FreeCinema

Follow us

SNOWPIERCER (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπονγκ Τζουν-Χο
  • ΚΑΣΤ: Κρις Έβανς, Τζέιμι Μπελ, Τζον Χερτ, Τίλντα Σουίντον, Οκτέιβια Σπένσερ, Σονγκ Κανγκ-Χο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 126’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Ένα πείραμα που υποτίθεται ότι θα έσωζε την ανθρωπότητα από το φαινόμενο του θερμοκηπίου, εξαφανίζει κάθε ίχνος ζωής επάνω στον πλανήτη Γη. Με εξαίρεση τους επιβάτες του Snowpiercer, ενός τρένου που βρίσκεται σε διαρκή κίνηση και του οποίου το εσωτερικό αντιπροσωπεύει τις υπαρκτές βαθμίδες των υπαρκτών κοινωνικών στρωμάτων… στη χείριστη μορφή τους.

Η επιστροφή του Κορεάτη Μπονγκ Τζουν-Χο φέρνει κάπου στο νου τον πολυεπίπεδο τρόπο ανάγνωσης του «The Host» (2006), εδώ με τρόπο πιο προφανή, όμως, καθώς το κάθε βαγόνι της αμαξοστοιχίας του «Snowpiercer» έχει τη δική του αλληγορική σημασία στο «δέντρο» τής πλέον γνώριμής μας ταξικής κλίμακας. Σαν σε levels video-game που ανεβάζουν βαθμό δυσκολίας για τους μελλοντικούς «παίκτες» μιας όχι και τόσο μακρινής δυστοπίας, το φιλμ προχωράει με αυξανόμενη βία και ανυποχώρητη κατεύθυνση προς τα μπρος (βλέπε μηχανοστάσιο), για να καταλήξει σε μια εκκεντρική σύγκρουση κομμουνιστικού μανιφέστου με τον… «Μάγο του Οζ»!

Αρχικά, αντιλαμβανόμαστε την εννοιολογική σημασία τού οχήματος ως σύγχρονης κιβωτού, η οποία όμως δε φέρει θρησκευτικούς συμβολισμούς αλλά… οργουελικούς κοινωνικούς ρόλους, διεστραμμένα μοιρασμένους ανάμεσα στην πινακοθήκη των χαρακτήρων της ταινίας, που σε πολλές περιπτώσεις δε θυμίζουν ανθρώπους. Η «φάρμα» εδώ έχει εξελίξει σχεδόν… αντι-δαρβινικά την αλυσίδα του διασωθέντος είδους μας, με τους τελευταίους τροχούς τής αμάξης να αποτελούν την πλέον απρόσωπη πλέμπα που γίνεται θυσία με όποιο τρόπο… ορέγεται η «πρώτη θέση». Εκείνη, φυσικά, έχει επιβάλει τους δικούς της καπιταλιστικούς νόμους σε όλα τα βαγόνια και τη λειτουργικότητα του τρένου, συντηρώντας τις δομές τού δυτικού πολιτισμού ακριβώς όπως τους βιώνουμε και σήμερα.

Οι «αγανακτισμένοι» του «Snowpiercer» θα κάνουν την αναπόφευκτη tour της αμαξοστοιχίας (διαφορετικά δε θα είχαμε ταινία…), η οποία περιέχει στοιχεία από την σε καραντίνα, καταραμένη διαδρομή από το «Πέρασμα της Κασσάνδρας» (1976), με τη βρώμικη αισθητική των «Παιδιών των Ανθρώπων» (2006), αλλά, κυρίως, εγκλωβίζει το φιλμικό σύμπαν τού project στη βινιετοειδή κλειστοφοβία του γαλλικού comic των 80’s, «Le Transperceneige», στο οποίο βασίστηκε. Είναι μια παγίδα που ο Μπονγκ Τζουν-Χο δεν αποφεύγει, κι ας έχει δώσει μεγάλο βάρος στο σκηνογραφικό μέρος. Οι χώροι δεν του επιτρέπουν να κινηθεί ευρηματικά και η εναλλαγή τού design είναι μια κάποια… σωτηρία για το βλέμμα του θεατή, που θα βρει ευκαιρίες να αισθανθεί… αναταράξεις με σεκάνς δράσης και δηκτικά ειρωνικού χιούμορ, κερδίζοντας και bonus πόντους υπέρ τού «ταξιδιώτη» με την αποκάλυψη της πρώτης ύλης της τροφής των κατώτερων στρωμάτων (τρέμε «Soylent Green»!), της προπαγανδιστικής εκμάθησης στην τάξη των ανηλίκων ή του παρακμιακού και βουτηγμένου στο σεξ και τα ναρκωτικά party.

Στο πλαίσιο μιας ακριβής, διεθνούς παραγωγής, για πρώτη φορά στη φιλμογραφία του με διαλόγους στα αγγλικά, ο Μπονγκ Τζουν-Χο μπορεί να χαίρεται για τον άθλο τού «Snowpiercer». Είναι μια ταινία με επαναστατικά μηνύματα, που επιχειρεί να αφυπνίσει πολιτικά, κοινωνικά και οικολογικά. Σε μια εποχή παραίτησης στο κομιξάδικο, αφελώς φανταστικό και μονοδιάστατα διασκεδαστικό προϊόν, εδώ έχουμε ένα έργο που σου πλασάρεται με σχετικά φαντεζί τρόπο για να σε βάλει σε σοβαρές σκέψεις. Αν έλειπαν κάποιες μη πιστευτές καταλήξεις της πλοκής και ο ρυθμός – παραδόξως κυρίως προς το φινάλε – δεν εκτροχιαζόταν, οι κατασκευαστικές ατασθαλίες θα περνούσαν απαρατήρητες και θα μιλούσαμε για ένα πραγματικά σπουδαίο φιλμ. Όπως και να ’χει, όμως, θα ήταν… απάνθρωπο να πω ότι δεν το αξίζει το εισιτήριό του!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ο «επιβάτης» – θεατής δεν πιάσει τα σύμβολα και τον αλληγορικό τόνο του έργου από την αρχή, θα θελήσει να κατεβεί πριν από τον τερματικό σταθμό… Υπάρχουν σημεία ιδιοφυή, άλλα απλώς εγκλωβισμένα σε σκηνικά ή στην αναγκαστικά ευθυγραμμισμένη πορεία της αφήγησης και ολίγα τα οποία θα φλέρταραν ωραιότατα με… το ψαλίδι ενός ικανότερου μοντέρ. Οι κολλημένοι στο arthouse που ακόμη χαρακτηρίζουν το «The Host» ως «ταινία τρόμου με τέρατα», ας μη δυσκολέψουν τη ζωή εκείνων που θα το απολαύσουν και ως θέαμα.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.

MR KLEIN

MR KLEIN

Έχει παγώσει το σύμπαν στο μέλλον, λέει, και όσοι φτουρήσανε στη χαμηλή θερμοκρασία μπήκανε σ’ ένα τρένο και πάνε και πάνε και πάνε και πάνε και… Ούτε ο ΟΣΕ δε σε έχει πηδήξει τόσο στη ζωή σου!