FreeCinema

Follow us

ΖΩΟΥΠΟΛΗ (2016)

(ZOOTROPOLIS)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπάιρον Χάουαρντ, Ριτς Μουρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε μια ανθρωπόμορφη… ζωούπολη, η λαγουδίτσα Τζούντι, νεόκοπος αστυνομικός, πρέπει να ταιριάξει τα χνώτα της με λωποδυτάκο του γένους των αλεπούδων, που γνωρίζει καλύτερα τα κατατόπια της παράνομης δράσης, έτσι ώστε να επιλυθεί υπόθεση εξαφάνισης με background συνωμοσίας καταπάτησης… ζωωδών ενστίκτων!

Ζώα που μιλάνε σαν άνθρωποι σε animated παραγωγή της Disney. Ξέρεις…Στη «Ζωούπολη» κάνουν αρκετά περισσότερα… δικά μας πράγματα, σε ένα σύμπαν ιδιαιτέρως εξανθρωπισμένο, με κύριο καταναλωτή τις ανήλικες στρατιές των fans του είδους, που θα βρουν το όλο σκηνικό παιδιάστικα χαριτωμένο. Παραδόξως, όμως, το βασικό ερώτημα που θέτει και ως μήνυμα η ταινία εκφράζεται μέσω στοιχείων τα οποία ταυτίζονται σχεδόν αποκλειστικά με adult αποδέκτες. Και με μια αρκετά ντετεκτιβίστικη πλοκή στο δεύτερο μισό του, το φιλμ επιχειρεί να… ικανοποιήσει τους πάντες; Δύσκολο.

Με ήρωες που φτιάχτηκαν για να μοσχοπουλήσουν και στα ανά τον κόσμο Disney stores, η «Ζωούπολη» ξεκινά σαν μια παιδική ταινία στην οποία ο ενήλικας συνοδός θα… μαρτυρήσει μέχρι να έρθει το τέλος (της)! Η αρχική… φάρμα των ζώων, στην οποία μεγαλώνει η ονειροπόλα Τζούντι μαζί με τα 225 αδελφάκια της, δηλώνει τις προθέσεις του studio για ένα θέαμα ολότελα… δι’ ανηλίκους, μέχρι την αποφοίτησή της από τη σχολή αστυνομικών και τη μετάθεση στη μεγάλη πόλη, ένα σκηνικό ρεαλιστικής σε δόμηση μητρόπολης κανονικών ανθρώπων, που όμως κατοικείται από ζώα τα οποία μιμούνται τη δική μας συμπεριφορά.

Η σεκάνς του ταξιδιού της με τον σιδηρόδρομο είναι τόσο εξαιρετικά καλοδουλεμένκ, που ακόμη και το ενήλικο βλέμμα δεν θα προλάβει να το απολαύσει σε λεπτομέρεια. Σταδιακά, η «Ζωούπολη» σταματά να είναι μια σκέτη… παιδική χαρά, η γνωριμία με τη λωποδύτισσα αλεπού Νικ, που θα χρειαστεί να συνεταιριστεί με την Τζούντι για να αποκαλύψουν τα αίτια μιας σειράς εξαφανίσεων ζώων, παίρνει τα χαρακτηριστικά ενός τυπικού buddy movie ενηλίκων και το ενίοτε νουάρ, ντετεκτιβίστικο ύφος της αφήγησης θα μπορέσει να γίνει καλύτερα αντιληπτό από ηλικίες που γνωρίζουν το νόημα αυτών των λέξεων, πόσω μάλλον και να γελάσουν με τη σκηνή αναφοράς στον Ντον Κορλεόνε του «Νονού»!

Η εξέλιξη φανερώνει έναν αλληγορικό προβληματισμό που εκπλήσσει, επάνω στο νόημα του πολιτισμένου (αν όχι του «εξημερωμένου»), που μάλλον αδικείται από τον γενικότερο διχασμό προσανατολισμού της ταινίας, η οποία αδυνατεί να παντρέψει ιδανικά το σκοτεινό με το πιο ανάλαφρα αφελές των ζώων – χαρακτήρων. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν σκηνές ανθολογίας απολαυστικές, όπως η καταδίωξη ενός ληστή στη… μικρογραφία γειτονιάς των ποντικιών, όπου η κλίμακα της ρυμοτομίας βγάζει άφθονο γέλιο, αλλά και το σαρκαστικό σχόλιο απέναντι στην αργόσυρτη γραφειοκρατία του συστήματος, με έναν βραδύποδα λεμούριο που πατάει σφραγίδες ή ολοκληρώνει φράσεις με εφιαλτικά αργές ταχύτητες. Σίγουρα μικροί και μεγάλοι θεατές του φιλμ θα ήλπιζαν σε περισσότερες στιγμές όπως αυτές, αλλά η «Ζωούπολη» δείχνει περισσότερο απασχολημένη με το να βρει μια κοινή γραμμή συμπίεσης του υλικού της για κατανάλωση από κάθε ηλικία, χάνοντας την ευκαιρία να προσφέρει κάτι πραγματικά αξιομνημόνευτο για το library του studio.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η Disney εγγυάται ένα άρτιο αποτέλεσμα, που όμως εδώ μπλέκει λίγο τα «χωράφια» μεταξύ παιδικού και ανεκτού κι από μεγαλύτερες ηλικίες θεάματος, δίνοντας ένα τελικό αποτέλεσμα που αν δεν ξενίσει και τις δύο πλευρές, σίγουρα δεν θα τις ικανοποιήσει ολοκληρωτικά. Υπάρχουν πράγματα για όλους, αλλά σε λάθος δοσολογία και με ιδέες που συγκρούονται πάνω σε ένα στόρι πιο ενήλικο, ακόμη κι αν «φοράει» τους ρόλους χαριτωμένων ζώων. Τα μικρά δεν θα γκρινιάξουν, αλλά θα ρωτάνε πού και πού…


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι σαν εκείνα τα μπατσικά τα έργα με τα φιλαράκια που μανουριάζουν ασταμάτητα, αλλά εδώ με ζωάκια ψηφιακά. Λαγουδάκι ντετέκτιβ εγώ, μόνο μετά τον τρίτο «μπάφο»…