FreeCinema

Follow us

Η ΜΟΔΙΣΤΡΑ (2015)

(THE DRESSMAKER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόσλιν Μούρχαουζ
  • ΚΑΣΤ: Κέιτ Γουίνσλετ, Τζούντι Ντέιβις, Λίαμ Χέμσγουορθ, Χιούγκο Γουίβινγκ, Σάρα Σνουκ, Κέρι Φοξ, Κάρολαϊν Γκούντολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Κοσμογυρισμένη, λαμπερή, ντυμένη στην τρίχα και με… όπλο τη ραπτομηχανή της, η Τίλι επιστρέφει στη μέση του πουθενά της αυστραλιανής ερήμου των 50’s, στο χωριό της. Εκεί που υπήρξε αποδιοπομπαίος τράγος. Ήρθε για να περιποιηθεί τη μισότρελη μητέρα της στα στερνά της; Να συγχωρήσει τις γυναίκες του χωριού μεταμορφώνοντάς τες σε stars; Ή για να πάρει εκδίκηση;

Εκκεντρική κωμωδία (με κατάμαυρο χιούμορ), βαρύ κι ασήκωτο δράμα χαρακτήρων, αστυνομικό μυστήριο, haute couture ταινία εποχής, ιστορία εκδίκησης, γλυκόπικρη ρομαντική κομεντί, ανορθόδοξο σκοτεινό παραμύθι, πειραγμένο γουέστερν. Λίγο απ’ όλα και όλα μαζί. Πότε αφοπλιστικά εύστοχα και πότε… στα κουτουρού. Διασκευάζοντας μαζί με τον σύζυγο και συνάδελφό της Πι Τζέι Χόγκαν («Ο Γάμος του Καλύτερού μου Φίλου», «Η Μίριελ Παντρεύεται») το ομότιτλο bestseller της Ρόουζαλι Χαμ, η Μούρχαουζ φτιάχνει ένα καθαρόαιμα αυστραλιανό, φευγάτο φιλμ, ένα ιδιόρρυθμο crowd-pleaser που η ίδια χαρακτηρίζει ως «’Οι Ασυγχώρητοι’ με ραπτομηχανή», και το οποίο σάρωσε (μαζί με το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»!) τα βραβεία της Αυστραλιανής Ακαδημίας Κινηματογραφικών και Τηλεοπτικών Τεχνών.

Από την πρώτη ατάκα («Επέστρεψα, μπάσταρδοι!»), αμέσως μετά τους τίτλους αρχής με τα αινιγματικά flashback, καθώς η Τίλι με ντύσιμο, μακιγιάζ και πόζα χολιγουντιανής grande dame ή απόλυτης femme fatale ξαναπατά το πόδι της στα πάτρια εδάφη, αυτή η ταινία ιντριγκάρει. Και συνεχίζει ακάθεκτη. Καθώς ο σερίφης του απίθανου Γουίβινγκ λιγουρεύεται την περιβολή της Τίλι και ρωτά εκστασιασμένος «Είναι Dior;», για να γίνει ο πρώτος από τους εκκεντρικούς κατοίκους του – τίγκα στα μυστικά και ψέματα – κουτσομπόλικου χωριού που μας συστήνεται. Και καθώς η Τίλι προσπαθεί να βάλει τάξη στο αχούρι της καθημερινότητας και του μυαλού τής μάνας της, μπας και μάθει επιτέλους αν είναι δολοφόνος. Τα ακαταμάχητα γαργαλιστικά επεισόδια διαδέχονται το ένα το άλλο, όπως τα κομμάτια του puzzle του μυστηρίου (του τι συνέβη είκοσι κάτι χρόνια πριν, αναγκάζοντας τον σερίφη να εξορίσει την ανήλικη τότε Τίλι), τα… eye candy κουστούμια που σκαρφίζεται η Τίλι για την ίδια και τις γειτόνισσές της, και τα κινηματογραφικά είδη.

Έτσι, αυτή η μοδίστρα καθόλου δεν αργεί να σε… παγιδεύσει στο απολαυστικά παράξενο και ιδιότροπο, πολυσχιδές σύμπαν της. Είναι, όμως, το ρεσιτάλ τής πάντα αφοπλιστικά φερέγγυας Γουίνσλετ, της όσο πιο… κούκου τόσο πιο σπαρακτικά αληθινής Ντέιβις, του ποικιλοτρόπως υποβλητικού Γουίβινγκ, του ωραίου όχι μόνο στο μάτι Χέμσγουορθ, της σχεδόν αγνώριστης ως δασκάλας / κακιάς μάγισσας Φοξ και όχι μόνο, που θα σε προσγειώσει στις πιο ρεαλιστικές, ανθρώπινες πτυχές του. Εκεί όπου φωλιάζουν οικεία συναισθήματα, ένοχα και μη: ζήλεια, απελπισία, αμφιβολία, οργή, ελπίδα, αγάπη, ηδονή, ανάγκη για συντροφικότητα, συγχώρεση, αποδοχή, εκδίκηση. Εκεί όπου σύσσωμοι οι δημιουργοί αυτού του φιλμ είναι ικανοί να σε κάνουν να πλαντάξεις στο κλάμα και από τα γέλια (με τον σερίφη, π.χ., πάνω από τον τάφο, μετά τη δεύτερη κηδεία) και από τη συγκίνηση (κατά την επόμενη μέρα της νύχτας – ξορκίσματος της κατάρας πάνω στο σιλό).

Η τελευταία πράξη (λίγο-πολύ μετά την πρώτη κηδεία) αυτού του ακατάτακτου, αναρχικού, κωμικοτραγικού έργου, δυστυχώς, δεν προκύπτει ως κορύφωση και το σύνολο υπολείπεται… οργασμού. Αν και πιστή στην απρόβλεπτη φύση του, είναι απότομη, φλύαρη και εντέλει αχρείαστη (αφού έχει ουσιαστικά ήδη πει ό,τι ήθελε να πει και ξεκαθαρίσει τα πιστεύω του) η στροφή στις εξακολουθητικές τραγωδίες. Τώρα, πια, τα κωμικά ιντερλούδια μοιάζουν ξεκάρφωτα, γίνονται εκνευριστικά και αδυνατούν να απαλύνουν, να ισορροπήσουν ή να δικαιολογήσουν την έντονα πικρή γεύση που έχει αρχίσει να κυριαρχεί στη συνείδηση. Κι όσο θαυμάσιο κι αν προκύπτει το φινάλε που σκαρφίζεται η Τίλι, στρώνοντας κόκκινο χαλί, ως κλείσιμο ενός αλλόκοτου, γοτθικού παραμυθιού, και ρεαλισμό αφαιρεί από το σύνολο και πιο φτηνή, μονοδιάστατη κάνει την απόφασή της να επιστρέψει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανοικονόμητο και υπερβολικά πικρό, τελικά, πανδαιμόνιο κινηματογραφικών ειδών και συναισθημάτων, που ωστόσο καταφέρνει να ικανοποιήσει και να εξιτάρει σφόδρα, χάρη στο χαρισματικό καστ και τον τολμηρά ευμετάβλητο, αναπάντεχο κι εκκεντρικό χαρακτήρα του, που διαρκώς σε πιάνει εξαπίνης και φέρνει δάκρυα γέλιου ή θλίψης στα μάτια. Όσοι το εκλάβουν εξ αρχής ως παραμύθι και καταφέρουν να μην το πάρουν πολύ στα σοβαρά, μπορεί και να… κόψουν φλέβα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.