FreeCinema

Follow us
02.1111:30

54 is «Left Alive».


Μπορεί το δελτίο Τύπου να υποσχόταν μια λιτή τελετή, όμως, το κοινό που παρακολούθησε την τελετή έναρξης του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης είχε άλλα πλάνα και διαθέσεις! Για να σας προετοιμάσουμε, ας πούμε απλά πως η παρουσιάστρια της εκδήλωσης, Ελένη Ρουσσινού, μάλλον βρήκε πολύ πιο εύκολα τα απαιτητικά γυρίσματα της «Miss Violence», όπου πρωταγωνιστεί, παρά αυτό που τελικά της επιφύλασσε η χθεσινή τελετή…

Η χθεσινή τελετή έναρξης του φετινού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όντως, δεν είχε περιττές δραστηριότητες. Ούτε έγχορδα επί σκηνής, ούτε μουσικοχορευτικά προγράμματα, ούτε τίποτα που θα μπορούσε να εκληφθεί ως σπατάλη του δημοσίου χρήματος. Είχε μόνο μια παρουσιάστρια, την πρωταγωνίστρια του «Miss Violence», Ελένη Ρουσσινού, και μια σειρά χαιρετισμών, μέχρι να κηρυχθεί η επίσημη έναρξη της διοργάνωσης από το στόμα του Γιάννη Μπουτάρη (ως Πρόεδρος του Φεστιβάλ αλλά και Δήμαρχος της πόλης, φυσικά). Η ανακουφιστική δήλωση του Δημήτρη Εϊπίδη, που ήταν ο πρώτος ο οποίος έλαβε το λόγο, ήταν χαρακτηριστική, καθώς ο Διευθυντής του Φεστιβάλ ομολόγησε για άλλη μια φορά ότι «το 80% του προϋπολογισμού προήλθε από ευρωπαϊκά κονδύλια».

Thess54 1
MotionTeam

Η συνέχεια της εκδήλωσης, όμως, πήρε πολύ πιο έντονη τροπή. Ήδη από τη στιγμή που ανέβηκε στο βάθρο ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Γιάννης Ανδριανού (ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης), τα ειρωνικά σχόλια από το κοινό άρχισαν να ακούγονται όλο και πιο δυνατά. Όσο ο Ανδριανού απηύθυνε ευχαριστίες και μιλούσε με γενικότητες για το πόσο σημαντικό είναι το Φεστιβάλ για τους σινεφίλ και τον ίδιο τον κινηματογράφο, στο τυπικό ύφος βαρετής, σχολικής έκθεσης με αφελείς διδαχές (σημείωσε, μάλιστα, πως όσο μειώνονται οι πόροι, τόσο πιο πολύ πρέπει το Υπουργείο να έχει στοχευμένη λειτουργία, ώστε οι κινηματογραφιστές να εμπνέουν τον κόσμο με… αυτοπεποίθηση), τόσο οι αντιδράσεις αυξάνονταν, κάνοντας το κλίμα στην αίθουσα να… βράζει!

Το αποκορύφωμα ήρθε όταν ανέβηκε στην σκηνή ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού, Δημοσθένης Δαβέτας, και ξεστόμισε τις μοιραίες λέξεις: «Έχετε τη στήριξη του Πρωθυπουργού»! Δεν μπορεί να περιγραφεί με ακρίβεια το χάος που επικράτησε, με φωνές, γέλια και γιουχαΐσματα να διαγράφουν όλο το υπόλοιπο της ομιλίας του, η οποία κινήθηκε σε ετυμολογικές αναλύσεις τής λέξης «φεστιβάλ», διευκρινίσεις σχετικά με την έννοια του κινηματογράφου «ως τέχνη της νεωτερικότητας και της μοντέρνας εποχής» («Δεν είσαι εδώ στην αίθουσά σου», ακούστηκε μια φωνή) και επανάληψη της «τσίκλας» ότι «η Θεσσαλονίκη είναι το κεντρικό σημείο των πολιτιστικών κινήσεων»! «Ήρθαμε για τον Τζάρμους, όχι για εσένα… Τέλειωνε!», ήταν η κραυγή που τον «τερμάτισε».

Thess54 2
MotionTeam

Μόνο όταν ο Μπουτάρης ανέβηκε στη σκηνή για να απευθύνει «έναν σοβαρό χαιρετισμό», όπως είπε, πετώντας έτσι ένα όχι και τόσο διακριτικό «καρφί» για την προηγούμενη ομιλία, το κοινό ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Αν και σύγκρινε ατυχώς το Φεστιβάλ με τους… αγώνες της Formula (γιατί, λέει, και από τα δύο βγαίνουν οι νέες τάσεις), στη συνέχεια ευχαρίστησε το Δημήτρη Εϊπίδη και όλους τους ανθρώπους που δουλεύουν για το Φεστιβάλ, κηρύττοντας την επίσημη έναρξη της διοργάνωσης.

Thess54 3
MotionTeam

Με τρεμάμενη φωνή, η Ελένη Ρουσσινού προσπάθησε να βάλει σε τάξη τα πράγματα, καλώντας ξανά τον Εϊπίδη επί σκηνής, για να δώσει τη σκυτάλη στον Τζιμ Τζάρμους, ο οποίος έγινε αποδέκτης ενός ενθουσιώδους χειροκροτήματος, πριν αποκαλύψει ότι γνωρίζει το Διευθυντή του Φεστιβάλ σχεδόν 30 χρόνια και τον κατονομάσει ως «νονό τού ενδιαφέροντος σινεμά». Φυσικά, δεν έλειψαν και οι ευχαριστίες στη Faliro House του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου, που «κάλυψε ως άγγελος τα κενά της παραγωγής». Εντάξει, ίσως να ήταν και λίγο υπερβολικός. Πάντως, το κοινό φάνηκε να εκτιμάει τόσο την επίσκεψη όσο και τα λόγια του.

Ύστερα από όλα αυτά, είχε μείνει άραγε διάθεση για την προβολή τού «Only Lovers Left Alive»; Φυσικά, κανείς δεν πτοεί εξάλλου το φεστιβαλικό κοινό της πόλης, που έχει μάθει να αντιδρά αυτόματα σε ό,τι του αρέσει ή το προκαλεί κατά τη διάρκεια των τελετών έναρξης και λήξης (ως υπόλειμμα του περίφημου «εξώστη» τού Ολύμπιον, που κανιβάλιζε κάθε τελετή κατά τη διάρκεια της περίφημης δεκαετίας του ‘80). Στο φιλμ, ο Αδάμ του Τομ Χίντλστον και η Εύα της Τίλντα Σουίντον είναι δύο υπεραιωνόβια βαμπίρ που αποφασίζουν να ξαναζήσουν μαζί, ξεκινώντας άλλον έναν κύκλο της ζωής τους. Ο Τζάρμους φαίνεται να διασκεδάζει τοποθετώντας τούς χαρακτήρες τους σε ένα μεσοδιάστημα της ιστορίας τής pop κουλτούρας και βάζοντάς τους να σχολιάζουν τα πάντα με ένα μείγμα νοσταλγίας και γκρίνιας, σα δύο πλάσματα γεμάτα σοφία κι εμπειρίες που δε δέχονται εύκολα ότι ο κόσμος έχει καταληφθεί από «ζόμπι» (o δικός τους ορισμός για τους ανθρώπους).

Only Lovers Left Alive - Tom

Κι αν οι κύκλοι τής ζωής είναι το ένα μοτίβο του Τζάρμους, το δεύτερο είναι το καθρέφτισμα του Αδάμ στην Εύα και το αντίστροφο, με τις ίδιες σκηνές να αλλάζουν συχνά πρωταγωνιστή και τους δύο εραστές να ανταλλάζουν ρόλους σε παρόμοιες καταστάσεις. Χρειάζεται να ξαναδεί κάποιος το φιλμ για να συγκρατήσει όλες τις αναφορές, τις ειρωνείες και τα σχόλια για τα τελευταία πεντακόσια χρόνια καταγεγραμμένης ιστορίας, όμως, αυτό που φαίνεται από την αρχή είναι πως ο Τζάρμους στο «Only Lovers Left Alive» περνάει καλά, επιστρέφοντας στις βινιέτες των πρώτων ταινιών του, που του δίνουν την ευκαιρία να εξερευνήσει και να τεστάρει τους πρωταγωνιστές του, διατηρώντας το ρομαντισμό και την μοναξιά των ηρώων του. Εξάλλου, ποτέ οι ήρωες του Τζάρμους δεν ήταν κοινωνικοί και ακόμα παραμένουν στα περιθώρια της κοινωνίας, πάντα από επιλογή τους.

Για το τέλος, να σημειώσω προς κάθε υπεύθυνο, ότι επιθυμώ το τελευταίο πλάνο του φιλμ να εκδοθεί σε poster. Α, κι ελπίζω η Ελένη Ρουσσινού να συνέλθει γρήγορα από το όλο βασανιστήριο, γιατί η ίδια ήταν γλυκύτατη. Μαζί με τα ξερά, όμως…

Thessaloniki 54