FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΕΝΘΟΣ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΑ (1947)

(MOURNING BECOMES ELECTRA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντάντλεϊ Νίκολς
  • ΚΑΣΤ: Ρόζαλιντ Ράσελ, Μάικλ Ρέντγκρεϊβ, Κατίνα Παξινού, Ρέιμοντ Μάσεϊ, Κερκ Ντάγκλας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 173'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Με το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου στην Αμερική, ο τοπικός μεγιστάνας Έζρα Μάνον γυρίζει σε ένα σπίτι όπου η γυναίκα του, Κριστίν, και η κόρη του, Λαβίνια, μονομαχούν για τον ίδιο άνδρα. Στο σπίτι επιστρέφει και ο γιος της οικογένειας, ο Όριν, ο οποίος έχει εμμονή με τη μητέρα του, αντίστοιχη με εκείνη της αδελφής του με τον πατέρα τους. Η συνέχεια θα έχει πολλούς θανάτους και αυτοκτονίες, μέχρι η Λαβίνια να πληρώσει με μοναξιά την εμμονή της.

Το θεατρικό έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ δεν κάνει καμία προσπάθεια να καλύψει τις άμεσες επιρροές του από την Ορέστεια του Αισχύλου και η ταινία του Ντάντλεϊ Νίκολς, αντίστοιχα, δεν προσπαθεί καν να καμουφλάρει τη θεατρική προέλευση του σεναρίου. «Το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα» είναι από εκείνες τις παλιές ταινίες με βαριά ατμόσφαιρα, σκηνικά με έντονη θεατρικότητα και ερμηνείες έντονες, με μια δόση παραπάνω στόμφου. Είναι ένα δείγμα της κινηματογραφικής εποχής και του πώς αντιμετώπιζε κινηματογραφικά τα κλασικά έργα – με τρόπο που ίσως να φαίνεται αρκετά ξεπερασμένος και σε αρκετά σημεία είναι, αλλά από την άλλη πλευρά χαρακτηρίζεται από τη δύναμη των ερμηνειών.

Η οικογένεια Μάνον χαρακτηρίζεται κι αυτή από κάτι. Από την ψυχοπαθολογία των μελών της, που έχουν συνηθίσει να ταυτίζονται με οικογενειακά δράματα και τραγωδίες. Ένα παλιό μυστικό και μια ντροπή από το παρελθόν έρχονται να στοιχειώσουν για ακόμη μια φορά τους Μάνον. Ενώ ο πατέρας και ο γιος βρίσκονται στον πόλεμο, η μητέρα και η κόρη τής οικογένειας γοητεύονται από τον ίδιο άνδρα, που είναι γιος του απόκληρου αδελφού του πατέρα Μάνον. Επιστρέφοντας για εκδίκηση για τον αποκλεισμό του πατέρα και της μητέρας του, ο καπετάνιος Άνταμ Μπραντ φλερτάρει τη Λαβίνια αλλά ερωτεύεται την Κριστίν, κάνοντας ακόμη πιο έντονη την ήδη τεταμένη σχέση μάνας και κόρης, η οποία επιπλέον έχει παθολογική λατρεία στον πατέρα της.

Οι εκβιασμοί της στη μητέρα της θα έχουν περιορισμένη επιτυχία, αφού μόλις επιστρέψει ο Έζρα, η Κριστίν θα ομολογήσει τα πάντα και θα τον φαρμακώσει ελπίζοντας ότι θα μπορέσει να ζήσει ελεύθερη με τον Άνταμ. Αμέσως μετά θα επιστρέψει από τον πόλεμο και ο τραυματισμένος γιος Όριν, ο οποίος έχει ανάλογη παθολογική λατρεία στη μητέρα του. Δε θέλει με τίποτα να πιστέψει όσα του αποκαλύπτει η Λαβίνια για τη σχέση της μητέρας τους και την τύχη του πατέρα τους, αλλά αυτά θα επιβεβαιωθούν όταν τα αδέλφια ακολουθήσουν τη μάνα στη συνάντησή της με τον Άνταμ. Ο εραστής θα δολοφονηθεί από τον γιο. Η μάνα θα αυτοκτονήσει και τα δύο αδέλφια θα πάρουν σιγά-σιγά τους ρόλους των γονιών τους σε μια σχέση εξάρτησης και απέχθειας.

Η τριλογία του Ο’Νιλ «Ο Γυρισμός. Οι Κυνηγημένοι. Οι Στοιχειωμένοι» ακολουθεί τη δομή της Ορέστειας «Αγαμέμνων. Χοηφόροι. Ευμενίδες». Στη δική του εκδοχή, ο Ντάντλεϊ Νίκολς κατάφερε να συμπυκνώσει το τεράστιο σε διάρκεια έργο σε κάτι λιγότερο από τρεις ώρες, χωρίς η πλοκή να φαίνεται βεβιασμένη. Σκηνοθετικά, είχε μικρότερη επιτυχία, αφού δεν προσπάθησε σχεδόν καθόλου να κάνει το υλικό περισσότερο κινηματογραφικό. Αντίθετα, η ταινία είναι γεμάτη από διαλογικές σκηνές αντιπαράθεσης και μονολόγους εξόχως θεατρικούς, ενώ οι δεύτεροι ρόλοι (σε έναν από αυτούς ο νεαρός Κερκ Ντάγκλας) λειτουργούν συμπληρωματικά.

Το πιο δυνατό σημείο της ταινίας είναι οι ερμηνείες, κυρίως του Μάικλ Ρέντγκρεϊβ, της Κατίνας Παξινού και της Ρόζαλιντ Ράσελ, αν και η τελευταία αμφισβητήθηκε αρκετά, κυρίως στη συνέχεια, αφού ταυτίστηκε με μια άτυχη στιγμή στην απονομή των Όσκαρ. Υποψήφια για την ερμηνεία της, όπως και ο Ρέντγκρεϊβ, από τη σιγουριά της ότι θα κέρδιζε σηκώθηκε να παραλάβει το βραβείο. Χωρίς να είναι νικήτρια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ευκαιρία για να συμπληρώσεις τις γνώσεις σου σε επίπεδο Ταινιοθήκης, «Το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα» είναι μια προφανής, κλασική εκδοχή ενός κλασικού έργου. Οι ερμηνείες και η δραματική ιστορία θα σου κρατήσουν το ενδιαφέρον. Αν είσαι οπαδός των «διαφορετικών αναγνώσεων», όμως, σίγουρα θα σου φανεί… αβάσταχτη κλασικούρα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.