FreeCinema

Follow us
04.1213:00

Χωρίς οσκαρικό φαβορί τα βραβεία των κριτικών της Αμερικής.


Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη και National Board of Review αποφάσισαν πως… διαφωνούν στο ποια ήταν η καλύτερη ταινία του 2017, με τις Ενώσεις των επαγγελματιών κριτικών τους να μοιράζονται απόλυτα. Ακόμη μια χρονιά χωρίς οσκαρικό φαβορί από αυτό το «μέτωπο», λοιπόν.

Όχι ότι σχετίζονται με το Όσκαρ καλύτερης ταινίας αρκετά συχνά, όμως οι επαγγελματικές Ενώσεις Κριτικών της Αμερικής τείνουν να προδίδουν τάσεις ή να επισημαίνουν κάποιους από τους βασικούς πρωταγωνιστές που θα παίξουν ρόλο στις επερχόμενες οσκαρικές υποψηφιότητες, πριν αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε το πραγματικό ρεύμα δυνατοτήτων από τους επαγγελματίες του Χόλιγουντ, οι οποίοι όντως ψηφίζουν για τα διαβόητα αγαλματάκια (και αυτούς εμπιστευόμαστε, διάβολε!).

Η φετινή «σοδειά» βραβείων από τους Αμερικανούς κριτικούς, πάντως, δεν βγάζει φαβορί, αφού διχάζεται απόλυτα, με την κάθε Ένωση να επιλέγει διαφορετική καλύτερη ταινία για το 2017. Το National Board of Review έκανε την αρχή με το «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, ένα βιογραφικό πολιτικό δράμα για τις σχέσεις κυβέρνησης και Τύπου στις ΗΠΑ, με καραμπινάτους πρωταγωνιστές τους Τομ Χανκς και Μέριλ Στριπ (τα αντίστοιχα βραβεία πρώτου ανδρικού και γυναικείου ρόλου). Η σκηνοθεσία, όμως, βρήκε νικήτρια την ηθοποιό Γκρέτα Γκέργουιγκ για την coming-of-age κομεντί της «Lady Bird» (δεύτερη μεγάλου μήκους δουλειά της πίσω από τις κάμερες). Από το ίδιο φιλμ, η Λόρι Μέτκαλφ δείχνει να έχει σίγουρη θέση στην οσκαρική πεντάδα του δεύτερου γυναικείου ρόλου, κάτι που μάλλον θα ισχύσει και για τον Γουίλεμ Νταφόου του «The Florida Project». Το «Coco» της Pixar επιλέχθηκε ως η καλύτερη animated ταινία της χρονιάς, ενώ το «Foxtrot» από το Ισραήλ κέρδισε στην κατηγορία ξενόγλωσσης ταινίας.

Ακολούθησε η Νέα Υόρκη, η οποία προτίμησε το «Lady Bird» της Γκέργουιγκ ως το καλύτερο φιλμ του 2017. Σαφώς μεγαλύτερη η ανατροπή στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, με το βραβείο να πηγαίνει στον Σον Μπέικερ για το «The Florida Project» (σε μια χρονιά με τόσο έντονο ανταγωνισμό σε τούτη την κατηγορία – ναι, αυτό αξίζει ένα θαυμαστικό)! Ο νεαρός Τιμοτέ Σαλαμέ του «Call Me by Your Name» προτιμήθηκε στη κατηγορία του πρώτου ανδρικού ρόλου, δίπλα στη Σίρσα Ρόναν (πρώτος γυναικείος ρόλος) του «Lady Bird». Πιστεύω ότι θα δούμε και τους δύο στις αντίστοιχες οσκαρικές πεντάδες. Γουίλεμ Νταφόου ήθελαν και οι κριτικοί της Νέας Υόρκης για δεύτερο ανδρικό, ενώ στον αντίστοιχο γυναικείο ξεχώρισαν την Τίφανι Χάντις για το «Girls Trip» (εδώ σοκαρίστηκα, ήταν μια από τις λίγες ταινίες του 2017 που δεν άντεξα να δω μέχρι τέλους!). Ξαναβρίσκουμε το «Coco» στο animation, ενώ η πρόταση της Γαλλίας για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, το «120 Χτύποι το Λεπτό», προτιμήθηκε στην αντίστοιχη κατηγορία.

Οι κριτικοί του Λος Άντζελες ήρθαν για να… αποτελειώσουν το ζήτημα του «φαβορί», ψηφίζοντας ως καλύτερη ταινία της χρονιάς το «Call Me by Your Name» του Λούκα Γκουαντανίνο, ο οποίος μοιράστηκε το βραβείο της καλύτερης σκηνοθεσίας με τον Γκιγέρμο ντελ Τόρο και το «The Shape of Water», έργο που έρχεται με φόρα κριτικής αποδοχής και το Χρυσό Λιοντάρι του τελευταίου Φεστιβάλ Βενετίας. Από εκεί μας έρχεται και το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου, για τη Σάλι Χόκινς. Στον πρώτο ανδρικό ρόλο, συναντάμε ξανά (μετά το βραβείο της Νέας Υόρκης) τον Τιμοτέ Σαλαμέ, ενώ στους δεύτερους ρόλους το Λος Άντζελες συμπίπτει πλήρως με τις επιλογές του National Board of Review, δίνοντας στους Γουίλεμ Νταφόου και Λόρι Μέτκαλφ μια ιδέα του τι μπορεί να συμβεί και οσκαρικά (λογικά, οι υποψηφιότητές τους έχουν «κλειδώσει»). Το «The Breadwinner» έκανε την ανατροπή στην κατηγορία του animation (συμπαραγωγή Ιρλανδίας, Καναδά και Λουξεμβούργου, από την ομάδα που μας έδωσε την έκπληξη των υποψηφιοτήτων στα Όσκαρ του 2010, το «The Secret of Kells»), ενώ στο ξενόγλωσσο είχαμε ισοψηφία μεταξύ του γαλλικού «120 Χτύποι το Λεπτό» και του «Χωρίς Αγάπη» (η πρόταση της Ρωσίας για τα Όσκαρ).

Το σίγουρο είναι πως και τα τρία φιλμ που κέρδισαν στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας συνοδεύονται από θετικότατα σχόλια περί της καλλιτεχνικής τους αξίας και δείχνουν ικανά να περάσουν και στην οσκαρική «κούρσα» της αντίστοιχης κατηγορίας για τα βραβεία του 2018. Αναμένουμε με αγωνία τις υποψηφιότητες των επαγγελματικών Σωματείων του Χόλιγουντ (και ουχί των Χρυσών Σφαιρών, έλεος!).