Μεγάλωσες στη δεκαετία του ’80 και χέστηκες αν ο «Πολίτης Κέιν» είναι η σημαντικότερη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου; Είσαι δικός μας! Trash και pop culture αναμνήσεις, εμπειρίες «been there, done that», rewind σε ξεχαρβαλωμένες VHS της εφηβείας. Πιάσε χαρτομάντιλα κι έλα να κλάψουμε παρέα…
ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΑΝΙΚΟΣ ΣΕ ΜΙΚΡΗ ΠΟΛΗ (1989)
(MIRACLE MILE)
- ΕΙΔΟΣ: Κομεντί Δράσης
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στιβ Ντε Τζάρνατ
- ΚΑΣΤ: Άντονι Έντουαρντς, Μέρι Γουίνινγκαμ, Τζον Έιγκαρ, Ντενίζ Κρόσμπι, Λου Χάνκοκ, Μίκελτι Γουίλιαμσον, Κερτ Φούλερ
Ξεκινάει όπως ένα τυπικό «αγόρι συναντά κορίτσι» φιλμ. Το αγόρι είναι ο Χάρι και το κορίτσι είναι η Τζούλι. Ενώ επισκέπτονται μουσείο του Λος Άντζελες, τα βλέμματά τους συναντιούνται συχνά, μιας και ολοφάνερα υπάρχει αμοιβαία έλξη. Με τα πολλά, ο ανασφαλής Χάρι βρίσκει το θάρρος να μιλήσει στην πρόσχαρη Τζούλι. Περνούν όλη την υπόλοιπη μέρα παρέα, σουλατσάροντας στο ηλιόλουστο LA και ανανεώνοντας το rendez-vous τους για μετά τα μεσάνυχτα, όταν η Τζούλι σχολάει από το diner όπου δουλεύει. Το ξυπνητήρι του Χάρι, όμως, «κολλάει». Παρακοιμάται κι έτσι καθυστερεί να πάει στο σημείο συνάντησης κατά τέσσερις ολόκληρες ώρες. Η Τζούλι που έχει βαρεθεί να τον περιμένει, εύλογα έχει φύγει για το σπίτι. Ο απελπισμένος Χάρι προσπαθεί να την βρει στο τηλέφωνο, καλώντας την από τον θάλαμο που βρίσκεται ακριβώς έξω από το μαγαζί. Εκείνη δεν απαντά. Όπως κάνει να φύγει, η συσκευή χτυπά. Μια ελπίδα σχηματίζεται στο μυαλό του, καθώς σπεύδει να απαντήσει. Η φωνή που του μιλάει από την άλλη άκρη της γραμμής, όμως, δεν ανήκει στην Τζούλι. Είναι ένας άνδρας, που αναφέρει πως καλεί από σιλό πυραύλων στη Βόρεια Ντακότα. Θεωρώντας πως συνομιλεί με τον πατέρα του, έντρομος ψελλίζει πως τα πυρηνικά έχουν ήδη εκτοξευθεί ενάντια του εχθρού και πως τα αντίποινα θα φτάσουν στο Λος Άντζελες σε εβδομήντα περίπου λεπτά. Όλοι πρέπει να εγκαταλείψουν την πόλη εντός της επόμενης ώρας. Το τέλος είναι κοντά!
Έπειτα από το παράξενο τηλεφώνημα, η «αγόρι συναντά κορίτσι» format του φιλμ, δίνει τη θέση της σε ένα θρίλερ συνωμοσιολογικής παράνοιας του τύπου «ο σώζων εαυτόν σωθήτω» (που συν τοις άλλοις ταίριαζε γάντι και με την τότε εποχή Ρέιγκαν). Ο Χάρι δεν είναι μόνο ανασφαλής και ντροπαλός, αλλά και μέγας γκαντέμης. Έψαχνε τη γυναίκα της ζωής του τριάντα ολόκληρα χρόνια και την βρήκε την ημέρα που επίκειται… πυρηνικός όλεθρος! Εάν, βέβαια, όσα είπε η άγνωστη φωνή είναι αλήθεια και δεν πρόκειται περί κάποιας κακόγουστης φάρσας. Το νέο, όμως, σιγά-σιγά κυκλοφορεί στο νυχτερινό Λος Άντζελες, με τον πανικό να κυριεύει σταδιακά τους κατοίκους του. Εν μέσω ταραχών, αστυνομίας, τρελαμένων τύπων που βλέπουν τον Αρμαγεδδών να έρχεται, και άγριου μποτιλιαρίσματος, ο Χάρι πρέπει να βρει την Τζούλι και οι δυο τους να «την κάνουν» έγκαιρα για όσο το δυνατόν πιο απομακρυσμένο από το LA προορισμό.
Θυμίζει αρκετά το «Μετά τα Μεσάνυχτα» (1985) του Μάρτιν Σκορσέζε τούτη η τρίτη (και… τελευταία μέχρι σήμερα) ταινία του σκηνοθέτη Στιβ Ντε Τζάρνατ. Ο νυχτερινός μικρόκοσμος των ξενύχτηδων της Νέας Υόρκης, αντικαθίσταται εδώ από τον φόβο μιας επικείμενης (;) ολοκληρωτικής καταστροφής, η οποία οδηγεί τις συμπεριφορές των κατοίκων του Λος Άντζελες στα άκρα. Διατηρώντας το γνήσιο νεανικό ρομάντζο ανάμεσα στους Χάρι και Τζούλι σε πλαίσιο δράσης σχεδόν real time, ο Ντε Τζάρνατ πετυχαίνει να κάνει τον θεατή να νοιάζεται πραγματικά γι’ αυτούς τους δύο. Θα καταφέρουν, άραγε, να φτάσουν έγκαιρα στο αεροδρόμιο, ξεπερνώντας όλα τα εμπόδια που μοιάζουν να έχουν συνωμοτήσει ώστε να τους κρατήσουν χωριστά; Συμβαίνουν στ’ αλήθεια όλα αυτά ή ο εφιάλτης θ’ αποδειχθεί ψεύτικος;
Η έρημη βραδινή πόλη του Λος Άντζελες παίρνει ουσιαστικά θέση συμπρωταγωνιστή στην περιπέτεια, καθώς ο Χάρι περιπλανιέται στους δρόμους της, γυρεύοντας τρόπο να ειδοποιήσει την Τζούλι. Συναντά όλων των λογιών τους περίεργους τύπους που δεν έχουν ιδέα γι’ αυτό που υποτίθεται πως πρόκειται να συμβεί εντός μιας ώρας, με τα επιμέρους επεισόδια να κλιμακώνουν αγωνία και ένταση, παραμένοντας σταθερά βουτηγμένα μέσα σε μία… άγρια memorabilia εϊτίλας, όπως προδίδουν τα «αρχαία» κινητά τηλέφωνα ή η φάση με τα μεταμεσονύχτια aerobics. Ο Ντε Τζάρνατ αφήνει μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα σχετικά με την γνησιότητα εκείνου του τηλεφωνήματος, καταφέρνοντας να ισορροπήσει ανάμεσα στον μελλοντολογικό εφιάλτη, την ρομαντική κομεντί και τον χιουμοριστικό παροξυσμό. Σπέρνει μεγάλο πανικό σε μία όχι δα και τόσο μικρή πόλη (ο ελληνικός τίτλος είναι για μία ακόμη φορά… αριστούργημα έμπνευσης) και στο τέλος την βγάζει καθαρή, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να πέσει θύμα μιας κάποιας γραφικής υπερβολής.