FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΝ ΕΡΘΕΙΣ ΕΣΥ (2016)

(ME BEFORE YOU)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θία Σαρόκ
  • ΚΑΣΤ: Εμίλια Κλαρκ, Σαμ Κλάφλιν, Τζάνετ ΜακΤιρ, Τσαρλς Ντανς, Μπρένταν Κόιλ, Τζίνα Κόουλμαν, Μάθιου Λιούις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Πληθωρική και αισιόδοξη κοπέλα, που δεν μπορεί να αφήσει ανέκφραστο το πρόσωπό της ή κρυφές τις διαθέσεις της, προσλαμβάνεται από πλούσια οικογένεια για να φροντίζει τον πρώην γοητευτικό, νυν ιδιότροπο, παραπληγικό γιο της. Αυτή η συνάντηση φυσικά και θα είναι σημαδιακή και για τους δυο τους.

Ας είμαστε ειλικρινείς. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε μια παλιομοδίτικη αφήγηση που χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία μελοδράματος και συναισθηματισμού, αν κάνει καλά τη δουλειά της. Δεν χρειάζεται όλες οι ταινίες να είναι απόμακρες ή ψυχρές, ούτε χρειάζεται να παραμένουν πάντα ψύχραιμες απέναντι στο δράμα των χαρακτήρων και την έκφραση των συναισθημάτων τους. Αυτό που χρειάζεται να κάνουν, όμως, είναι να δημιουργήσουν έναν ρεαλιστικό κόσμο, να σφυρηλατήσουν μια αληθινή σχέση ανάμεσα στους ήρωές τους και, τελικά, να οδηγηθούν σε ένα φινάλε που θα τις κάνει να εδραιωθούν στις καρδιές των θεατών τους παρά την όποια υπερβολή τους («είναι μια απλή ταινία!», διάολε).

Το «Πριν Έρθεις Εσύ» είναι σχεδόν μια τέτοια περίπτωση. Βασίζει την κεντρική ιστορία του στις προφανείς αντιθέσεις, τονίζει τα χαρακτηριστικά του κάθε ήρωα δίχως να κρατά τις ισορροπίες στην αποτύπωσή του, ακολουθεί όλες τις πεπατημένες στάσεις μιας αφήγησης που βαθιά μέσα του κάθε θεατής υποψιάζεται πώς θα τελειώσει (ή μήπως όχι;), και κάνει όλα τα παραπάνω με έναν αξιοθαύμαστο βαθμό αφοσίωσης, αντιμετωπίζοντας όλο το μελόδραμα της ιστορίας απόλυτα σοβαρά και με πλήρη επίγνωση. Επιπλέον, ντύνει την ηρωίδα του με πολύχρωμα kitsch (καταπιεσμένα παραμυθένια, θα έλεγε κανείς) ρούχα, βασίζει το μεγαλύτερο μέρος της ερμηνευτικής της έκφρασης στις γκριμάτσες και τις αντιδράσεις του προσώπου της (οι κινήσεις των φρυδιών της Εμίλια Κλαρκ οριακά τους χαρίζουν ξεχωριστή προσωπικότητα) και δημιουργεί μια δυναμική, που θα έβρισκε κανείς μόνο στα παραμύθια ή έστω σε ρομαντικά μυθιστορήματα που απευθύνονται σε γυναικείο κυρίως κοινό, για να πει πως, τελικά, ίσως κάτι τέτοιο να μπορεί να συμβεί και στην πραγματικότητα.

Ως ταινία, σαφώς και απέχει πολύ από το ιδανικό. Αν και εξερευνά ηθικά γκρίζες περιοχές (η Τζότζο Μόις διασκευάζει το δικό της bestseller για τη μεγάλη οθόνη), οι χαρακτήρες αρνούνται να ξεφύγουν από τη «λευκή» ή τη «μαύρη» τοποθέτησή τους, η ανάπτυξη της ιστορίας δεν κρύβει ουσιαστικές εκπλήξεις πέρα από έναν απρόβλεπτο συγκερασμό… fandoms (η Ντενέρις του «Game of Thrones» τα έχει με τον Νέβιλ Λονγκμπότομ του «Harry Potter» ενώ φροντίζει τον Φίνικ από το ίδιο σύμπαν, ο οποίος είναι ο γιος του… Τάιγουιν Λάνιστερ!), το όλο φιλμ δεν αποφεύγει συχνά την παγίδα μιας στερεοτυπικής βρετανικής ταξικής απεικόνισης και, ανά στιγμές, ορισμένες σκηνές μοιάζουν να επαναλαμβάνονται χωρίς να προσθέτουν κάτι περισσότερο στην ιστορία πέρα από μερικά επιπλέον λεπτά.

Ωστόσο, αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ότι το «Πριν Έρθεις Εσύ» δεν επιδιώκει να προσδώσει φιλοσοφικό βάρος στην ιστορία του, παρά αρκείται να παρουσιάσει μια πιο ιδιαίτερη διασκευή της «Πεντάμορφης και του Τέρατος» (ή μήπως του «Pretty Woman»; – θα φταίει το κατακόκκινο φόρεμα), κάτι που σίγουρα είναι έντιμο και ειλικρινές και απόλυτα ταιριαστό με την ανάλαφρη αλλά και συγκινητική φύση του όλου εγχειρήματος. Δεν προσπαθεί να παρουσιάσει μια μεγάλη, οικουμενική αλήθεια αλλά απλά να πει μια ιστορία ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς ανθρώπους που ήρθαν αντιμέτωποι κάτω από απρόβλεπτες συνθήκες και άλλαξαν ο ένας τον άλλον μέσα από αυτή τη συνάντηση. Αυτός ο περιορισμός του εύρους της ιστορίας μπορεί μεν να μην προκαλεί την έκπληξη αλλά προσφέρει μια καλοδεχούμενη retro ασφάλεια που είναι ιδιαίτερα αναζωογονητική μέσα σε ένα μοντέρνο, κινηματογραφικό τοπίο όπου τα πάντα πρέπει να τοποθετούνται σε ένα ευρύτερο, μυθολογικό πλαίσιο. Εξάλλου, «είναι μια απλή ταινία!», είπε και σκούπισε τα δάκρυα από τα μάτια με το χαρτομάντιλο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παλιομοδίτικο, μελοδραματικό θέαμα (τύπου «Το Ημερολόγιο» για το 2016) με ακαταμάχητα, όμως, αγνές και έντιμες προθέσεις, γνωρίζει σε απόλυτο βαθμό τι είναι και τι προσφέρει και απαιτεί τον ίδιο βαθμό αναγνώρισης και αφοσίωσης από την πλευρά του θεατή. Σίγουρα δεν είναι η πιο ισορροπημένη ταινία της χρονιάς, όμως κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει για παραπλάνηση του θεατή και εξαπάτηση προσδοκιών. Αν «κλωτσάς» σε συναισθηματικούς εκβιασμούς, το «Πριν Έρθεις Εσύ» σίγουρα δεν απευθύνεται σε σένα. Αν θέλεις να δεις εκείνη την ταινία που θα δώσει την ευκαιρία να ρίξεις μερικά ανώδυνα δάκρυα ένα καλοκαιρινό βράδυ, δεν χρειάζεται να προβληματιστείς περισσότερο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.