FreeCinema

Follow us

TRUMBO (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέι Ρόουτς
  • ΚΑΣΤ: Μπράιαν Κράνστον, Νταϊάν Λέιν, Ελ Φάνινγκ, Έλεν Μίρεν, Τζον Γκούντμαν, Μάικλ Στούλμπαργκ, Ρότζερ Μπαρτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στα τέλη της δεκαετίας του ’40, από κορυφαίος σεναριογράφος του Χόλιγουντ ο Ντάλτον Τράμπο μετατρέπεται σε θήραμα του μακαρθισμού και μπαίνει στη διαβόητη «Μαύρη Λίστα» της Κυβέρνησης των ΗΠΑ επειδή αρνείται να καταθέσει ότι είναι ένα κομμουνιστής ενώπιον της Επιτροπής Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων.

Μπορεί η ιδεολογία ενός ανθρώπου να επηρεάζει το καλλιτεχνικό του έργο και μέσω αυτού να προπαγανδίζει μηνύματα που ταυτίζονται με αυτήν; Είναι ένα ζήτημα που μας απασχολεί ακόμη και σήμερα, προκαλώντας μέχρι και τη λογοκρισία ενίοτε. Στην εποχή τού λεγόμενου «Hollywood studio system» αντιστοιχούσαν με την ίδια την αμερικανική κυβέρνηση, ελέγχοντας τους πάντες και τα πάντα, πόσω μάλλον τις πολιτικές «αποκλίσεις» από το παραδοσιακά επιτρεπτό. Στα τέλη της δεκαετίας του ’40, ο κομμουνισμός μετατράπηκε σε εχθρό του έθνους και το Χόλιγουντ δεν θα επέτρεπε ποτέ να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των πολιτών που επιζητούσαν τη διασκέδαση μέσα στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο σκοταδισμός τού Μακαρθισμού επέβαλε τον «μαυροπινακισμό» ανθρώπων που εργάζονταν στη βιομηχανία του θεάματος, καταστρέφοντας καριέρες και ολόκληρες ζωές ακόμη, με τρόπο που τα παρασκήνια του αμερικανικού σινεμά δεν βίωσαν ποτέ ξανά. Αυτό ήταν το πραγματικό περιβάλλον στο οποίο πολέμησε και επιβίωσε ο σεναριογράφος Ντάλτον Τράμπο.

Επί της ατόφιας ιδεολογικής τοποθέτησης, η «Βιτρίνα» (1976) του Μάρτιν Ριτ τα είχε πει πολύ καλύτερα από όσα φιλμ καταπιάστηκαν με το θέμα. Ο «Trumbo», όμως, έχει το χολιγουντιανό λούσο, το κουτσομπολίστικο hype και τους αστέρες μιας ιστορικής περιόδου που για να κρατηθούν μέσα στο παιχνίδι του συστήματος έπρεπε να υποδύονται «ρόλους» από το πρωί ώς το βράδυ, να πειθαρχούν σαν ιδιοκτησία των studios και να είναι πάντοτε «καθαροί» για να καταναλωθούν από σχεδόν ολόκληρη την αμερικανική οικογένεια. Αυτό ήταν το «όνειρο». Και αυτή την ασφάλεια βρέθηκαν να απειλούν εκ των έσω οι κομμουνιστές του Χόλιγουντ, με πιο επικίνδυνους, ίσως, τους σεναριογράφους του. Γιατί ήταν εκείνοι που (θα) μπορούσαν να πετύχουν την πιο υποχθόνια «πλύση εγκεφάλου» των θεατών, την καθοδήγηση των αφελών μαζών πέρα από το μέτωπο του Ψυχρού Πολέμου. Πέρα από τη θέληση της κυβέρνησης, δηλαδή…

Η επιλογή του Τζέι Ρόουτς, σκηνοθέτη κωμικών franchise όπως οι περιπέτειες του πράκτορα Όστιν Πάουερς ή του σογιού των Φόκερ, μπορεί να μην φαίνεται σωστή, όμως οι προθέσεις των παραγωγών του «Trumbo» θα πρέπει να ήταν πρωτίστως… ψυχαγωγικές και κατόπιν διερευνητικές σε βάθος ανάλυσης. Δηλαδή, εδώ έχουμε ένα φιλμ που περισσότερο αναζητά τις διόδους «φυγής» από την προβληματική του θέματος, παρά μια ταινία που θέλει να παραστήσει τον ιδεολογικό σημαιοφόρο. Το παράδοξο… ευτύχημα είναι πως ο Ρόουτς δεν πάει να σου το σερβίρει διαφορετικά. Έχει βάλει σκοπό να σε μεταφέρει στην περίοδο, να σε διασκεδάσει και να σε πληροφορήσει, ελαφρώς «εγκυκλοπαιδικά». Όχι να σου… κουνήσει το δάχτυλο του πολιτικού διδακτισμού. Κι αν νομίζεις πως αυτό μεταφράζεται σε μη ένδειξη σεβασμού, έχει προσθέσει μια άκρως ενδιαφέρουσα πτυχή του προσωπικού βίου του Τράμπο: την ανισορροπία που προκαλούσε ο εγωισμός και το πείσμα του μέσα στο ίδιο του το σπίτι και την οικογένειά του.

Αυτό που δεν απογειώνει τον «Trumbo» φιλμικά είναι μια αίσθηση χλιδάτης τηλεταινίας «based on a true story» και η χαλαρότητα της αφήγησης στο πρώτο μέρος της ταινίας. Όταν, όμως, η πλοκή φτάσει στο «μυστήριο» της πρώτης του οσκαρικής νίκης, το φιλμ γίνεται μια μικρή trivial απόλαυση του κόσμου του Χόλιγουντ της δεκαετίας του ’50, την οποία υποστηρίζει ένα πρώτης τάξεως καστ, δίπλα στον υποψήφιο για Όσκαρ πρώτου ρόλου Μπράιαν Κράνστον, που υποδύεται τον ομώνυμο ήρωα με έναν παράδοξα εγκρατή σατιρικό τόνο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι λάτρεις των ταινιών εποχής, των δραματικών βιογραφιών και των παρασκηνίων του Χόλιγουντ θα μείνουν ευχαριστημένοι. Οι πιο… αριστεροί θεατές μπορεί να χαρακτηρίσουν την αντίληψη του σκηνοθέτη καρικατουρίστικη και αδικαιολόγητα light για τη σημασία του πράγματος. Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση και σίγουρα ζητά την κατανόηση ενός πιο adult κοινού με στοιχειώδεις ιστορικές γνώσεις. Για popcorn, καλύτερα αλλού…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.