FreeCinema

Follow us
07.0212:30

Το Σωματείο Σκηνοθετών ψηφίζει «Επιστροφή». Μπάχαλο!


Υπάρχει και μια άλλη ταιριαστή έκφραση, αλλά δεν θα άρμοζε απαραίτητα για να τοποθετηθεί ως τίτλος: Πουτάνα όλα! Μετά τα Σωματεία Παραγωγών και Ηθοποιών, οι Σκηνοθέτες ήρθαν με τη σειρά τους να μπερδέψουν τους πάντες, ψηφίζοντας την «Επιστροφή» και τον Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, δηλαδή το φιλμ που… δεν είχε προτιμήσει κανείς από τους υπόλοιπους!

Κανένα φαβορί για τα Όσκαρ του 2016! Όλα στον αέρα! Τα τρία μεγαλύτερα σωματεία επαγγελματιών, που συνήθως δηλώνουν πιο ρεαλιστικά τις τάσεις και φανερώνουν το επικρατέστερο φιλμ το οποίο προορίζεται να κερδίσει το βραβείο της καλύτερης ταινίας από την Αμερικανική Ακαδημία, για φέτος… διαφώνησαν ολοκληρωτικά! Οι Παραγωγοί επέλεξαν για νικητή το «Μεγάλο Σορτάρισμα», οι Ηθοποιοί το «Spotlight» και, τελικά, οι Σκηνοθέτες την «Επιστροφή». Πρόκειται για τη δεύτερη συνεχόμενη βράβευση του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου από τους συναδέλφους του. Η περσινή, για το «Birdman», του έδινε το σαφές προβάδισμα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Το «Birdman», όμως, ήταν ο ομόφωνος νικητής των επαγγελματικών σωματείων. Φέτος, με το καθένα να ψηφίζει… το «δικό του», φαίνεται πως το Χόλιγουντ βρίσκεται σε κατάσταση κρίσης αντιλήψεων και οπτικής απέναντι στο σινεμά. Μπορεί να είναι κάτι καλό για εκείνους, ένα είδος πρόκλησης και «ψαξίματος» δημιουργικού. Αλλά δεν βοηθάει καθόλου το κλίμα για οσκαρικά προγνωστικά…

DGA 68thAwardsFeatureFilmWinner

Αντικειμενικά, από το 1948 μέχρι σήμερα, μόλις επτά σκηνοθέτες που βραβεύτηκαν από το DGA δεν κράτησαν στην οσκαρική απονομή το αντίστοιχο αγαλματάκι. Ο Ινιάριτου ενδεχομένως να έχει ένα μικρό προβάδισμα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας, πια. Οι συνάδελφοί του, όμως, αποτελούν κάτι σαν το 6% του συνόλου των μελών της Ακαδημίας. Το Όσκαρ καλύτερης ταινίας δεν δείχνει να ανήκει απαραίτητα στην «Επιστροφή», ειδικά χωρίς υποψηφιότητα καλύτερου σεναρίου. Ακόμη και στο πιο… αλαλούμ οσκαρικό κρούσμα των τελευταίων ετών, το «Επιχείρηση: Argo», ο Μπεν Άφλεκ είχε κερδίσει το βραβείο του Σωματείου Σκηνοθετών, δεν ήταν καν υποψήφιος για το αντίστοιχο Όσκαρ (!), το φιλμ έφυγε με το μεγάλο βραβείο της χρονιάς, αλλά ήταν ενισχυμένο και από το – διασκευασμένο – σενάριο και από το μοντάζ. Η «Επιστροφή» δεν υπάρχει στο σενάριο και, αν κρίνουμε από το βραβείο του Σωματείου των Μοντέρ («Μεγάλο Σορτάρισμα» και «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής»), δεν έχει καμία τύχη να κερδίσει στο μοντάζ.

Υπολείπονται ακόμη οι Σεναριογράφοι (13 Φεβρουαρίου), το Σωματείο των οποίων μάλλον δεν πρόκειται να «φωτίσει» την κατάσταση αν ψηφίσει «Spotlight» για πρωτότυπο και «Μεγάλο Σορτάρισμα» για διασκευασμένο σενάριο. Σε μια τέτοια περίπτωση, τη βραδιά της απονομής θα κρεμόμαστε στην άκρη του καθίσματος όταν φτάσει η ώρα του Όσκαρ για το καλύτερο… μοντάζ! Όπου και τα δύο αυτά φιλμ είναι υποψήφια.

Adam McKay

Προσωπικά, εξακολουθώ να βλέπω το «Μεγάλο Σορτάρισμα» ως το φαβορί για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 2016. Το βραβείο τού Σωματείου των Παραγωγών είναι ένα καλό αβαντάζ για έναν επιπλέον λόγο: το σύστημα με το οποίο ψηφίζουν είναι το μοναδικό που έχει κοινά στοιχεία με το αντίστοιχο της Ακαδημίας. Όσο για την ήττα του Άνταμ ΜακΚέι (φωτό) από τους Σκηνοθέτες, δεν σημαίνει και πολλά, τελικά. Το βιογραφικό τού σκηνοθέτη περιλαμβάνει κυρίως εμπορικές κωμωδίες, με καλύτερο φιλμ της καριέρας του το… «Anchorman: The Legend of Ron Burgundy» (2004). Καταλαβαίνεις…

Πάντως, έχει ενδιαφέρον να δούμε και τις… ανατροπές στις υπόλοιπες κατηγορίες βραβείων που έδωσε το Σωματείο Σκηνοθετών. Ο Άλεξ Γκάρλαντ («Από_Μηχανής») έφυγε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, εκτοπίζοντας τον Λάσλο Νέμες («Ο Γιος του Σαούλ»), ενώ ο Μάθιου Χάινεμαν («Cartel Land») πήρε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για ντοκιμαντέρ, κατηγορία στην οποία μέχρι σήμερα είχε σαρώσει τα πάντα η «Amy» του Ασίφ Καπάντια.