστηκε η όμορφη οικία τους. Ο Μπορίς είναι αρχιτέκτονας που βιώνει την κρίση του επαγγέλματος, μην μπορώντας πλέον να συνδράμει στις καθημερινές οικογενειακές ανάγκες. Είχε, όμως, ανακαινίσει εκ βάθρων το διαμέρισμα, κάτι που έφερε ως αποτέλεσμα την αύξηση της αντικειμενικής του αξίας. Έχοντας, πλέον, αντιληφθεί και οι δυο τους πως το γυαλί έχει ραγίσει ανεπανόρθωτα, με την απόφαση του χωρισμού να είναι μάλλον ειλημμένη, αναγκάζονται να συγκατοικούν παρά να συμβιώνουν, μέχρι να λύσουν το άλυτο, οικονομικής φύσεως πρόβλημα που έχει προκύψει. Πόσο κάνει αυτό το σπίτι, τελικά; Πόσα χρήματα πρέπει να καρπωθεί ο ένας και πόσα ο άλλος από μια πιθανή πώλησή του; «Μπορεί εσύ να το αγόρασες, εγώ όμως δούλεψα γι’ αυτό», είναι το επαναλαμβανόμενο, κουραστικό μοτίβο του σεναρίου.

Πέραν των ανυπέρβλητων οικονομικών διαφορών του ζευγαριού, τίποτε άλλο, θαρρεί κανείς, δεν ενδιαφέρει εδώ. Οι λόγοι για τους οποίους οι δυο τους οδηγήθηκαν σε αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση, ξεπετιούνται με μια απλή παραδοχή περί τέλους του έρωτα, κατά τη διάρκεια φιλικού δείπνου (που μόνο τέτοιο δεν αποδεικνύεται). Ουδεμία προσπάθεια γίνεται από πλευράς Μαρί και Μπορίς για μια πιθανή επαναπροσέγγισή τους, παρά τις σχετικές προτροπές της μητέρας τής γυναίκας που εμφανίζεται ως «η φωνή της λογικής» (και καλά). Όταν απευθύνεται ο ένας στον άλλον, είτε βρίσκονται μπροστά στα παιδιά τους είτε όχι, μόνο αντεγκλήσεις και προσβολές ακούγονται, που με έναν μοναδικό τρόπο (ό,τι και να αφορούν αυτές) επιστρέφουν κατά κανόνα στα φλέγοντα οικονομικά ζητήματα και δη αυτά που έχουν να κάνουν… με το σπίτι. Διόλου παράξενο, υπό αυτό το πρίσμα, που η κάμερα του Λαφός δεν βγαίνει ποτέ (μιας σκηνής εξαιρουμένης) έξω από αυτό, παρά μένει σταθερά τοποθετημένη εντός του, σα να θέλει να μας κάνει να το γνωρίσουμε όσο καλύτερα γίνεται, λες και βλέπει στα μάτια τού κάθε θεατή ξεχωριστά έναν… δυνάμει αγοραστή! Το πιο πιθανό, βέβαια, είναι σε κάποια στιγμή ο καθένας από εσάς να αναφωνήσει «Πουλήστε το πια το ρημάδι, να τελειώνουμε!», παρά να αρχίσει να συμπονά το ευρισκόμενο στα μαχαίρια ζεύγος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για τους φανατικούς της francophonie και μόνον, που μετρούν τις μέρες του χειμώνα αντίστροφα, ώστε να ξεκινήσει επιτέλους η μεγάλη παράδοση (φευ) των γαλλικών κομεντί στα καλοκαιρινά ελληνικά σινεμά. Κι αυτοί, όμως, μάλλον θα λυγίσουν στη διαρκώς επαναλαμβανόμενη θέα ενός ζευγαριού που αρπάζεται σχεδόν αποκλειστικά για τα λεφτά. Κρίση στην τσέπη, κρίση και στην αξιοπρέπεια, δηλαδή…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.