FreeCinema

Follow us
05.0113:00

Το 2019, το σινεμά κι εσύ.


Πήγες περισσότερες φορές σινεμά το 2019; Ποιες ταινίες προτίμησες; Πόσες διανεμήθηκαν; Και άλλες χρήσιμες (θετικές ή αρνητικές) παρατηρήσεις για τη χρονιά που μας πέρασε, την ελληνική κινηματογραφική αγορά και τις σχέσεις σου μαζί της.

Θα το επαναλαμβάνω ισοβίως. Η κινηματογραφική αγορά της Ελλάδας λειτουργεί με τη λογική της σεζόν, όπως σχεδόν και όλα τα υπόλοιπα θεάματα σε τούτον τον τόπο. Τώρα, εάν κάποιοι media-κοί «φορείς» θεωρούν ότι στα τέλη του κάθε Δεκέμβρη πρέπει να γίνονται απολογισμοί έτους, διότι το κοινό ψοφάει για λίστες (και το διαδίκτυο για clickbait «άρθρα» και αντίστροφες μετρήσεις), ας σας κάνουν να πιστεύετε ότι ζείτε και στις ΗΠΑ ή ότι… «μένετε Ευρώπη»!

Τηρώντας, όμως, μια υπόσχεση προς μερίδα αναγνωστών που το ζητούν κατά προτίμηση τέτοια περίοδο, ας δούμε απολογιστικά την κατάσταση του κινηματογραφικού 2019 για την Ελλάδα. Το κείμενο που ακολουθεί περιλαμβάνει επίσημα αριθμητικά στοιχεία και κάποια συγκριτικά μεγέθη σε σχέση με το έτος του 2018 (πουθενά δεν θα κρίνονται τα πράγματα με τη λογική της σεζόν). Επίσης, απουσιάζουν τα νούμερα (#diplhs) από λιγοστά ανεξάρτητα γραφεία διανομής, τα οποία δεν πράττουν το αυτονόητο και εξακολουθούν (από το «χωριό» στο οποίο έχουν την έδρα τους…) να μην επιθυμούν να μοιράζονται τον αριθμό των εισιτηρίων τους με όλες τις υπόλοιπες εταιρείες ή το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο συγκεντρώνει, αθροίζει και κάνει το reporting υπεύθυνα. Σε τούτη την κατηγορία, συνυπάρχει και η «ιερή αγελάδα» που ακούει στο όνομα Netflix (αντίο Σκορσέζε, αντίο Μπάουμπακ, όχι ότι τα νούμερα των ταινιών τους θα άλλαζαν κάτι στο περσινό top 10), η οποία μπορεί να «διαφημίζει» τα εκατομμύρια των views των παραγωγών της στο streaming… όποτε γουστάρει, αλλά δεν θέλει να γνωρίζουμε πόσοι άνθρωποι επιλέγουν τη μεγάλη οθόνη για να τις παρακολουθήσουν.

Αν τα (επίσημα δηλωμένα) εισιτήρια του 2018 έφτασαν τα 9.354.103, πέρσι τσοντάραμε κομμάτι παραπάνω, φτάνοντας τα 9.508.103. Από αυτά, τα 903.652 ανήκουν σε μία ταινία! Με αυτό το αδιανόητο νούμερο, το «Joker» (φωτό) του Τοντ Φίλιπς μπήκε (και) στο top 10 των μεγαλύτερων εμπορικών επιτυχιών στα ελληνικά χρονικά (στο #9, συγκεκριμένα), από εποχής «Τιτανικού» (διανεμήθηκε τον Ιανουάριο του 1998) μέχρι σήμερα. Έτσι, η persona που έπλασε ο Χοακίν Φίνιξ κατάφερε να αφήσει πίσω της το τεράστιο hit του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Ένας Άλλος Κόσμος» (2015) και τα 668.909 εισιτήριά του. Εκείνος είχε περάσει τα 579.681 του «Skyfall» (2012). Και αυτές ήταν οι τρεις πρώτες ταινίες σε εισιτήρια για την Ελλάδα στο διάστημα της δεκαετίας που αφήσαμε πίσω μας προ ημερών. Ένας αυτοκαταστροφικός και ψυχασθενής ήρωας, ο πιο αγαπητός ντόπιος star του σήμερα και… ο παντοτινός Τζέιμς Μποντ!

Ενώ το 2018 είχαμε ένα (και μοναδικό) γερό τρακοσάρι (το «Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας»), πέρσι κανένας τίτλος δεν πέτυχε κάτι παρόμοιο! Αλλά το τελευταίο μέρος του υπερ-ηρωικού blockbuster της Marvel προκάλεσε μεγαλύτερη υστερία, με το «Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη» να ανεβάζει τον πήχη στο… πεντακοσάρικο! Όπως και το 2018, έξι ήταν και πάλι οι τίτλοι που ξεπέρασαν τα 200.000 εισιτήρια, ενώ τα κατοστάρια έπεσαν στα δεκαέξι (από είκοσι δύο πρόπερσι). Πέραν των καθιερωμένων sequel και franchise movies, το top 10 του 2019 περιλαμβάνει και πιο adult (ο τελευταίος Ταραντίνο) ή καλλιτεχνικές (ο τελευταίος Λάνθιμος) επιλογές, δίπλα στην εκτόξευση της ντόπιας «Ευτυχίας» (φωτό), η οποία αν και ξεκίνησε την προβολή της στις 19 Δεκεμβρίου, χτύπησε διακοσάρα και συνεχίζει ακάθεκτη στο 2020! Η αμέσως επόμενη επιτυχία για τον ελληνικό κινηματογράφο είναι το sequel «The Bach3lor», που ξεκίνησε την καριέρα του τα Χριστούγεννα του 2018, αλλά συνέχισε να κόβει δυναμικά και πέρσι (132.001 εισιτήρια). Πέραν αυτών… το χάος!

Και ενώ τα ταμεία αρχίζουν να ανησυχούν για το εισπρακτικό μέλλον της ελληνικής αγοράς, οι ταινίες που διανέμονται ετησίως μονάχα αυξάνονται! Με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, 424 ταινίες (από 404 για το 2018) κυκλοφόρησαν στα σινεμά της Ελλάδας! Διαιρώντας αυτό το νούμερο με τις 52 εβδομάδες του έτους, σιγουρεύουμε πλέον ότι (κατά μέσο όρο) οκτώ ταινίες εξέρχονται στις αίθουσες προς αναζήτηση θεατών ανά εβδομάδα. Φυσικά, τις περισσότερες από αυτές τις παρακολουθούν μονάχα οι… κριτικοί κινηματογράφου! Από το σύνολο των φιλμ που διανεμήθηκαν πέρσι, δε, τα 48 ήταν ελληνικά (από αυτά, μόλις δύο ξεπέρασαν τα 100.000 εισιτήρια!). Την τρίτη θέση κρατάει το controversial… μόνο στα λόγια, τελικά, «Ενήλικοι στην Αίθουσα» (φωτό) του Κώστα Γαβρά (διεθνής παραγωγή με υψηλό ποσοστό ελληνικής συμμετοχής), το οποίο απογοήτευσε με 73.237 εισιτήρια. Όλα τα «φεστιβαλικά» της εγχώριας παραγωγής ξεφτιλίστηκαν στα ταμεία, με (στις καλύτερες περιπτώσεις) τετραψήφια νούμερα…

Ας δούμε και το επίσημο top 10 των εισιτηρίων στην Ελλάδα για το έτος 2019 (επισημαίνεται ότι τα «Ψυχρά κι Ανάποδα ΙΙ», «Ευτυχία» και «Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος» έχουν ακόμη μέλλον να διανύσουν εντός 2020, ειδικά το φιλμ του Άγγελου Φραντζή) και… καλή υπόλοιπη σεζόν να έχουμε, μέχρι τα τέλη του φετινού καλοκαιριού. Το FREE CINEMA θα εξακολουθήσει να υποστηρίζει μαχητικά το σινεμά ως την καλύτερη και φθηνότερη επιλογή ψυχαγωγίας (και όχι μόνο) εκεί έξω. Θέλουμε να παραμείνει ζωντανό. Είναι κουλτούρα, είναι παιδεία, είναι φυγή. Αυτό το site δίνει αγώνα για να επιλέγετε το σωστό, να μην χάνετε άδικα τον χρόνο σας (ένα πλέον πολύτιμο… «αγαθό») στις κινηματογραφικές αίθουσες και να νιώθετε πως ούτε και τα χρήματά σας πετάχτηκαν άδικα.

1. Joker (903.652)
2. Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη (538.330)
3. Ο Βασιλιάς των Λιονταριών (295.316)
4. Ψυχρά κι Ανάποδα ΙΙ (264.781)
5. Κάποτε στο… Χόλιγουντ (232.159)
6. Η Ευνοούμενη (225.203)
7. Ευτυχία (204.426)
8. Captain Marvel (202.622)
9. Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος (193.552)
10. Spider-Man: Μακριά από τον Τόπο του (189.621)