FreeCinema

Follow us

ΚΟΥΜΠΑ: ΜΙΑ ΖΕΒΡΑ ΚΑΙ ΜΙΣΗ (2013)

(KHUMBA)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντονι Σίλβερστον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ο Κούμπα (που στη γλώσσα των Ζουλού σημαίνει δέρμα), νεαρή, ιδιόμορφη ζέβρα, ξεκινά ταξίδι μαζί με αντιλόπη – πολεμίστρια μητέρα και αλαφροΐσκιωτο, αιώνιο έφηβο στρουθοκάμηλο, προς αναζήτηση τρόπου να κερδίσει τις ρίγες που λείπουν από το μισό (λευκό) σώμα του.

Ανοιχτό βιβλίο είναι τούτο το εκ Νότιας Αφρικής κινούμενο σχέδιο, όσον αφορά τα μηνύματά του, καθώς το ταξίδι τού Κούμπα είναι ουσιαστικά μια πορεία προς την αυτογνωσία και αυτοεκτίμηση. Γιατί καθώς η μικρή ζέβρα, κόντρα στην επίσης ιδιόμορφη λεοπάρδαλη – νέμεσή της, συνειδητοποιεί, τελικά, ότι αυτό που είσαι, ελάχιστη σχέση (θα έπρεπε να) έχει με αυτό που φαίνεσαι, το φιλμ βροντοφωνάζει (στους διαλόγους του) ό,τι σιγοψιθύριζε καθ’ όλη τη διάρκειά του: πως πρόκειται για έναν ύμνο στη διαφορετικότητα, κόντρα στις προκαταλήψεις και το φόβο, με δύο-τρεις μεσσιανικές / χριστιανικές υποσημειώσεις / αναφορές / παραβολές (η καιόμενη βάτος, που επιτρέπει στον Κούμπα να φτάσει μόνος στον «μαγικό» λάκκο νερού, είναι μόνο ένα παράδειγμα).

Ωραία και καλά όλα αυτά, αλλά ως κινηματογραφική διασκέδαση τι λέει αυτή η «Ζέβρα και Μισή»; Όχι πολλά. Ούτε ιδιαίτερα αστεία, ούτε ιδιαίτερα συγκινητικά, ούτε ιδιαίτερα πρωτότυπα. Προπαντός στο παραλίγο πρώτο μισό της όταν, όπως και ο Κούμπα, παραμένει διστακτική, ταμπουρωμένη μέσα στην ασφάλεια του νερόλακκου των ζεβρών, όπου τίποτα ουσιαστικό ή συναρπαστικό δε συμβαίνει. Από τη στιγμή, βέβαια, που ο τελευταίος φεύγει και ξεκινά το ταξίδι του, η αφήγηση παίρνει σιγά-σιγά τα πάνω της, χάρη κυρίως στη συνεχή εισαγωγή πλειάδας δευτερευόντων, από απλά χαριτωμένων έως – έστω περιστασιακά – ξεκαρδιστικών χαρακτήρων (το κοπάδι από… κούκου γαζέλες στο φράχτη που σήκωσαν οι άνθρωποι στη μέση του πουθενά, τα προστατευόμενα είδη στον εθνικό δρυμό, τα αλά Minions τρωκτικά στο βουνό των «φτερών του χαμού», και το… μεταμφιεσμένο πρόβατο στην εγκαταλειμμένη φάρμα), αλλά και στις κορυφώσεις των solo τού… drama queen στρουθοκαμήλου Μπράντλεϊ (με εκείνο στους ρυθμούς διάσημης μελωδίας του Τσαϊκόφσκι ενδέχεται να… σπαράξεις από τα γέλια, αν είσαι ενήλικος).

Ωστόσο, όσο κι αν αυτή η «Ζέβρα» ανεβάζει ταχύτητες και ως περιπέτεια ταυτόχρονα, στο δρόμο προς το θεαματικό κρεσέντο του φινάλε, τίποτα πραγματικά αναπάντεχο, ευφάνταστο ή τολμηρό δε λαμβάνει χώρα (ούτε) εκεί, ώστε να ενθουσιαστεί οποιοσδήποτε πλην των πολύ πιτσιρικάδων, άπειρων ακόμα με παλαιότερα ή νεότερα αριστουργήματα του animation. Και όσο επίσης κι αν οι κινούμενες εικόνες της είναι άψογα… ζωγραφισμένες και σκηνοθετημένες, με ουκ ολίγες έξυπνες ιδέες (με κορυφαία την εικονογράφηση του πώς ο κακός της υπόθεσης, η λεοπάρδαλη Φάνγκο, βλέπει και οσφραίνεται τον κόσμο γύρω του), και με γνήσια όψη, ατμόσφαιρα και ήχους Αφρικής, δύσκολα δε θα… κλείσεις βλέφαρο μαζί της σε περίπτωση που έχεις προ πολλού ή μόλις πατήσει τα 10. Ειδικά, καθώς στην Ελλάδα ούτε 3D, ούτε στην πρωτότυπη, μη μεταγλωττισμένη εκδοχή της (με τις σωτήρια υποβλητικές, υποθέτω, φωνές των Στιβ Μπουσέμι, Λορέτα Ντιβάιν, Λόρενς Φίσμπερν, Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ, Ανίκα Νόνι Ρόουζ και Λίαμ Νίσον) θα έχεις την ευκαιρία να τη δεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άλλο ένα άψογο στην όψη κινούμενο σχέδιο, που δηλώνει ευθαρσώς υπέρμαχος της διαφορετικότητας, αλλά, σαν τον ήρωά του, δε διαθέτει παρά μόνο αχνές τις μισές, καλύτερες ρίγες του – της κωμωδίας, του δράματος και της πρωτοτυπίας. Αδυνατεί έτσι να συνεπάρει όλα τα παιδιά, κάθε ηλικίας, και δεν αποκλείεται να παραδώσει πολλούς έφηβους, μετα-έφηβους και ενήλικους θεατές στην αγκαλιά τού Μορφέα, ειδικά στο… «τα ζώα μου αργά» πρώτο 20λεπτό του.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.