FreeCinema

Follow us
27.0210:30

Όσκαρ 2017: ΜΑΛΑΚΑ ΜΟΥ, ΤΙ ΕΓΙΝΕ;


H 89η απονομή των Όσκαρ ξεκίνησε με την αίσθηση μιας κακόγουστα στημένης χιουμοριστικής φιέστας κατά του Ντόναλντ Τραμπ και κατέληξε σε αποκορύφωμα – φιάσκο ολκής, από αυτά που δεν θα επιτρεπόταν να συμβούν ούτε στο τελευταίο πανηγυράκι βραβεύσεων της… Άνω Αναγουλίτσας (όπως λέω συχνά, με υποτιμητικό τόνο)! Με άλλα λόγια, ο θεσμός… αυτοτρολαρίστηκε.

La La Land NOT best picture

Ανεπανόρθωτη η «ζημιά». Επικό λάθος, που με λόγια δεν περιγράφεται. Θα έπρεπε να είχαμε το video στα χέρια μας για να το κάνουμε rewind, ξανά και ξανά, ώστε να πιστέψουμε τι διάολο συνέβη! Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, οι παραγωγοί… δύο ταινιών ανέβηκαν επί σκηνής για να ευχαριστήσουν μέλη της Ακαδημίας που τους ψήφισαν! Ο Γουόρεν Μπέιτι και η Φέι Ντάναγουεϊ άνοιξαν τον φάκελο για το Όσκαρ καλύτερου φιλμ, εκείνος έδειξε λίγο αμήχανος ή στο όριο του να κάνει πλάκα, κοίταξε για δεύτερη φορά το περιεχόμενο του φακέλου, λες και δεν έβρισκε αυτό που ήθελε και παρέδωσε την κάρτα με τον τίτλο του νικητή στην παρτενέρ του στο «Μπόνι και Κλάιντ» (1967). Ακολούθως, οι παραγωγοί του «La La Land» ανέβηκαν στη σκηνή για να παραλάβουν τα Όσκαρ τους και είχαν σχεδόν ολοκληρώσει τις ευχαριστίες τους, όταν πίσω τους φαινόταν να επικρατεί μια κάποια αναταραχή, με μέλη του team της οσκαρικής τελετής απονομής να γυροφέρνουν τους συντελεστές του «La La Land» και να ψάχνουν τους φακέλους. Δευτερόλεπτα αργότερα, ο Μπέιτι πήρε το μικρόφωνο και ζήτησε συγγνώμη γιατί είχε γίνει λάθος(!) και το «Moonlight» ανακηρύχθηκε η καλύτερη ταινία της χρονιάς, προκαλώντας το μεγαλύτερο upset ever στα Όσκαρ. Οι παραγωγοί της δεύτερης ταινίας αντικατέστησαν εκείνους του «La La Land» στη σκηνή, με τους πάντες να υποψιάζονται ότι επρόκειτο περί φάρσας. Αλλά δεν ήταν. Λογικά, ο Ντόναλντ Τραμπ πρέπει να γαμήθηκε στα γέλια (#fakenews, κανείς;).

Oscars Kimmel 2017

Η όλη τελετή ξεκίνησε με μουσικοχορευτικό show του Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, ο οποίος ερμήνευσε το υποψήφιο για Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού, «Can’t Stop the Feeling», από την animated ταινία «Οι Ευχούληδες». Ο (μετριότατος) οικοδεσπότης της βραδιάς, Τζίμι Κίμελ (φωτό), έδωσε βαρύτητα σε πολιτικές κορώνες κατά του Τραμπ στο εισαγωγικό του, αποσπώντας χειροκροτήματα από το «ώριμο» κοινό των χολιγουντιανών celebrities που, ενίοτε, θυμόντουσαν να πετάξουν κι από ένα αστειάκι για τον προσφάτως εκλεγμένο Πρόεδρο των ΗΠΑ, ως ένθερμοι υποστηρικτές των μεταναστών και των αδικημένων ανά τον κόσμο, ενώ παράλληλα άρπαζαν τα… ιπτάμενα σακουλάκια που τους πετούσαν οι διοργανωτές της τελετής, με περιεχόμενο ζαχαρωτά, καραμελίτσες, cookies και doughnuts! Με το μπαρδόν, αλλά κουνούσα το κεφάλι μου. Μόνο.

Ας πάμε τώρα να δούμε και πώς τα πήγα στις τελικές προβλέψεις που δημοσιεύτηκαν χθες από το FREE CINEMA, μερικές ώρες πριν από την απονομή. Οι κατηγορίες όπου έχασα (τέσσερις) σχετίζονται με ένα… «λάθος», έναν «Αντιρρησία» του μοντάζ και… τον Κένεθ Λόνεργκαν! Ιδού το πριν και το μετά. Απλά και τίμια.

Moonlight best Oscar

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: «La La Land» του Ντέιμιεν Τσαζέλ. Προτάθηκε για δεκατέσσερα Όσκαρ! Έχει και το μεγάλο βραβείο του Σωματείου των Παραγωγών. Έτσι, για τα μάτια του κόσμου, που λέμε. Εάν δεν ακουστεί αυτός ο τίτλος στο τέλος της αποψινής απονομής, θα ηχήσουν τα επιφωνήματα από το Χόλιγουντ ώς εδώ (και δεν εννοώ από τηλεοράσεως…)! Κι ας πάει και το βραβείο καλύτερου μοντάζ και πρωτότυπου σεναρίου όπου αλλού μπορεί να φανταστεί κανείς. Οι ηθοποιοί θα φταίνε, στην Ακαδημία είναι εκείνοι που… πατάνε πόδι!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Έπεσα έξω! Η μεγαλύτερη έκπληξη της χρονιάς που αιφνιδίασε τους πάντες, έκανε ρεζίλι την Ακαδημία και τους διοργανωτές, αλλά… τέλος καλό, όλα καλά (αν ρωτάς κι εμένα, προσωπικά)! Το «Moonlight» είναι ένα σαφώς αξιολογότερο έργο από το «La La Land» και η μνήμη στο μέλλον θα το υποστηρίξει καλύτερα από το μιούζικαλ του Τσαζέλ. Είναι ωραίο να βλέπεις να ψηφίζεται το περιεχόμενο. Από την άλλη, αν το φιλμ δεν ήταν… μαύρο, μπορεί η «φάρσα» του φινάλε της φετινής τελετής να λειτουργούσε… από την ανάποδη.

D Chazelle 17

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Ντέιμιεν Τσαζέλ για το «La La Land». Η σημασία του βραβείου του Σωματείου Σκηνοθετών, που τον έχει τιμήσει ήδη, είναι στοιχειώδης. Θα πάρει και το αίμα του πίσω για πρόπερσι, που δεν είχε προταθεί στην κατηγορία της σκηνοθεσίας (με το «Χωρίς Μέτρο»). Δεν θα διαφωνήσω έντονα, απλά δεν θεωρώ ότι εδώ υπηρέτησε σωστά το είδος του μιούζικαλ (ούτε και ότι το «ανανέωσε»).

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό. Να, όμως, που ο Τσαζέλ αναγνωρίστηκε μονάχα ως ο «ενορχηστρωτής» αυτού του φιλμ και τίποτε περισσότερο, με το «La La Land» να χάνει τη συνολική αποδοχή των ψηφοφόρων της Ακαδημίας. Αυτή ήταν η έκτη νίκη από τις δεκατέσσερις υποψηφιότητες της ταινίας.

C Affleck 17

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Ντενζέλ Γουόσινγκτον για το «Fences». Μάλλον θα γίνει το τρίτο του Όσκαρ (από το 2002 έχει να το πιάσει το αγαλματάκι). Το Σωματείο των Ηθοποιών συμφώνησε. Αυτό δεν έχει κάνει λάθος από το 2003 μέχρι σήμερα. Θα δικαιωθεί και όλος ο περσινός ντόρος για τους μαύρους που μένουν «στην απόξω», βρε αδελφέ!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Ήττα. Θέλεις ότι ο Γουόσινγκτον έχει βραβευτεί ξανά στο παρελθόν και τα μέλη της Ακαδημίας θέλησαν να τιμήσουν έναν ηθοποιό αρκετά νεότερο; Θέλεις να τους έπιασε μια επιπλέον συγκίνηση με τον ρόλο του Κέισι Άφλεκ στο «Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα»; Ο ίδιος ο Άφλεκ έδειχνε κάπως ξαφνιασμένος στον ευχαριστήριο λόγο του, χάνοντας σταδιακά και αυτό το… κατατονικό στιλάκι που διατηρούσε ακόμη και εκτός οθόνης.

E Stone 17

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Έμμα Στόουν για το «La La Land». Είναι ο «καθρέφτης» των περισσότερων ψηφοφόρων της Ακαδημίας, υποδύεται μια ηθοποιό, είναι νεαρή, όμορφη και ταλαντούχα. Το Σωματείο των συναδέλφων της έχει ήδη μιλήσει. Μάλλον θα είναι και το μοναδικό… μη μαύρο Όσκαρ ερμηνείας της βραδιάς!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό. Και ευκολάκι.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Μαχερσάλα Αλί για το «Moonlight». Η επιλογή του Σωματείου των Ηθοποιών και εδώ. Με τη φόρα της… μαύρης ψήφου, επίσης. Και έχει και παρουσία στις (επίσης οσκαρικές) «Αφανείς Ηρωίδες». Κύρια ένσταση, δική μου, ο σχετικά μικρός ρόλος του στο φιλμ. Και δεν έχει και σοβαρές διακυμάνσεις υποκριτικά. Αλλά κάπου πρέπει να ακουστεί και τούτο το φιλμ στα βραβεία!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό κι αυτό.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Βαϊόλα Ντέιβις για το «Fences». Είναι μια από εκείνες τις περιπτώσεις που ηθοποιός σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά του και εσύ δείχνεις έναν κάποιο… οίκτο για το πόσες φορές χρειάστηκε να σκαρφιστεί κάτι καινούργιο αντί ευχαριστήριου λόγου! Σπουδαία. Και τόσο σίγουρη η βράβευση, σχεδόν από τη στιγμή που την είδαμε στο trailer της ταινίας!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Υπήρχε περίπτωση να μην το έπαιρνε; Όχι.

K Lonergan 17

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Μπάρι Τζένκινς (φωτό) για το «Moonlight» στο διασκευασμένο και Ντέιμιεν Τσαζέλ για το «La La Land» στο πρωτότυπο. Το πρώτο ίσως κινδυνεύει από την «Άφιξη» (αυτά τα δύο ψήφισαν, άλλωστε, οι σεναριογράφοι μέσω του Σωματείου τους, όπου συνέβη το παράδοξο της παρουσίας του «Moonlight» στο πρωτότυπο!), αλλά μάλλον θα υπερισχύσει το… μαύρο δράμα από το sci-fi δράμα. Για την περίπτωση του Τσαζέλ, φοβούμαι ότι οι ψηφοφόροι θα παρασυρθούν μαζικά από το ρεύμα της ταινίας και τούτη η βράβευση θα είναι όχι απλά άδικη αλλά και αστεία. Ειλικρινά.

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό για το διασκευασμένο, ήττα για το πρωτότυπο, καθώς υπερεκτίμησα την υποτιθέμενα καθολική αποδοχή του «La La Land». Η ήττα είχε το όνομα του Κένεθ Λόνεργκαν (φωτό), που βραβεύτηκε για το «Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα». Είναι γνωστό ότι δεν μου άρεσε καθόλου αυτό το φιλμ, άρα παρασύρθηκα και από προσωπική οπτική αλλά και από την προσμονή θριάμβου για την ταινία του Τσαζέλ.

Foreign 2017

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: «Ο Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί, από το Ιράν. Η… αντιτραμπική Ακαδημία Κινηματογράφου θα αισθανθεί ότι ασκεί πολιτική εδώ. Τελεία. Παραδόξως, εγώ είμαι με τη Γερμανία!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό. Ατυχώς. Όσκαρ που έμοιαζε με τις ανοησίες που κάνουν οι τυχάρπαστες κριτικές επιτροπές των ευρωπαϊκών φεστιβάλ για να δηλώσουν ότι ψηφίζουν και με πολιτική συνείδηση. Θέμα timing. Δεν αλλάζω εύκολα γνώμη για τούτη τη θεωρία.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: «Ζωούπολη» των Μπάιρον Χάουαρντ και Ριτς Μουρ. Έχει μαζέψει σχεδόν τα πάντα σε τούτη την κατηγορία. Πρέπει να είμαι ο μόνος άνθρωπος στον πλανήτη που δεν κατάλαβε το γιατί…

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό κι αυτό. Στο πλαίσιο του προφανούς.

E Edelman 17

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: «O.J.: Made in America» του Έζρα Έντελμαν. Το πολυβραβευμένο φιλμ (41 διακρίσεις μέχρι στιγμής!) για τη διαβόητη δικαστική υπόθεση (μετά δολοφονίας, γνωρίζετε) που διαρκεί επτά ώρες και σαράντα επτά λεπτά. Τιτάνια δουλειά. Αν το χάσει… μάλλον δεν άντεξαν να το δουν ολόκληρο!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό κι αυτό.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Λάινους Σάντγκρεν για το «La La Land». Πρώτη του υποψηφιότητα. Το Σωματείο είχε προτιμήσει τον Αυστραλό οπερατέρ Γκρέιγκ Φρέιζερ για το «Lion», αλλά (και εδώ) προβλέπω «σκούπα» αυτού που αποκάλεσα νωρίτερα στο κείμενο ως… «λα λα λα». Προσωπικά, θα το έδινα στο «Moonlight», έτσι για να αναφέρω και κανέναν άλλο τίτλο, να σπάσει η μονοτονία (χιούμορ)…

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό. Μάλλον τους παρέσυραν τα… ωραία χρώματα.

J Gilbert 17

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Τζο Γουόκερ για την «Άφιξη». Το καλύτερο μοντάζ δραματικής ταινίας από το Σωματείο του κλάδου. Είναι μια κατηγορία στην οποία τολμάω να αντισταθώ στη λαίλαπα του «La La Land» (που πήρε το βραβείο του Σωματείου στην κατηγορία του καλύτερου μοντάζ κωμωδίας). Η ταινία του Ντενί Βιλνέβ στέκεται ουσιαστικά πάνω στο μοντάζ, το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Το πρώτο είναι και εκείνο που σου «κλείνει το μάτι» με νόημα. Αν πέσει κι εδώ το… «λα λα λα», μαζί με το σενάριο, η ντροπή δική τους…

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Ήττα! Σίγουρα η δεύτερη μεγαλύτερη έκπληξη, μετά το Όσκαρ καλύτερης ταινίας φέτος. Το πήρε ο Τζον Γκίλμπερτ για το μοντάζ του «Αντιρρησία Συνείδησης». Αν υπήρξε άνθρωπος που πρόβλεψε αυτή τη νίκη, να μου τον συστήσετε…

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Ντέιβιντ Γουάσκο και Σάντι Ρέινολντς-Γουάσκο για το «La La Land». Με πόνο καρδίας το γράφω. Το Σωματείο των Σκηνογράφων το πέρασε στην κατηγορία του σύγχρονου. Οι χώροι εκμεταλλεύονται όχι με τον πιο ευρηματικό τρόπο την ίδια την πόλη του Λος Άντζελες, αλλά… «λα λα λα»!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό κι αυτό. Όχι ότι το χάρηκα, βέβαια…

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Κολίν Άτγουντ για το «Φανταστικά Ζώα και Πού Βρίσκονται». Το έχασε από το Σωματείο των Ενδυματολόγων για την κατηγορία του φανταστικού από το «Doctor Strange», το οποίο όμως δεν είναι υποψήφιο εδώ. Η Άτγουντ είναι κορυφαία ενδυματολόγος, με τρία Όσκαρ στο βιογραφικό της. Εάν και εδώ το βραβείο πάει στα… καθημερινά ρουχαλάκια του «La La Land», περαστικά μας.

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό. Και πόσο δίκαιο. Η ίδια έδειχνε σχεδόν σοκαρισμένη, ήταν από τα πρώτα βραβεία της βραδιάς και η ατμόσφαιρα έμοιαζε να γέρνει ολοκληρωτικά προς το μιούζικαλ του Τσαζέλ.

J Hurwitz 17

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Φέτος πάνε αγκαζέ αυτές οι δύο κατηγορίες λόγω… «La La Land»! Τζάστιν Χέργουιτς στη μουσική και ο ίδιος και για το τραγούδι, το «City of Stars» (στίχοι των Μπεντζ Πάσεκ και Τζάστιν Πολ). Κρίμα για το εξαιρετικό score του Νίκολας Μπρίτελ («Moonlight»). Επισημαίνω για να βγαίνει μια κάποια πίκρα…

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστές οι προβλέψεις εις διπλούν εδώ. Από τα σιγουράκια.

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: «Το Βιβλίο της Ζούγκλας». Από το πουθενά, δημιούργησαν ζούγκλες, ανύπαρκτα ζώα που, επιπλέον, μιλούσαν και η ψηφιακή παραμύθα λειτουργούσε με θαυμαστό τρόπο. Ευτυχώς που δεν υπήρχαν εφέ στο… «λα λα λα»!

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Σωστό κι αυτό. Και αξιοκρατικό.

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

ΕΓΡΑΦΑ ΧΘΕΣ: Αλεσάντρο Μπερτολάτζι, Τζόρτζιο Γκρεγκορίνι και Κρίστοφερ Άλεν Νέλσον για την «Ομάδα Αυτοκτονίας». Σχετικά πτωχή η χρονιά εδώ, χωρίς καραμπινάτη δουλειά που να θαυμάζεις ή να βγάζει φαβορί. Λόγω δημιουργίας τόσων πολλών φιγούρων – ηρώων του κομιξικού σύμπαντος της συγκεκριμένης ταινίας, θα έβλεπα τον νικητή εδώ.

Η ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ: Ναι. Τι; (Η ταινία έχει βγάλει κακή φήμη από κάτι σκληροπυρηνικούς κομιξάδες, αλλά ως επιμέρους δουλειά ήταν αυτή που άξιζε τη βράβευση εδώ.)

Για τα ηχητικά δεν είχα δώσει πρόβλεψη, εάν συνέβαινε τότε θα είχαμε ακόμη ένα θετικό παράδειγμα (έχω μάρτυρες!), με το μοντάζ ήχου για την «Άφιξη», αλλά στο μιξάζ (βραβεύτηκε ο «Αντιρρησίας Συνείδησης») δεν έκοβα και το χέρι μου. Η πλήρης λίστα των βραβευμένων ταινιών της 89ης απονομής των Όσκαρ βρίσκεται εδώ. Και του χρόνου με… καλύτερο οικοδεσπότη και ένα πραγματικό αίσθημα ευθύνης από τους ιθύνοντες της Ακαδημίας, παρακαλώ. Γιατί τα Όσκαρ είναι ο κινηματογραφικός θεσμός που αγαπάμε (και να μισούμε, ενίοτε!).

OSCARS 2017 poster