FreeCinema

Follow us

Η ΣΕΙΡΗΝΑ ΤΟΥ ΜΙΣΙΣΙΠΗ (1969)

(LA SIRENE DU MISSISSIPI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρανσουά Τριφό
  • ΚΑΣΤ: Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Κατρίν Ντενέβ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Πλούσιος καπνοπαραγωγός σε εξωτική νήσο του Ινδικού Ωκεανού αναμένει νύφη δι’ αλληλογραφίας, αλλά η γυναίκα που εμφανίζεται μπροστά του δεν έχει καμία σχέση με τη φωτογραφία που εκείνος είχε στην κατοχή του. Θα τον κερδίσει με την ομορφιά της, θα παντρευτούν, όμως εκείνη θα εξαφανιστεί μαζί με τα χρήματά του ύστερα από λίγο καιρό.

Η αγάπη του Φρανσουά Τριφό για τον Άλφρεντ Χίτσκοκ είναι γνωστή. Εάν, λοιπόν, κανείς θέλει να δει πώς θα μπορούσε να συνδυαστεί το φιλμικό σύμπαν του δεύτερου (πιο κοντά στο περιεχόμενο της «Marnie», ίσως) με τον κόσμο των ηρώων τού Τριφό, η «Σειρήνα του Μισισιπή» είναι η ταινία που αναζητά. Είναι ένα πετυχημένο «πείραμα»; Δυστυχώς, όχι.

Με σεναριακή βάση το «Waltz into Darkness» του Κόρνελ Γούλριτς, ο Τριφό μας εισάγει στη μυστηριώδη εξέλιξη ενός δι’ αλληλογραφίας συνοικεσίου, όπου τα πάντα αφήνουν στον θεατή την αίσθηση της καχυποψίας απέναντι στο πρόσωπο της νύφης, το οποίο δεν μοιάζει καθόλου σ’ εκείνο της φωτογραφίας που είχε ο κεντρικός ήρωας. Ο Τριφό σε κάνει πάντοτε να αμφιβάλλεις για την πραγματική ταυτότητα της γυναίκας αυτής, αλλά το «κακό» έχει συμβεί: ο ήρωάς μας είναι ερωτευμένος. Και αυτό μας βάζει σε ασταμάτητους μπελάδες και αναζητήσεις, κατόπιν της εξαφάνισής της μαζί με τις καταθέσεις εκατομμυρίων εκείνου.

Το λάθος του Τριφό, σε σχέση με το χιτσκοκικό πρότυπο, εντοπίζεται στην απουσία ψυχαναλυτικής διερεύνησης των χαρακτήρων. Ο Λουί και η Μαριόν μοιάζουν με ήρωες ενός λαϊκού φωτορομάντζου, είναι εντελώς… χάρτινοι (και όχι απαραίτητα pulp), δεν υπάρχουν διακυμάνσεις ψυχολογικές σε οτιδήποτε κάνουν, είτε εξαπατούν ο ένας τον άλλον, είτε εγκληματούν, είτε… κάνουν έρωτα. Και ως ιστορία αγάπης, είναι τόσο τυφλή η αφοσίωση εκείνου, που το μόνο που καταφέρνει είναι να μετατρέπεται σε έναν αφελή και αντιπαθή χαρακτήρα, αφήνοντας τον θεατή εντελώς μόνο, δίχως ένα στοιχείο ταύτισης. Διότι ο τελευταίος είναι πεπεισμένος για το πόσο ανάξια και δολοπλόκα είναι η ηρωίδα του φιλμ – με την όποια ταυτότητα κιόλας!

Αυτό που μένει από τη «Σειρήνα του Μισισιπή» είναι μια απόπειρα αποδόμησης του έρωτα, που μέσα στην όλη φιλμογραφία του Τριφό μοιάζει τόσο ξένη, μάλλον περισσότερο με διακωμώδηση παρά κάτι το ουσιαστικό. Το πρωταγωνιστικό ζεύγος των Μπελμοντό και Ντενέβ, αταίριαστο στο στιλ παιξίματος, επιδεικνύει μονάχα τη φωτογενή ματαιοδοξία των δύο Γάλλων super stars, με τρόπο λαϊκίστικο (πάλι στη fotonovela γυρνάμε, δηλαδή). Τελικά, είναι ένα θριλερικό homage ή μια εκκεντρική ιστορία αγάπης. Και στις δύο περιπτώσεις, πρόκειται περί αποτυχίας. Όχι μόνο επειδή οι κώδικες του πρώτου δεν λειτουργούν, αλλά, κυρίως, γιατί από το φιλμ λείπει η τρυφερότητα. Στοιχείο στο οποίο οφείλει τη φήμη του ο Τριφό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι από τις καλύτερες στιγμές της φιλμογραφίας του Φρανσουά Τριφό, το φιλμ αυτό αποτυγχάνει στο να δημιουργήσει σασπένς ή να πείσει και ως ιστορία αγάπης. Εάν η λάμψη της Κατρίν Ντενέβ στη μεγάλη οθόνη είναι το μόνο ζητούμενο, θα το ευχαριστηθείς. Κατά τα άλλα, μονάχα για hardcore κινηματογραφόφιλους ή μελετητές της δουλειάς του Γάλλου σκηνοθέτη.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MINORE

Μυστηριώδη τέρατα εμφανίζονται σε παραθαλάσσιο location του Σαρωνικού κόλπου με εχθρικές και φονικές διαθέσεις. Θα μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν ένα ναυτάκι, μια σερβιτόρα, μια γιαγιά, ένας μποντιμπιλντεράς κι ένα τσούρμο… μπουζουξήδων;

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μορφονιός, ψηλός και παμπλούτου και βρίσκει νύφη με φωτογραφία από αγγελία. Και του σκάει μια γκομενάρα, καλύτερη από τη φωτογραφία! Μόνο στο σινεμά, ρε φίλε!