FreeCinema

Follow us

SACRO GRA (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζανφράνκο Ρόσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Λίγο μέσα, λίγο έξω ή ακριβώς πάνω στον μεγάλο περιφερειακό δακτύλιο γύρω από τη Ρώμη, ένα σύνολο ανθρώπων δείχνει μια διαφορετική εικόνα σχετικά με το πώς είναι να ζεις στην ιταλική πρωτεύουσα του σήμερα.

Το ντοκιμαντέρ του Τζανφράνκο Ρόσι έρχεται στην Ελλάδα με τη μεγαλύτερη διάκριση του τελευταίου Φεστιβάλ Βενετίας αλλά, δυστυχώς, και με μια από τις πιο «περιορισμένες» θεματικές τού διαγωνιστικού, παρά το γεγονός ότι, ως ντοκιμαντέρ, εξ ορισμού υπόσχεται να είναι περισσότερο άμεσο και οικουμενικό. Στο χαρτί, το «Sacro GRA» ακολουθεί ένα σύνολο ανθρώπων στην καθημερινότητά τους, καταγράφει μικρές αδιάφορες και χιουμοριστικές στιγμές της ζωής τους και ανοίγει το παράθυρο σε μια ολόκληρη κοινωνία πολύ κοντά (γεωγραφικά) στο θαύμα της «Ρώμης, αιώνιας πόλης» αλλά, ταυτόχρονα, τόσο μακριά από την καθιερωμένα προβεβλημένη λάμψη τής ιταλικής πρωτεύουσας. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτό που καταφέρνει είναι απλά να παρουσιάσει ένα αποσπασματικό και ασύνδετο ψηφιδωτό ιστοριών, εκ των οποίων καμία δε λαμβάνει επαρκούς προσοχής με αποτέλεσμα η τελική αφήγηση να παραμένει συναισθηματικά αδιάφορη.

Ανάμεσα στους πρωταγωνιστές, ένας μοναχικός νοσηλευτής που φροντίζει κυρίως θύματα τροχαίων ατυχημάτων στον αυτοκινητόδρομο, ένας ηλικιωμένος ψαράς χελιών που διαφωνεί σχετικά με τις σύγχρονες θεωρίες οι οποίες αφορούν την… αποδήμηση του είδους, ένα ζευγάρι (μάλλον) από πόρνες που διαμένει σε ένα τετράτροχο σπίτι μέσα στα χρέη, ένας παρατηρητής τού παράδοξου δάσους από φοίνικες γύρω από τον αυτοκινητόδρομο που καταγράφει καθημερινά τους ήχους από τα παρασιτικά έντομα τα οποία καταλαμβάνουν τα δέντρα κι ένας πατέρας με την κόρη του, κάτοικοι απρόσωπης, μαζικής πολυκατοικίας, μέσα σε ένα μικροσκοπικό διαμέρισμα, που δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη αστική (όπως υπονοείται) ζωή τους.

Κι αν οι παραπάνω χαρακτήρες σου φαίνονται άκρως ενδιαφέροντες και ικανοί κινηματογράφησης, έχεις απόλυτο δίκιο. Εξάλλου, όλες οι ιστορίες έχουν την ευκαιρία να προκαλέσουν το μειδίαμα και να εκφράσουν την ειρωνεία ανάμεσα στη φαινομενική ισχύ μιας ανεπτυγμένης κοινωνίας και τον πραγματικό καθημερινό αγώνα των μελών που βρίσκονται στην αφάνεια (το διακριτικό χιούμορ του φιλμ ενισχύει αυτή την προσέγγιση).

Το πρόβλημα, όμως, δημιουργείται όταν ο θεατής συνειδητοποιεί ότι ο μόνος συνδετικός κρίκος μεταξύ των πρωταγωνιστών είναι ο κοινός γεωγραφικός άξονας. Η μεγάλη ποικιλία χαρακτήρων, η απουσία κεντρικής αφήγησης, η έλλειψη συνοχής και η εμμονή στην απλή παρατήρηση δυσχεραίνουν τη δημιουργία μιας στέρεης άποψης ή έστω ενός ολοκληρωμένου επιχειρήματος. Η κυκλική μορφή του περιφερειακού αυτοκινητόδρομου της Ρώμης δεν προδίδει, τελικά, την έλλειψη κατεύθυνσης μόνο στη ζωή των ηρώων του ντοκιμαντέρ αλλά και στο ίδιο το εγχείρημα, όπου το έξυπνο λογοπαίγνιο του τίτλου (ανάμεσα στα αρχικά GRA του αυτοκινητόδρομου και το «Sacro Grail» του Αγίου Δισκοπότηρου) αποδεικνύεται μάλλον παραπλανητικό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι λάτρης των ντοκιμαντέρ, ίσως βρεις κάτι αξιόλογο σε τούτη την ανθρωποκεντρική αποτύπωση του «Sacro GRA». Εξάλλου, όλοι οι χαρακτήρες έχουν τις στιγμές τους παρά το γεγονός ότι η αφήγηση δεν οδηγεί σε σίγουρο ηθικό συμπέρασμα ή σαφή κοινωνική διδαχή. Θιασώτες τού mainstream και του αφηγηματικού σινεμά, μακριά χωρίς εξαιρέσεις.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.