FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΣΚΙΟΥΡΟΣ ΣΟΥΠΕΡ-ΗΡΩΑΣ (2014)

(THE NUT JOB)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Λεπενιότις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Σε μια φανταστική αμερικανική μεγαλούπολη, στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, ο Σέρλι επιχειρεί να ολοκληρώσει τη μεγαλύτερη κομπίνα που έχει πραγματοποιήσει ποτέ… σκίουρος, με σκοπό να εξασφαλίσει ένα σεβαστό απόθεμα… φιστικιών για τους επόμενους χειμώνες. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι για να τα καταφέρει, πρέπει να εμποδίσει μια… άλλη μεγάλη κομπίνα, για την ακρίβεια, ένα κανονικό ριφιφί, που στόχο έχει να αντικαταστήσει το χρυσό μιας τράπεζας με ένα σωρό σακιά ξηρούς καρπούς!

Ας πούμε τη μεγάλη αλήθεια από την αρχή. Αν μπορείς και διαβάζεις αυτό το κείμενο, μάλλον δε σε αφορά καθόλου ούτε η ταινία ούτε και οι χαρακτήρες της. Το μοναδικό που πραγματικά σε ενδιαφέρει να μάθεις είναι το πόσο… ανώδυνη ή επώδυνη θα είναι η συνοδεία τού παιδιού σου / ανιψιού σου / αδελφού σου στον κινηματογράφο το πρωί της Κυριακής ή νωρίς το απόγευμα μιας καθημερινής, ενώ έχεις σχηματίσει ολόκληρη λίστα με τους εναλλακτικούς τρόπους με τους οποίους θα μπορούσες να αξιοποιήσεις πιο παραγωγικά τον ίδιο χρόνο με τον μικρό σου φίλο. Τα νέα δεν είναι καλά από το μέτωπο, φοβάμαι.

Γιατί το «Ένας Σκίουρος Σούπερ-Ήρωας», πέρα από τον παραπλανητικό ελληνικό τίτλο, δεν έχει να επιδείξει ίχνος πρωτοτυπίας ή έστω μια ιδέα δημιουργικής τρέλας, παρά ακολουθεί σχηματικά για (ευτυχώς) λιγότερο από μιάμιση ώρα έναν αδιάφορο χαρακτήρα που έχουμε ξαναδεί σε ποικίλες παραλλαγές (ο παρεξηγημένος ήρωας, ο μοναχικός χαρακτήρας, ο άτυχος μέσα στις καλές προθέσεις του τύπος), ο οποίος περιτριγυρίζεται από ένα εξίσου γενικευμένο set ρόλων που κυμαίνονται από τον φαφλατά αλλά ουσιαστικά «κενό» γόη και τη μαχητική δεσποινίδα που εξαπατάται παρά τις καλές προθέσεις μέχρι τον καλοκάγαθο – κλώνο τού «Ρατατούη» – φίλο τού πρωταγωνιστή και έναν κακό (Ρακούν) σωστό… μαφιόζο. Η αυτοθυσία τού ήρωα, η σημασία της ομάδας πάνω από το ατομικό συμφέρον και η ύβρις τής ματαιότητας, που ίσως ξεχωρίσεις στην υπόθεση, χάνονται μέσα σε ένα γενικόλογο πλαίσιο και σε εξελίξεις που βλέπεις να διαγράφονται μπροστά στα μάτια σου πριν ακόμα συμβούν (όχι, δεν έχεις το κληρονομικό χάρισμα).

Αν και η ταινία αγχώνεται να κρατά συνεχώς ψηλά τους ρυθμούς μην και «λακίσει» ο μπόμπιρας και εναλλάσσει απελπισμένα σκηνές και ανατροπές τεστάροντας τις αντοχές τού ενήλικου θεατή, το τελειωτικό χτύπημα έρχεται όταν ακούγονται… οι νότες του «Gangnam Style», συνοδευτικό χαλί μιας κεντρικής σκηνής της ταινίας και υπέρτατη απόδειξη της ύπουλης διάθεσης των δημιουργών για… μαζική παιδική αποδοχή. Αυτή είναι η πραγματική τους κομπίνα! Ακόμα και όταν αποφασίσεις να το αγνοήσεις και να κρατήσεις στο μυαλό μερικές επιτυχημένες αναφορές στην «Επικίνδυνη Aποστολή» (με τα ακροβατικά του Σέρλι) ή την πρωτότυπη «Ληστεία… αλά Ιταλικά» (με την αναγκαστική αυτοκινητική καταδίωξη στο φινάλε), η επιστροφή του Psy, σε πλήρη, ψηφιακή εκδοχή να χορεύει το «Gangnam Style» με όλο το καστ στους τίτλους τέλους αναιρεί κάθε καλή πρόθεση.

Ενημερωτικά, η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους μόνο μεταγλωττισμένη στα ελληνικά. Λογικό μεν λόγω θεματικής και ποιότητας αλλά στενάχωρο, καθώς έτσι χάνουμε ένα από τα λίγα ατού του φιλμ, τη φωνητική ερμηνεία της Μάγια Ρούντολφ στο ρόλο ενός (το μάντεψες) καλοκάγαθου… pug.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με καμία περίπτωση αλλά ξέρω ότι αν το παιδάκι σου πάρει την απόφαση να το δει, δεν μπορείς να το μεταπείσεις. Εκτός αν… πηγαίνατε σε έναν ζωολογικό κήπο καλύτερα;


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.