FreeCinema

Follow us

ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ (2014)

(HOJE EU QUERO VOLTAR SOZINHO)

  • ΕΙΔΟΣ: Εφηβική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντανιέλ Ριμπέιρο
  • ΚΑΣΤ: Γκιλιέρμε Λόμπο, Φάμπιο Άουντι, Τες Αμορίμ, Ιζαμπέλα Γκουάσκο, Βίκτορ Φιλγκέιρας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Νεαρός έφηβος της μέσης αστικής τάξης του Σάο Πάολο γνωρίζει τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, όπως συμβαίνει σε κάθε μέση εφηβική κινηματογραφική ιστορία. Μόνο που στην ιστορία αυτή, ο νεαρός έφηβος είναι gay. Και τυφλός.

Κατά μία έννοια, το «Με την Πρώτη Ματιά» δεν είναι και η πιο τυπική εφηβική ιστορία που θα περίμενε κανείς. Ο νεαρός πρωταγωνιστής είναι άτομο με ειδικές ανάγκες, ο σεξουαλικός προσανατολισμός του τοποθετεί την ιστορία σε ξεκάθαρες «queer» περιοχές και, παρά το γεγονός ότι η ιστορία λαμβάνει χώρα στη Βραζιλία, οι φαβέλες και οι φτωχικές συνθήκες διαβίωσης μεγάλου μέρους του πληθυσμού της χώρας δεν αποτελούν σημείο αναφοράς της ταινίας. Κατά μία άλλη έννοια, όμως, το ντεμπούτο του Ντανιέλ Ριμπέιρο προσφέρει ακριβώς όσα θα περίμενε κανείς από μία τυπική εφηβική ιστορία. Τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, τις αναπόφευκτες παρεξηγήσεις, τις άβολες προσπάθειες να πλησιάσει ο ένας τον άλλον και τη διαρκή επιθυμία, από την πλευρά τού θεατή, η ιστορία να έχει το ιδανικό, ρομαντικό φινάλε.

Πράγματι, η αφήγηση ισορροπεί με θαυμαστή ικανότητα το αναμενόμενο με το φρέσκο και τα κλισέ οποιασδήποτε εφηβικής ιστορίας με μικρές αναζωογονητικές πινελιές, εξισορροπώντας δύο φαινομενικά αντίθετες ροπές και καταφέρνοντας να γίνει αυθεντικά αστεία, τρυφερή και, τελικά, συγκινητική. Και ο κυριότερος λόγος που το επιτυγχάνει αυτό είναι γιατί δεν υποκρίνεται ότι είναι κάτι σημαντικότερο από αυτό που αφηγείται, μια μικρή ανθρώπινη ιστορία δηλαδή, την οποία αποφασίζει να προσεγγίσει με λεπτότητα, παρατηρητική διάθεση και πρόθεση κατανόησης, μακριά από θορυβώδεις δηλώσεις ή υποστηρικτικά, ενθαρρυντικά κοινωνικά μηνύματα.

Οι υπερπροστατευτικοί γονείς τού ήρωά μας, Λεονάρντο, οι τριβές με τη φίλη του την Τζιοβάνα, η άφιξη του νέου παιδιού στη γειτονιά που εξάπτει την περιέργεια και τη φαντασία του, οι διενέξεις με τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης που του δημιουργούν πρόβλημα, η επιδίωξη του πρώτου φιλιού, το κυνήγι της ανεξαρτησίας, είναι όλες θεματικές που έχουμε ξαναδεί σε άπειρες ταινίες αντίστοιχου προσανατολισμού (κυρίως στη δεκαετία του 1990), όμως ποτέ δεν καταλήγουν βαρετές, τουλάχιστον όταν οι χαρακτήρες που τις οδηγούν αποδεικνύονται αληθινοί και αυθεντικοί. Και στο «Με την Πρώτη Ματιά», πέρα από τις σκηνοθετικές γραμμές, μεγάλο μερίδιο της επιτυχίας φέρει ο νεαρός Γκιλιέρμε Λόμπο, ο οποίος καταφέρνει να δημιουργήσει στον Λεονάρντο ένα αξιαγάπητο (και καθόλου αξιολύπητο) παιδί της διπλανής πόρτας, που απλά τυχαίνει να είναι τυφλό και να του αρέσουν τα αγόρια. Και για όλα αυτά αξίζει να ταχθούμε στο πλάι του.

Όταν η ταινία τελειώσει, η ιστορία τού Λεονάρντο πιθανότατα να μην καταφέρει να εντυπωθεί στη μνήμη για πολύ καιρό. Τα ενενήντα περίπου λεπτά, όμως, τα οποία θα αποτελέσουν το παράθυρό μας στον κόσμο του, θα είναι σίγουρα ένα διάστημα που θα προκαλέσει το χαμόγελο και την ευχάριστη διάθεση. Επιπλέον, αν αναλογιστεί κανείς το διδακτικό manifesto που θα μπορούσε να προκύψει σε άλλη περίπτωση και το συγκρίνει με την ειλικρινή αποτύπωση της καθημερινότητας που προσφέρει ο Ριμπέιρο, θα καταλάβει γιατί το «Με την Πρώτη Ματιά» μπορεί να μην είναι μια ταινία έτοιμη να μείνει στην ιστορία αλλά, ταυτόχρονα, αξίζει να την ανακαλύψει όποιος ενδιαφέρεται για τρυφερές, συναισθηματικές, εφηβικές αφηγήσεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ας είμαστε ειλικρινείς, το «Με την Πρώτη Ματιά» μοιάζει με ξεχασμένο εφηβικό δράμα από τα 90’s, αλλά είναι τόσο αγαπησιάρικο και χαριτωμένο, που, αν γυριζόταν όντως σε εκείνη την περίοδο, θα είχε γίνει σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά! Στα 10’s, πάντως, παραμένει αξιαγάπητο, τρυφερό και ρομαντικά κλισέ , ακόμα κι αν το έχεις ξαναδεί χιλιάδες φορές σε «αγόρι συναντά κορίτσι» ιστορίες. Εδώ, βέβαια, καταλαβαίνεις ότι έχουμε μερικές αλλαγές στη φόρμουλα, η εξίσωση, όμως, παραμένει αμετάβλητη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι αγόρι στη Βραζιλία και γουστάρει ένα άλλο αγόρι… με την πρώτη ματιά. Είναι τυφλό, αλλά μην κολλάς σε λεπτομέρειες…