FreeCinema

Follow us
08.0114:00

Το 2017, το σινεμά κι εσύ.


Πήγες περισσότερες φορές σινεμά το 2017; Ποιες ταινίες προτίμησες; Πόσες διανεμήθηκαν; Ποια μέρα της εβδομάδας ήταν η δημοφιλέστερη; Και άλλες χρήσιμες παρατηρήσεις για τη χρονιά που μας πέρασε, την ελληνική κινηματογραφική αγορά και τις σχέσεις σου μαζί της.

Θα το επαναλαμβάνω ισοβίως. Η κινηματογραφική αγορά της Ελλάδας λειτουργεί με τη λογική της σεζόν, όπως σχεδόν και όλα τα υπόλοιπα θεάματα σε τούτον τον τόπο. Τώρα, εάν κάποιοι media-κοί «φορείς» θεωρούν ότι στα τέλη του κάθε Δεκέμβρη πρέπει να γίνονται απολογισμοί έτους, διότι το κοινό ψοφάει για λίστες (και το διαδίκτυο για clickbait «άρθρα» και αντίστροφες μετρήσεις), ας σας κάνουν να πιστεύετε ότι ζείτε και στις ΗΠΑ ή ότι… «μένετε Ευρώπη»!

Τηρώντας, όμως, μια υπόσχεση προς μερίδα αναγνωστών που το ζητούν συνήθως τέτοια περίοδο, ας δούμε απολογιστικά την κατάσταση του κινηματογραφικού 2017 για την Ελλάδα. Το κείμενο που ακολουθεί περιλαμβάνει επίσημα αριθμητικά στοιχεία και κάποια συγκριτικά μεγέθη σε σχέση με το έτος του 2016 (πουθενά δεν θα κρίνονται τα πράγματα με τη λογική της σεζόν). Επίσης, απουσιάζουν κάμποσα μικρότερα νούμερα (#diplhs) από λιγοστά ανεξάρτητα γραφεία διανομής, τα οποία δεν πράττουν το αυτονόητο και εξακολουθούν, παραδοσιακά, να μην επιθυμούν να μοιράζονται τον αριθμό των εισιτηρίων τους με όλες τις υπόλοιπες εταιρείες ή και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο συγκεντρώνει, αθροίζει και κάνει το reporting υπεύθυνα. Είναι ένας βραχνάς που με κάνει να αισθάνομαι ότι τούτη η αγορά θα παραμείνει για πάντα ένα… «χωριό». Κι ύστερα μου ζητάτε και απολογισμό χρονιάς! Πώς; Όταν έχουμε τον αριθμό των φιλμ που διανεμήθηκαν, αλλά όχι και τα αντίστοιχα εισιτήρια!

Όπως ειπώθηκε και στο box-office report του προηγούμενου weekend, παρατηρήθηκε ένα ίχνος αύξησης, της τάξης του 1%, με τα (επίσημα δηλωμένα) εισιτήρια του 2017 να φτάνουν τα 10.081.540. Τόσες φορές περάσατε από τα κινηματογραφικά ταμεία πέρσι και αυτό είναι το μεγαλύτερο νούμερο της τελευταίας εξαετίας (μετά τα 10.023.145 του 2016). Δεν είναι και για πανηγυρισμούς ένα τέτοιο σύνολο, φυσικά. Δέκα χρόνια πριν, πλησιάζαμε τα 14.000.000 εισιτήρια. Αν αφαιρούσαμε, δε, μόλις δύο τίτλους της τρέχουσας σεζόν (το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» και το δεύτερο sequel του «Εγώ ο Απαισιότατος»), οι οποίοι ξεπέρασαν τα 300.000 εισιτήρια, η… πλερέζα θα ήταν η κυρίαρχη τάση μόδας για την ελληνική αγορά το ’17! Οι αιθουσάρχες, βέβαια, θα σου τα πουν «αλλιώς», διότι ο μέσος όρος του αντιτίμου του εισιτηρίου έχει πέσει αρκετά (πληθαίνουν διαρκώς οι προσφορές) σε σχέση με το 2016. Άρα, μετρημένη σε χρήμα, η περσινή χρονιά μάλλον πόνεσε περισσότερο τις τσέπες όλων, εξανεμίζοντας το έτσι κι αλλιώς ασθενικό +1%.

Τι άλλο αυξήθηκε (σαρκασμός) μέσα στο 2017; Ο αριθμός των φιλμ που διανέμονται (και δεν βλέπετε ή… δεν βλέπονται, μη σου πω!). Με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, 383 ταινίες (από 345 για το 2016) κυκλοφόρησαν στα σινεμά της Ελλάδας! Διαιρώντας αυτό το νούμερο με τις 52 εβδομάδες του έτους, αντιλαμβανόμαστε ότι τείνουμε να ξεπεράσουμε τις (κατά μέσο όρο) επτά ταινίες που εξέρχονται στις αίθουσες προς αναζήτηση θεατών ανά εβδομάδα, με μεγάλη μερίδα των τελευταίων να ενδέχεται να βλέπει λιγότερες ετησίως. Όχι από το σπίτι. Στον κινηματογράφο. Γι’ αυτό, λίγα τα λόγια σας για το επάγγελμά μου! Υποφέρουμε. Χωρίς πλάκα. (Φαντάσου, δε, πόσες… μηνύσεις θα έπρεπε να λαμβάνω κάθε εβδομάδα!) Μια επιπλέον λεπτομέρεια: από το σύνολο των φιλμ που διανεμήθηκαν πέρσι, τα 37 ήταν ελληνικά (από αυτά, μόλις τρία ξεπέρασαν τα 100.000 εισιτήρια!), 25 ήταν ντοκιμαντέρ και 36 ήταν επανεκδόσεις.

Ποσοτικά, το Σάββατο εξακολουθεί να κρατά τα σκήπτρα (2.240.000 εισιτήρια), με την Κυριακή να ακολουθεί (1.825.800) και την Τετάρτη να την πλησιάζει δυναμικά (1.793.500). Αν και οι προσφορές (συνήθως ένα στα δύο δωρεάν) για το κοινό έχουν εξαπλωθεί και σε άλλες καθημερινές της εβδομάδας, στο μυαλό του η Τετάρτη έχει συνδεθεί αναπόσπαστα με την έκπτωση, ως η μέρα με το φθηνότερο εισιτήριο. Και αυτό κάτι πρέπει να μας λέει. Αξιοπερίεργο: το καλύτερο επταήμερο του 2017 δεν ήταν ακριβώς επάνω στις εορταστικές μέρες των Χριστουγέννων ή της αλλαγής του έτους! Αυτή η παραδοσιακή συνήθεια των Ελλήνων καταρρίφθηκε την εβδομάδα που ξεκινούσε στις 5 Ιανουαρίου, με 342.100 εισιτήρια (και σίγουρα επηρεάστηκε από ένα αδιανόητο weekend, στο οποίο όλες οι ταινίες που μπήκαν στο top 10 είχαν κόψει πάνω από 10.000 εισιτήρια, έκαστος!).

Μερίδιο αγοράς ανά γραφείο διανομής. Μικρές οι αλλαγές στην κατάταξη της πρώτης πεντάδας. Σταθερά πρώτη η Feelgood (25%) με 2.554.000 εισιτήρια (το 2016 είχε ξεπεράσει τα 3.000.000). Στο #2 η ODEON (21%), που κυμάνθηκε στα 2.165.000 εισιτήρια, στο #3 βρίσκουμε ανεβασμένη τη UIP (21%) με 2.094.000 εισιτήρια, στο #4 τη νεαρότερη σε ηλικία εταιρεία Tanweer (18%) με 1.792.000 εισιτήρια και στο #5 τη Σπέντζος (4%) σαν new entry (αφού δεν υπήρχε Παπακαλιάτης…) με 369.000 εισιτήρια. Αναλογικά, αν και βρίσκεται εκτός top 5, η ανεξάρτητη Seven (3%) δηλώνει ένα σοβαρό παρών με 313.000 εισιτήρια (και το περσινό Όσκαρ καλύτερης ταινίας, το «Moonlight»!).

Τέσσερις ταινίες (ήταν μόλις δύο το 2016!) ξεπέρασαν τα 300.000 εισιτήρια μέσα στο 2017: το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές», το τέταρτο sequel των «Πειρατών της Καραϊβικής», το δεύτερο sequel του «Εγώ ο Απαισιότατος» και το έβδομο sequel του «Fast & Furious». Άρα, το κοινό θέλει δοκιμασμένο προϊόν, πράγματα που γνωρίζει ή εμπιστεύεται, ονόματα στη μαρκίζα και τίτλους που του προσφέρουν ένα είδος διασκέδασης (μάλλον) εξασφαλισμένο. Κατά τα άλλα, παραμένουμε σε ένα «ταβάνι» μάλλον χαμηλό για ακόμη μια χρονιά. Από κάτω, ακολουθούν επτά (από δέκα το 2016) τίτλοι που ξεπέρασαν τα 200.000 εισιτήρια (δεν φαίνεται στο top 10 η «Δουνκέρκη», με 200.499). Δεκαέξι ήταν τα κατοστάρια. Συμπέρασμα: από 383 τίτλους του 2017, μόλις οι 27 μπορούμε να πούμε ότι προσέγγισαν μαζικά το κοινό! Τεράστια, δε, η ήττα για το ελληνικό σινεμά, αφού ανάμεσα σε αυτούς τους πιο εμπορικούς τίτλους της χρονιάς βρίσκουμε μόλις τρεις εγχώριες παραγωγές (τα «Καζαντζάκης», «Το Τελευταίο Σημείωμα» και «The Bachelor), αλλά και… τα εισιτήρια που συνέχισε να κόβει η «Ρόζα της Σμύρνης» (πρεμιέρα του 2016).

Ας δούμε και το επίσημο top 10 των εισιτηρίων στην Ελλάδα για το έτος 2017 και… καλή υπόλοιπη σεζόν να έχουμε, μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού. Το FREE CINEMA θα εξακολουθήσει να υποστηρίζει μαχητικά το σινεμά ως την καλύτερη και φθηνότερη επιλογή ψυχαγωγίας (και όχι μόνο) εκεί έξω. Ας το κρατήσουμε ζωντανό. Είναι κουλτούρα, είναι παιδεία, είναι φυγή. Αρκεί να ξέρουμε τι επιλέγουμε, πόσο μας ταιριάζει και πόσο αξίζει τα λεφτά του (και τον χρόνο σου).

1. Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές (342.858)
2. Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Η Εκδίκηση του Σαλαζάρ (310.092)
3. Εγώ ο Απαισιότατος 3 (307.001)
4. Fast & Furious 8: Μαχητές των Δρόμων (304.891)
5. Το Αυτό (261.565)
6. Πενήντα Πιο Σκοτεινές Αποχρώσεις του Γκρι (259.975)
7. Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi (252.637)
8. Καζαντζάκης (224.528)
9. Η Ρόζα της Σμύρνης (221.378)
10. Το Τελευταίο Σημείωμα (201.223)